2013.04.03 – Termékek, amiket nem veszek meg

Ahogy telik az idő – azaz öregszünk – érdekes változás ment végbe fogyasztási szokásainkban. Egyre kevésbé hatnak ránk a reklámok, sőt az agyonreklámozott dolgokhoz egyenesen bizalmatlanok vagyunk. Ez az egész folyamat mintha mostanában felgyorsult volna; még fontosabb számunkra a lemondás a felesleges, egészségtelen, haszontalan termékekről (luxuscikkekről).  Egyáltalán: igyekszünk kivonni magunkat a fogyasztói társadalom bűvköréből. Ennek kapcsán szedtem össze, hogy a boltban (ahová azért még járunk) mik azok a termékek, amiket már nem szoktam megvenni.

Dolgozz, vásárolj, fogyassz, halj meg!

Dolgozz, vásárolj, fogyassz, halj meg!

Ételízesítő, leveskocka – az elsők között hagytuk el. Fűszerekkel ízesítem az ételt.

Légfrissítő – szerintem nem tesz jót a szervezetnek a sok vegyszermolekula; ha friss levegőt akarunk, kinyitjuk az ablakot (szerencsére nem nagy a forgalom nálunk).

Öblítő – ecetet használunk helyette. Jót tesz a mosógépnek: az ecet gyönyörűen tisztán tartja az adagolótartályt, míg az öblítő belepenészedett. Csillagászati összegért (az egész gép nyolcadáért!) kaptunk új adagolót a mosógéphez, de mióta ecettel öblítünk, vízkő és penészmentes az egész gép. Senkit ne riasszon el az esetleges ecetszag, a kimosott ruha nem szaglik tőle, de ha valaki hiányolja az illatot, akkor csöppentsen illóolajat a tartályba. Bár – szerintem – a napon és levegőn szárított ruhának van a legjobb illata!

Tusfürdő, szappan – Házi mosószappannal mosdunk, amit egyenesen a manufaktúrából rendelek.

Margarin – vajat eszünk helyette. Igaz, nem olyan kényelmes, mert kőkeményen nem lehet megkenni, de ezt a kis kellemetlenséget vállaljuk. A margarin nem más, mint ipari melléktermék. Biztos nem véletlen, hogy van egy multinacionális cég, amely margarint ÉS tisztítószereket gyárt.

Vízkőoldó – az ecet remekül leveszi a vízkövet, bárhonnan.

Csipszek – régen nagyon szerettem, és most is megenném, ha nem tudnám, hogy mennyire egészségtelen. Magvakat rágcsálunk helyette.

Kóla – azt hiszem, ezt nem is kell megmagyarázni… (Bár, ha igaz, ami netes levelezőlistákon terjed, hogy Amerikában a baleseti helyszínelők kólával maratják fel az úttestről a vért, akkor lehet, hogy én meg az eldugult lefolyó kipucolására fogom használni.)

Energiaital – ugyanaz a magyarázat, mint a kólánál.

Halrudacska – biztos sokan hallottatok a pangasiusról  (vietnámi cápaharcsáról). A halrudacskák egy részére rá is írják, hogy ebből az állatból készült. Elképzelem a hormonokkal etetett, szennyvízben hemzsegő szerencsétlen halakat, és el is megy az étvágyam a halrúdtól, bármennyire is szeretem.

Ízesített joghurt – nincsenek illúzióim, hogy mi mindent tesznek bele. Gyanítom, hogy a gyümölcsjoghurtok többsége soha nem látott gyümölcsöt, esetleg csak a héját. Biztos Ti is hallottátok már, hogy állítólag a világ összes epertermése arra se lenne elég, hogy mindből eper ízű joghurtot készítsenek… A joghurt gyümölcs íze szerintem élelmiszerkémia eredménye. Én natúr joghurtot veszek, amibe házi lekvárt szoktunk tenni.

Rágó, nyalóka, cukorka – Egészségtelennek tartjuk

Valóban kell ekkora árubőség?

