2013.01.15 – Mária királyné ruhája

A nagylányunknak készítettem ezt a jelmezt, az ötletet Mária királyné ruhája adta.

Habsburg Mária II. Lajos királyunk felesége volt, mindössze 21 éves a mohácsi csata idején. Miután hírt kapott arról, hogy férje meghalt (Szerémi György udvari káplán korabeli beszámolója szerint a király nem a patakba fulladt bele, hanem Szapolyai György döfte le a csata után), összecsomagolt, és vízi úton Bécs felé vette az irányt; vitt magával néhány emléket Magyarországról, főleg aranytárgyakat.  Az esztergomi várkapitány a menekülők után lövetett, egyik hajójuk elsüllyedt, ami még most is ott nyugszik a Duna fenekén. Mária soha nem ment férjhez többé, bátyja Németalföld kormányzójának nevezte ki; a rábízott országot nagy rátermettséggel irányította.

A ruhát évszázadokig a máriazelli apácák őrizték, 1928-ban került a Nemzeti Múzeumba, nem sok ilyen jó állapotban megőrzött viselet maradt fenn abból az időből (természetesen restaurálásra volt szükség).  Valahol megláttam egy fényképet a ruháról, és lenyűgözött a szépsége.  Megpróbáltam valami hasonlót készíteni a gyereknek.

Volt egy nagy darab zöld anyagom (ami persze meg sem közelíti az eredeti selyembrokátot se minőség se szín tekintetében), abból kiszabtam a szoknyarészt. A lényeg az volt, hogy az alja egy kiterített körből legyen szabva, attól olyan szép a ruha tartása. A szoknyához meg kellett komponálni valami felsőrészt, és ujjat. Mivel abban sikerült az eredeti ruhát követnem, hogy derékig kivágott lett, varrtam alá egy vászonblúzt. Ez elég könnyű volt, mert négyzetekből, igen egyszerű technikával raktam össze; a nyaka nagyon dúsan ráncolt, csakúgy mint az ujja. Sajnos ebből nem sok látszik a ruha alatt, de sebaj, ezt a blúzt használja népviselet gyanánt is, ott tud érvényesülni a dús redőzöttség. Mikor kész lett a ruha, valami még mindig hiányzott róla, a gyerek javasolta, hogy tegyünk rá egy övet. Egy szép szövött szalagot alábéleltem, megkötőt varrtam rá, és kész is volt a derékpánt. Szerintem jobb lett a ruha így, pánttal.

013_mruha2013_mruha1

(A gyerek arcát nem azért takartam ki, mert annyira csúnya, hanem azért, mert nem szeretett volna szerepelni. )

4 thoughts on “2013.01.15 – Mária királyné ruhája

    • Szerintem is gyönyörű a ruha, az anyaga az itáliai textilművészet remeke. A blúz is művészi munka. (Ha esetleg az én munkámra értetted a dicséretet, azt is nagyon köszönöm.):))

Vélemény, hozzászólás?

