2013. 06.06 – Játék-önellátás: papírfegyver

Régebbi bejegyzéseimből láthattátok, hogy az életünket egyre inkább az egyszerűség felé irányítjuk, és igyekszünk kevesebbet fogyasztani. Nemcsak az élelmiszer-önellátásra törekszünk, hanem az öltözködés terén is próbálok minél több ruhát magam elkészíteni a családnak, és persze a játékokkal kapcsolatban is megpróbálunk ellenállni a gyártók csábításának!

Külön téma (és már dolgozom is egy ilyen bejegyzésen) a gyerekek ajándékozása körül kialakult hisztéria. Hihetetlen dömping van gyerekjátékokból; a kínai könnyűipar nem tétlenkedik, ha arról van szó, hogyan árassza el a világot viszonylag hitvány, hitvány, hol meg nagyon hitvány, játéknak nevezett termékekkel! Hogy én mennyi csatát megvívtam már a rokonokkal, mikor megpróbáltam megálljt parancsolni a vásárlási kedvüknek! Legtöbbször azonban én maradtam a virtuális harctéren vesztes félként, a kitiltott portéka meg bemasírozott az otthonunkba, és gúnyosan nevetett rám még napokig… Szerencsére nem sokáig kell az ilyen játékokat elviselnem, hiszen amilyen ócskák, és amilyen erős felhasználók a gyerekeink, a játékok hamar beadják a kulcsot, én meg észrevétlenül kidobom a roncsaikat. Talán mondanom se kell, hogy rekordidőn belül megfeledkeznek  az egykori kedvencről, soha nem is keresik a kidobás után.

Épp ez indított bennünket arra, hogy Apával elkezdjünk gondolkodni a játék-önellátáson. Textiljátékokban eddig se volt hiányunk, hiszen sok mindent megvarrok nekik (kedvenceik a textil zöldségek és gyümölcsök, számos szerepjáték fontos kellékei), de saját készítésű fegyvereink eddig nem voltak. Apát nem hagyta nyugodni a dolog, hiszen jól emlékezett, mikor neki a nagyapja fából faragott, maga pedig drótból hajtogatott kardot, géppisztolyt, puskát. Az egyik puska még mindig megvan, és már a fiaink játszanak vele! Ezért ő is nekikezdett.

A kinyomtattunk fegyver képét kivágtuk (ez egy Glock)

A sablon: netről nyomtattuk ki (ez egy Glock)

Sniccerrel kartonból kivágtuk a formát (összesen négyszer)

Sniccerrel kartonból kivágtuk a formát (összesen négyszer)

Az összes hozzávaló

Az összes hozzávaló

A darabokat egyszerű összeragasztani

A darabokat egyszerű összeragasztani

Itt már majdnem kész van

Itt már majdnem kész van

Fekete szigetelőszalag adja meg a színét

Fekete szigetelőszalag adja meg a színét

Kész a játékpisztoly

Kész a játékpisztoly

Bolti játékfegyverek. Meg van reparálva mindkettő, hamar tönkrementek a nagy használatban

Egy bolti és egy kézműves játékfegyver. Meg van reparálva mindkettő, hamar tönkrementek a nagy használatban

A mi játékpisztolyunk hulladékból készült, anyagköltsége nincs. Nálunk mindig akad egy-két kartondoboz (hátha még jó lesz valamire), a szigetelőszalag is már megvolt itthon. A gyerekek (főleg a kicsi) nem mindig vannak tisztában a szakszerű felhasználással, magyarul földhöz vagdossák a játékokat, az utolsó képen bemutatott játékok is így mentek tönkre (és sok darabra). Ez a házi pisztoly pihekönnyű, nyugodtan lehet dobálni, és valós tapasztalatból mondom, hogy ha ez eltalálja az embert, nem üt akkorát, mint a gyári, tehát egészségkímélő szerepe is van.

Aki tehát nem idegenkedik a fia kezébe fegyvert adni, az bátran próbáljon ilyet készíteni, akár a gyerek közreműködésével is!

14 thoughts on “2013. 06.06 – Játék-önellátás: papírfegyver

  1. Sőt még a fiúk is eltudják készíteni maguknak, kis szülői segítséggel…. nincs is annál jobb közös játék.

    • Igen, ez a játék is közös munka volt. És egyben a magántanuló gyereknek megtartottuk a technika órát is.
      És még valami nagyon fontos dolog, amit elfelejtettem a bejegyzésbe írni: így kialakul a gyerekben egy sajátos szemlélet, hogy ha megtetszik neki valami, nem azt kéri, hogy “vegyétek meg”, hanem az, hogy “csináljatok nekem ilyet”. Sőt, ha nagyobb és ügyesebb, akkor elkészíti magának!