A fogyasztás kultikus csarnoka

Banán, narancs, mandarin – ezeknek a gyümölcsöknek nagy részét éretlenül szedik le, és a hajó gyomrában érlelik, vegyszerek segítségével. Ezért óvatosan kell bánni még a héjukkal is; én süteménybe csak bio citrom héját tenném (vagy még azt se). Lánykoromban Krétán nyaraltunk a férjemmel (akkor még udvarlómmal), és az út szélén vettünk egy nagy kosár narancsot egy öreg nénitől. Olyan puhák voltak, hogy először azt hittük, rohadt. Aztán mikor felbontottuk, és megkóstoltuk, nagyon meglepődtünk, mert mennyei finom volt, édes, mint a nektár, és lédús. Akkor ettünk először igazi narancsot. Azt, amit Magyarországra hoznak narancs gyanánt, Görögországban még a malacok se ennék meg. Szóval a narancs nem olyan ízű, mint amit mi itthon megismerhetünk. Persze  ki lehet fogni viszonylag finom déligyümölcsöt, de őszintén mondom, hogy olyan finomat, mint a krétai néni narancsa – olyat azóta se ettünk! A fent leírtak miatt ezeket a gyümölcsöket nem veszem, esetleg télen, mikor már nagyon unjuk az almát, akkor ráfanyalodunk, de mondhatom, hogy nekem ritkán sikerül kifognom finom narancsot és mandarint.

Párizsi – Azt hiszem, már közkeletű az a vélekedés, hogy a párizsi nem más, mint vághatóvá tett víz.

„Light” termékek – nincs bennük cukor, ám van bennük édesítőszer, mondjuk aszpartam, amiről már hivatalosan is tudni lehet, hogy hashajtó hatású – nem hivatalosan pedig más számos káros hatásról lehet hallani.

Fonott kalács – nagyon finom kelt tésztát szoktam sütni. Néha kakaósat is.

Csemege uborka – a tavalyi év nagy vívmánya volt, hogy elkezdtem befőzni. Legsikeresebb termékem lett a házi csemegeuborka, amibe nem teszek tartósítószert, csak fűszereket. Nagyon szeretjük az ízét.

Konzervek – ha elolvassátok egy vagdalthúskonzerv összetevőit, nálatok is biztos rajta van egy ilyen listán. Jusson eszetekbe: a vágóhídon semmit nem dobnak ki…

Félkész ételek – itthon vagyok, főzök, nem vagyunk rászorulva. De mikor dolgoztam, akkor se vettem ilyeneket; valahogy mindig megoldottam a főzést.

Levespor – én főzök.

Mosópor – szódával mosok. A szóda minden mosópor alapja, csak a gyártók más-más illatot adnak hozzá, és más-más néven hozzák forgalomba.

Lekvár, befőtt – anyukám művészien tud befőzni, és bármilyen gyümölcsből finom lekvárt készít. Igyekszem én is elsajátítani ezt a nagyon hasznos tudást.

Szeszes italok – nálunk senki nem iszik ilyet.

Pletykaújságok – régebben faltam a pletykaújságokat. Akkor is tudtam, hogy mekkora átverés az egész, tehát fenntartásokkal olvastam, de kíváncsi voltam, hogy épp mivel bódítják a népet. Aztán rájöttem, hogy ha vásárolom a termékeket, akkor azzal éltetem a „bulváripart”. Azóta nem veszek semmi ilyet, mondhatom, megvagyok az aktuális pletykák nélkül, és ha nagyon kíváncsi vagyok, hogy a sztár műsorvezető most épp kivel él nemi életet, úgyis megtudom a netről.

Kávé, cigaretta – Soha nem kávéztunk, és nem is cigarettáztunk. Nem is fogunk.

Illatos, mintás, színes WC-papír – nem is értem, hogy minek. Arra, amire használjuk…

fogyasztói társadalom

42 thoughts on “2013.04.03 – Termékek, amiket nem veszek meg

  1. A felsorolt termékekből van néhány amit megveszek, talán 2-3 ,pl a csemege uborka és az öblítő. Egy ideig ecetet használtam és illóolajat, de a ruháknak az állásban olyan..éles, erős szaguk lett. Befőzni én is szeretnék az idén is, gyűjtöm az üres üvegeket, tele van velük a konyhaszekrény teteje:) A csemege uborka receptet megosztanád esetleg?
    Egy csomó mindent meg az allergiáink miatt nem veszünk meg.
    Mosószódát is használok, az erkélyen még mindig van 15 kg.De színeseket nem,mert félek, hogy nehezebben oldódik rövid mosáson, és benne marad a ruhában. Volt már ilyen tapasztalatod? Mosóport is emiatt nem használok, csak mosógélt. A háziszappan nálunk is nagyon bevált kézmosásra, fürdésre, ismerőstől veszem. Mosószappant magam főztem. Nem lett olyan szép mint a bolti, a mosószóda kicsit szemcsés maradt, de párszáz ft-ból kihoztam vagy 2 évi adagot, és nagyon jól tisztít.

    • Én nem tapasztaltam, hogy a szóda csomós maradna. Azt viszont igen, hogy szürkébbek lesznek tőle a fehér ruhák, ezért azt tanácsolta valaki, hogy tegyek mellé fehérítő gyanánt szódabikarbónát. Ezt ki fogom próbálni. Egyébként a mosóporok közül szerintem a szódának a legjobb az ár-érték aránya: nem vesz ki minden piszkot, de a drága mosópor se tisztít ki mindent; és a szóda legalább kevesebb pénzért hagyja benne a szennyeződést.
      Az ecettel öblített ruháknak nem éreztem kellemetlen szagát.
      A mosószappannal én is maximálisan elégedett vagyok. Erről sokat tudnék még írni, és azt hiszem, megér egy külön bejegyzést a szappan téma.
      Olyan jó olvasni, hogy sokan vannak a tudatos háziasszonyok, gratulálok a szappan és a mosószer készítő tudományodhoz!
      A csemege uborka receptet megkeresem, és felteszem – vagy a bejegyzésbe, vagy ide, a hozzászólások közé.

  2. Csipsz – Én almából szoktam itthon csinálni, félbe vágom, kimagozom, és vékony szeletekre vágom (2-3 mm, sülés közben még vékonyodik ahogy nedvességet veszt); sütőpapírra fektetem őket és alacsony lángon ropogósra szárítom a sütőben. Nagyon finom!
    – Krisztina

    • Köszönöm az ötletet, kipróbálom. Az aszalás is komoly téma, ezzel még nem próbálkoztam. Gondolom, nem fenyeget az a veszély, hogy rátok romlik az almacsipsz :), de ha esetleg többet készítesz, hogyan tárolod, hogy ne penészedjen be?

      • Megmondom őszintén, erre még nem volt példa. Mindig megesszük. 🙂 Ez igazából nem aszalva van, hanem sütve, 50-100 fok közötti hőmérsékleten, figyelni kell, nehogy megégjen. (Nem is tudok pontos hőfokot mondani, mert nemrég költöztünk, az új lakásban még nem csináltam, a régiben meg a sütőről már lekoptak a számok.)
        Egyébként a felsoroltak közül én csak tusfürdőt veszek – nem szeretem, de a férjemnek még idő kell, míg hozzászokik a háziszappan gondolatához. 🙂 Anyukám sampon helyett újabban szódabikarbónát használ: 1 evőkanálnyit felold fél liter meleg vízben, ezzel önti le és mossa meg a haját (nem fog habzani), öblítésnek pedig ugyanúgy fél liter meleg vízben elkevert 1 ek almaecetet használ. Én is kipróbáltam, nagyon finom selymes lesz tőle a haj.

      • Ha nagyon szigorú akarok lenni, akkor a tusfürdő már-már luxuscikknek számít nálam. Tisztálkodni maximálisan elég a szappan. Ha meg utazik az ember, akkor beleteszi egy szappantartóba. Mit tud a tusfürdő, amit a szappan nem????
        Jó ez a sampon recept. Nem csípi a szemet, ha esetleg belekerül?

      • Valamiért nem enged, az alsó kérdésedre válaszolni, csak ide: nekem még nem ment a szemembe a szódabikarbónás sampon, így e tekintetben nem tudok nyilatkozni; de holnap fogok hajat mosni, kipróbálom.
        Nem tudom, miért idegenkedik a férjem a háziszappantól, míg otthon laktam, mi mindig azt használtuk. Na de csak idő kérdése ám, és meggyőzöm. 🙂
        A kólával kapcsolatban: anyukám védőnő, és az általános iskolásoknak tartott egészséges életmód óráin meg szokta csinálni azt a kísérletet a gyerekekkel, hogy egy vasszöget dob egy fél literes kólába, ami az osztályteremben marad; a gyerekek feladata pedig, hogy figyeljék,mi történik. Talán egy-két hét kell neki, hogy teljesen feloldódjon… Előtte se szerettem különösebben a kólát, de azóta meg egyáltalán nem ittam.

      • Jó ötlet ez a kísérlet! Így aztán a gyerekek se mondhatják, hogy a felnőttek a levegőbe beszélnek, és csak ijesztgetik őket!
        Ezt a sampont meg ki fogom próbálni!

      • Éljen! Vasárnap én is ezzel mosom meg a hajamat, aztán, ha beválik, sírhat a nagy kozmetikai cég, mert nem sok sampont fogok venni ezután.