  2. Én bevallom, idegenkedek a fegyverektől, így nincs is itthon, max vizipisztoly.Hála égnek Robinnak sem hiányzott soha. Viszont ezzel a módszerrel nagyon sok játék készíthető. A textiljátékokról, gyümölcsökről-zöldségekről nem raknál fel egy posztot? Magam is úgy készítem őket,csak én horgolom. Van egy nagyon jó könyv is, igaz varrott édességek, na de a fantázia arra való, hogy meghorgoljam őket:)

    http://bookline.hu/product/home.action?id=87924&type=22&_v=Christa_Rolf_Edes_elet_textilbol_Varrott_sutik_tortak_bonbonok

    pdf formátumban letölthető a netről. 🙂

    • A fiaink egész kicsi koruktól tudják, hogy ők fiúk, és a férfias viselkedés velejárója a fegyver, így – mire észbe kaptam, tele volt a lakás játék szablyákkal, pisztolyokkal és pajzsokkal (főleg Apának köszönhetően). Ez ellen már nem tudok tenni, bármennyire is nem szeretem, ha játékból egymásra lövöldöznek.
      A textilzöldségekről már írtam a blog indulásakor: https://almameter.wordpress.com/2012/12/28/2012-12-28-textil-zoldsegek-gyumolcsok/
      A könyvet feltétlenül megnézem, köszönöm, hogy ide tetted a linkjét!

      • Óóóh, enyém is nagyon fiús, mikor kicsi volt be is szivárgott 1-2 fegyver a lakásba, de hála égnek hamar tönkrementek. Autó, mozdony, vonat nagyon sok volt, Neki ezek voltak a kedvenc játékai.
        Nálunk a fő kedvenc a foci, erre külön is jár, labda dömping van itthon, Gombóc Artúr módra,mindenféle labda.
        Meg bicikli, roller, görkori, és persze taekwondo ruhák, övek, pólók, küzdőfelszerelés… Na meg Robin már nagy, 9 éves lesz,ki is nőtt ezekből a játékokból.:)

        Megnézem a textiljátékokat,köszönöm a linket.Sajnos nem az elejétől olvaslak, bár visszaolvastam, de ez valahogy kimaradt. 🙂

  3. Igen ez így van. 🙂
    Bár mi mindannyian sportolunk. Nagyfiam kungfuzik, Robin, Rhea és én taekwondozunk. De valahogy áthatja az életünket a küzdősport. Szeretem, mert fegyelemre és önfegyelemre, rendszerességre tanít ugyanúgy mint a zene. 🙂

    • Mint írtam, én se szeretem, ha egymásra lövöldöznek, de nem tudok mit csinálni; mire észrevettem , már fel voltunk fegyverkezve (csúzli, szablya, pajzsok, gladiátorkard, pisztolyok). Ezek a fiúk mintha az anyatejjel szívták volna magukba a férfi mivoltukhoz hozzátartozó attribútumok szeretetét (persze nem mondom én, hogy fegyvertelenül nem férfi a férfi).

  4. Mi is sokat küzdöttünk a rokonoktól kapott szemetek ellen, sok határozottsággal, akár kíméletlenséggel (“Léci, ne vegyetek már ilyen szarokat!”), mert nekem fontosabb a gyerekem lelkivilága, mint a visszautasított rokon sértődöttsége. Nálunk a legón kívül most már csak fa-játék van, meg textil, de bevallom, alig játszanak ezekkel is. Inkább kint vannak, mindig maguknak alkotnak valamit (csutka-báb, kuckó az akácosban, boltos-játék a tégla-rakásos, stb.) A gyerekeket tulajdonképpen egyáltalán nem kellene kész játékkal ellátni, hanem hagyni (segíteni) kellene, hogy maga készítse azokat.
    Bevallom, az ilyen jellegű játék-fegyverektől én is idegenkedek, de nálunk van ugye szablyavívás és íjászat, szóval mégis megy a harc. Ez benne van tényleg a vérükben, csak egészséges mederbe kell terelni. Kende, sőt Csillag is készített (faragott) már magának ágból kardot, sőt, múltkor Kincső is hántolt (három éves, és nem igaz, hogy “kés, villa, olló, gyerek kezébe nem való”).
    Szeretettel, Réka

    • A játékokról hamarosan felteszek egy nagyobb lélegzetű bejegyzést, de annyit azért elmondok, hogy nekem is az a véleményem, hogy manapság némely játék szinte korlátozza a kreativitást. És azzal is egyet értek, hogy minél kevesebb kész játékkal kéne ellátni a gyerekeket. Ebből a szempontból azért jó volt ez a papírfegyver: nem boltból került ki, tehát azt látta a gyerek, hogy nem feltétlenül kell pénzt kiadni a játékért. Hulladékból készült: ezzel az újrafelhasználást igyekeztünk serkenteni, no és részt is vett a fiam a készítésében! Fontos, hogy olcsó volt: egy fillérbe se került, mégis lett egy játékunk.

Vélemény, hozzászólás?