  3. Szia !
    Fentiekhez csatolnám még a vegyszermentes só használatát.Szerintem ez is Lét fontosságú.Én a lisztet is olyan malomból veszem meg, ahol semmi adalékot nem tesznek bele.Most kezdtem el kisérletezni a házi tejjel.2l-ből 30dkg túró jött ki. A joghurt is olcsóbban jön ki és nincs vele műanyag szemét, illetve nincs homogenizálva, pasztőrözve.A túró tetején van tejföl, a tej tetején meg tejszín.A sajtot most fogom kipróbálni.Télen készítettünk savanyú káposztát a savanyúságok mellé, ami ugye közvetlen C vitamin és nem tabletta.Aszalni én is próbáltam, rengeteg munka és energia is, mivel már nem volt túl jó idő mikor neki kezdtem.De jövőre kipróbálom a kemencébe kiszárítani.
    Hajmosást hogy oldjátok meg? az az amit még megveszek.

    • Köszönöm, nagyon jókat írtál!
      A só… Mondják, hogy Erdélyből, még működő sóbányákból lehet rendelni. Ismersz ilyen lehetőséget?
      Tejből én is többnyire házit veszek, bár a bizalmam most nagyon megrendült a házitej-botrány miatt. Sajnos a tejfeldolgozás eddig kimaradt az életemből, de megérett az elhatározás bennem, hogy el kéne kezdeni!
      A samponnal én is bajban vagyok.
      Egyszer megpróbáltam csalánsampont főzni, alig tudtam összevadászni a hozzávalókat (pl. hamuzsírt), de nem sikerült, és pocsékba ment a sok friss csalán, amit napokig gyűjtöttem (gondolhatod, hogy nézett ki után a kezem, meg a lábam). De valóban nagyon szükséges lenne a hajmosásra is valami környezetbarát megoldást találni! Ha van valami ötleted, írd meg ide, kérlek!
      Azt hiszem, lesz még egy bejegyzés azokról a termékekről, amiket ki lehet váltani valami mással, főleg házi készítésűvel.

      • Én himalája sót veszek. Igaz drága, de mi nagyon kevés sót használunk, így egy kg fél évig is elég.

      • Szerintem is megéri a drágábbat (valószínűleg a jobbat) venni. Az erdélyi sót kipróbálom; mégiscsak helyi termék, és nem a világ másik végéről származik, mint a himalájai.

    • Nem tudom, nem legenda-e ez az extra tisztítóképessége a kólának. El kéne végezni egy kísérletet. De most jut eszembe, láttam egy blogon, hogy egy apa a kisfia kiesett tejfogát tartotta kólában, és nem kellett hozzá sok idő, szinte feloldotta a fogacskát…

  4. Erzsi,
    hajmosás is szappannal, vannak speckó hajmosó szappanok is, de a háziszappan is jó, csak szappanos hajmosás után ecettel le kell öblíteni a hajat.
    A Családellátónál van parajdi só, onnan tudsz rendelni. És ajánlom a sóban eltett darált zöldséget, anyósomtól kapom, azt használom vegeta helyett, szinte minden levesbe, főzelékbe.
    R.

    • Ha belegondolok, hogy 200 éve is tisztították az emberek a hajukat, akkor pedig még nem voltak ilyen speciális samponok… Le kell reszelni előtte, vagy csak bekenem a fejem a szappannal? Ecetes öblítés kisgyereknek is? Nem csípi a szemet? Fel kell hígítani az ecetet az öblítéshez?
      Tőled vettem a zakuszka receptjét is, az is sóban eltett zöldség, bár levesbe nem teszem, csak kenyérre.
      Köszönöm az ötleteket, olyan jókat írtok!!!

      • épp ezen gondolkodtam, régen hogyan tisztították a hajukat? Nekem a hajmosó szappan nem vált be, összetapadt tőle a hajam..

      • Akik tanácsolták a mosószappanos fejmosást, azt is ajánlották, hogy ecetes vízzel kell leöblíteni; ezt is csináltad? Mindenesetre én is kipróbálom; kell, hogy legyen valami alternatív megoldás!

      • Erzsi,
        a zakuszka meg is van főzve, és paszulyt, padlizsánt is szoktunk bele tenni, meg paradicsomlevet. Az valóban inkább kenyérre való. A zöldséges keveréket anyósom így csinálja: megdarálja a zöldségeket, hagymát, paprikát, paradicsomot, sárgarépát, petrezselymet (megkérdezem majd pontosan tőle, miből mennyi kell), húsdarálón. Utána összekeveri jódozatlan természetes sóval, annak is megvan pontosan a mennyisége. beleteszi üvegbe és kész. A só tartósítja, de főzésnél bele kell számolni ezt a sómennyiséget az ételbe.
        A samponszappan (vagy egyéb természetes szappant) csak simán a fejemre kenem, hogy habozzon. Az öblítés természetesen hígított ecet, előre megkeverjük, hogy ne kelljen mindig újat csinálni, két l vízbe kb. egy deci (de ezt a férjem kutyulja). Nem csípi a gyerek szemét, mert hátrahajtja a fejét, de visít, mert az előre megkevert öblítővíz hideg:DDD
        A Családellátóra pedig keress rá, jó dolgaik vannak.
        R.

      • Köszönöm ezt az újabb receptet. Jól értem, hogy nyersen darálja le a hozzávalókat? Akár nyersen, akár főve, ez egy újabb példája annak, hogy az élelmiszer fűszerekkel vagy/és hőkezeléssel remekül tartósítható. Ha meg így van, akkor iparilag miért tesznek bele az ételekbe mindenféle vacakot????
        Mihamarabb kipróbálom ezt a mosószappanos fejmosást, de az öblítőt frissen, meleg vízből fogom elkészíteni.

  5. Szia !
    az előbb lemaradt a nevem :-). én a szederindabolt.hu-ról rendelek sót Erdélyből, mert az meg van törve.Parajdit jó áron töretlent tudtam volna de akkor még szerezzek kő mozsarat is…Most tőlük vettem fogkrémet magunknak elfogadták a gyerekek.Illetve hónalj stiftet is, amibe nincs semmi kemikália.A tejet itt a faluban a bácsitól veszem, aki lefeji,meg tojása is lesz, mikor beindulnak tojni, mivel nem kapnak serkentő szereket a tyúkok.
    A malom a szabomalom.hu ahol tiszta a liszt.
    Habár nem szorosan ide tartozik, de egy aktív szenes szűrőt is jó ha használ az ember a fürdőszobában tusoláshoz, és onnan veszem a főzővizet is.
    Épp a múlt héten szanáltam ki a mosókonyhát és marad: az ecet, mosószóda, szódabikarbóna, mosódió,nátrium perkarbonát,mosószappan.

    • Látom, a sót is fel kell vennem egy következő listára a sampon mellé. Jó, hogy írod a fogkrémet, arra viszont nem tudok semmilyen alternatív megoldást. Ha elmegyek egy jól felszerelt illatszerboltba, elámulok, hogy mennyi tisztítószer van forgalomban! Miközben a szódán, eceten szódabikarbónán, mosószappanon kívül nem nagyon van szükség másra!
      Mosódió: nem kell Indiáig menni a mosódió hatóanyagáért, a szaponinért, nálunk is megterem a szappanfű (Saponaria officinalis), mely szintén ezt a hatóanyagot tartalmazza. Nevéből kiindulva nem nehéz kitalálni, hogy mire való. Persze nem azt akarom mondani, hogy ezután mindenki menjen ki az erdőbe szappanfüvet gyűjteni, csak érdekességként említem meg, hogy őseink ezt is tudták.

      • Állítólag a vadgesztenyével is lehet mosni, jó néhány hónapja olvastam valahol, de ki nem próbáltam még. Én is mosószódával mosok, és ecettel öblítek. Általában áztatni szoktam előtte a ruhákat, és ami nagyon koszos, átdörzsölöm mosószappannal.

      • A nagyon szennyes ruhát én is mosószappannal dörzsölöm meg (zoknit, vagy a kabátból kilógó pólók ujját). Erről a vadgesztenyés mosásról még soha nem hallottam, ha többet tudsz meg róla, feltétlenül írd meg!

      • Köszönöm, hogy elküldted. Ki fogom próbálni, ha lesz friss gesztenye! Gondolkodtam is azon, hogy Indiából hozatjuk a mosódiót, mint környezetbarát mosószert, közben meg a környezetnek ártunk a hosszú szállítással. Meg aztán már ezzel is úgy vagyok, mint az evéssel: előnyben részesítem azt, ami helyben megadatott.

  6. Hajmosas: nem tudom, mennyire ciki, de nalunk a husvet utani hajmosast a karacsonyi elozte meg. Es nem zsiros. Persze ez nyaron, a nagy melegben nem eleg. De ha elkezdi az ember surubben mosni (gyari samponnal), rogton zsirosodni kezd.
    En azon mergelodom, hogy a kornyezetismeret, egeszsegtan konyvekbol egesz mast akarnak a gyerekeim fejebe nyomni.

    • Nagyon érdekeset írsz. Hallottam már erről, lehet benne valami. Írj még a tapasztalataidról, ha vannak, egyéb téren is! Például a mindennapi mosakodást is lecsökkentetted? (Bocs, hogy csak most engedtem ki a hozzászólásodat, nem voltál cenzúrázva, csak a program egy olyan fiókba tette, ahol nem vettem észre.)

    • Szerintem ez nem ciki, mi is egyre ritkábban mosunk, és nem zsírosodik a hajunk. Ennek oka talán az, hogy esővízzel mosunk hajat. Persze abban is mosdunk, és mily meglepő, azóta nem is ekcémás a fiam bőre.

      • Lehet abban valami, hogy minél sűrűbben mos hajat az ember, annál jobban zsírosodik. Gondolod, hogy a hajnak is van valami öntisztító folyamata, ha nem bombázzuk vegyszerekkel, magára talál a szervezet?

  7. Erzsi ez a folyamat nálunk is így alakul. Egyik hozza magával a másik döntést. A legszebb, amikor már a gyerekeid is nem csak tudják, de távol is tartják idegen helyen is magukat bizonyos termékektől 🙂
    Nos én isnkább azt írom meg neked, hogy mi az amit nem hagytam el, cseréltem le. Ez a kávé :)) nagyon szeretem. igyekszem jó minőségűt vásárolni. 🙂

    • Igen, én is észrevettem, hogy egyik döntés hozza magával a másikat.
      Nekem a kávéval az a bajom, hogy látom a családban, barátoknál: függőséget okoz. És én nem akarok függővé válni, még a kávétól sem (komolyabb dolgokról nem is beszélve). Amikor kóstoltam, nem voltam elragadtatva az ízétől, tehát nem okoz gondot, hogy kimarad az életemből. Persze ha szereted az ízét, az más dolog. Nem vagyok azért olyan keményvonalas, néha nekünk is belefér egy-két dolog elfogyasztása erről a listáról, de azért azt elmondhatom, hogy nagyon ritkán.

  8. Sziasztok! ismeritek a zoldbolt.hu-t? ott is nagyon jó áron vannak ezek a környezetbarát dolgok.

    • Én igyekszem közvetlenül a gyártótól vásárolni, így nem kell eltartanom még a nagykereskedőt is. Persze tudom, hogy nem mindig egyszerű felkutatni a termelőt.

  9. Én már idős vagyok, és sokáig nem érdekeltek a tudatosodással, életmóddal kapcsolatos dolgok, csak legyintettem rájuk. Úgy voltam vele, hogy ha olyan károsak lennének ezek az élelmiszerek, akkor úgysem engednék őket forgalomba hozni. Aztán nagyon megrázott ez a sok élelmiszer-botrány; minden hétre jut egy hír a permetezőszert tartalmazó paprikáról, a fuzáriumos lisztről, legutóbb a mérgező házitejről. Belegondolni is rossz, hogy a kisunokáim ezeket eszik. És már másképp látom az egészet, igenis oda kell figyelni arra,hogy mit eszünk és iszunk meg! Ágimama

    • Jó, hogy említed a korod, szerintem fontos, hogy kimondjuk, a tudatos élet és az odafigyelés nem csak a fiatalok kiváltsága, minden korosztálynak elemi érdeke. Arról meg, hogy a hatóságok nem engedélyeznék, ha nem lenne káros… Számos példát soroltál fel Te is, amikor ezek az áruk valahogy átcsúsztak az engedélyezési eljáráson, és kikerültek a boltok polcaira, pedig nem lett volna szabad.

    • Dehogyisnem, készül egy hasonló témájú bejegyzést, újabb termékekkel bővült a lista, ott lesz a csemege uborka receptje is.

  10. Lehet kapni olyan vajtartót, amiben nem kell hűtőben tárolni a vajat. Kerámiából készül, és úgy van kialakítva, hogy a vaj vízben van, elzárva a levegőtől, ezért nem romlik meg, és puha marad. Csak időnként cserélni kell a vizet. Max. 2-3 naponta mindenképpen, különben bebüdösödik, kb. egy hét után penészedni is elkezd (ezt egyszer volt szerencsém kipróbálni :), azóta jobban odafigyelek), de lehet naponta is. Itt kapható: http://varykeramia.hu/index.php/konyha/vajtarto.html

Vélemény, hozzászólás?

