2013.07.11 – Régi idők szappanja

Egy régebbi bejegyzésben (Termékek, amiket nem veszek meg, és a folytatásában is) már érintettem a tisztítószer-témát, de úgy érzem, megér egy egész bejegyzést csak a szappan.

Ahogy emlékszem, gyerekkoromban csak két-három féle szappant lehetett kapni a boltban, de mondanom se kell, hogy az is bőven kielégítette az igényeket (még régebben meg csak egyféle volt: az, amit otthon főztek). Volt aztán a híres Fa szappan, ami valóságos kincsnek számított. Külföldről hozták be, kézről-kézre járt, igen meg volt tisztelve az, aki egy ilyet kapott nevenapjára. A világért se mosdottunk volna vele, a ruhák közt tartottuk, hogy beillatosítsa a szekrényt. Egyszer a játszópajtásommal odaosontunk anyukám szekrényéhez, és én titokban, nagy büszkén mutattam barátomnak a becses tárgyat, és megengedtem neki, hogy megszagolja. Akkor nem gondoltam volna, hogy évek múltán az annyira óhajtott illatos pipereszappanok helyett előnyben fogom részesíteni az egyszerű háziszappant, de azt se gondoltam volna, hogy a Fa szappan a legolcsóbbak között lesz a sarki boltban, ugyanakkor a leggyengébb minőségűek között is…

A tudatosodás és egyszerűsödés jegyében egy ideje már egy kisvárosi manufaktúrából rendelem a háziszappant, amit mosakodásra, néha hajmosásra, és kézi mosásra használunk. Egyáltalán nem zavar minket, hogy a szappannak nincs virág (vagy tengeri áramlat, esetleg fenyőerdő) illata, megszoktuk ezt a háziszappan-szagot.

Az áráról…

A gyártótól meg lehet rendelni 750 Ft/kg áron. A postaköltség (ha mondjuk 5-10 kg között rendel az ember) 1848 Ft. Azaz: 10 kiló szappan 9348 Ft-ba kerülne (és ezért a postás elhozza a küszöbig). Egy deka 9,35 forint, tehát egy 15 dekás darab ára 140,25 Ft. A legolcsóbb bolti szappanok ára is kb. ennyi (rég nem vettem már), gondolom, hogy az én szappanfőzőm terméke egy kicsivel előkelőbb kategória, mivel kézműves termék és természetes összetevőket tartalmaz (állításuk szerint). Ebbéli meggyőződésemben az is megerősített, hogy egy elegáns bioboltban ugyanennek a gyártónak ugyanezt a termékét 390 forintért (tehát több mint a duplájáért) láttam árusítani.

Csak így, egy papírdobozban érkezett meg a csomag

Csak így, egy papírdobozban érkezett meg az áru

Azt hiszem, elmondhatom, hogy megéri ez a háziszappan, igaz, előre be kell ruházni, de aztán egy (két) évig nincs az embernek rá gondja. Attól ne féljen senki, hogy ráromlik ez a mennyiség; a szappannak nincs szavatossági ideje. Én találtam a szekrény mélyén 6 éve lejárt (?) háziszappant (egy másik, azóta megszűnt üzem termékét), és ugyanúgy elhasználjuk;  habzik, tisztít, szóval nincs semmi baja.

A gyártó neve: Oros-házi Szappan Kft.

Megjegyzem, hogy ez nem azt jelenti, hogy mi nem szeretjük a szappanillatot! Kaptam már ajándékba nagyon jó illatú szappant, amiből 10 deka többe került, mint a háziból egy kiló. Csak úgy “olvadt” az anyaga, tehát hamar fogyott, pedig az eszembe se jutott, hogy a piszkos zoknik talpát súroljam vele; csak mosakodásra használtuk. A pillanatnyi jó illaton kívül semmi hozzáadott értékét nem tapasztaltam, ezért nem valószínű, hogy rendszeresen fogunk ilyet használni.

Aki bővebben érdeklődik a szappanok összetevői iránt (pl. hogy tartalmaznak-e kőolajat), annak ajánlom figyelmébe a Tudatos Vásárlók szappantesztjét, ahol többek között azt is megtudhatja, hogy az egyik legkedveltebb szappanmárka egyik összetevője rákkeltő, ezért több európai országban is be van tiltva, míg itthon főleg kisbabákat mosdatnak vele…

Reklámok

16 thoughts on “2013.07.11 – Régi idők szappanja

  1. Emlékszem, nagymamás is azt a sárgás, házi szappant használta, én meg mindig furcsán néztem rá, hogy mi ez. Nálunk otthon babaszappan volt, a Fa szappant ruhaillatosítónak használtuk a szekrényben. Én viszont csak a gyógyszertári mosakodókrémmel fürödhetek a bőröm miatt, de néha kenek magamra egy kis illatosat is. Késmosásra meg folyékony szappant használunk.

    • Én ismerek olyan ekcémást, aki csak háziszappannal mosakszik. Jó eséllyel ebben nincs se illatanyag, se kőolaj, se színezék, se stb.
      Fa szappan, mint ruhaillatosító: régi kedves emlékeket ébreszt bennem is, ha erre gondolok; ma beszéltem a barátnőmmel, ő is azt mesélte, hogy náluk szintén a ruhák alatt volt a Fa szappan megszokott helye, nem a fürdőszobában.

  2. Én is illatosításra használtam annak idején a külföldi szappanokat. Most használok háziszappant, igaz nem annyira illatos. Az én gyermekkoromban csak háziszappan volt, ezt használtuk mosakodásra és édesanyám ezt faragta a mosáshoz a mosógépbe. Apukám olajos ruháit gyönyörűen kimosta. Ági mama.

  3. Mi örököltünk egy csomó régi, igazi Flóra mosószappant. Minimum 40 évesek, semmi baj sem az állagával, sem a tisztító hatásával. Olyan folt nem nagyon van, ami ezzel ki ne jönne, ebből készítek szódával mosószert, a színes ruhákat régóta ezzel mosom. Akitől örököltük egész életében ezzel mosakodott, soha bőrproblémája nem is volt. Láttam most is árulnak, de az már nem az igazi.

    • Én is hallottam olyat, hogy ősrégi szappanokat is felhasználnak, és ugyanolyan a hatásuk, mintha újak lennének. Örülök, hogy megerősítesz: bár MOSÓszappan a termék neve, tisztálkodásra is használható. Egy régebbi bejegyzésemben (Termékek, amiket még megveszek) említettem, hogy a mosószappan hajmosásra is jó lehet. Kipróbáltuk, a férjem ezzel mossa azóta is, de nekem hosszú hajam van, és valahogy más lett a hajam tapintása és esése, mint a bolti, drága sampontól. Éppenséggel mosószappannal is tiszta lett, tehát ha nem lenne sampon, nem piszkosodnánk el, de azért tovább fogok kísérletezni.

  4. Én már jó ideje háziszappant veszek.
    Mosószappant most főztem, a mosószerem is abból lesz.Nem jobb és nem rosszabb,mint bármelyik márkás mosószer.

    Most szeretném kipróbálni itthon a szappanfőzést, de félek nekiállni.Pedig már lúgom is van hozzá. 🙂 Talán ma hozzáfogok, ma nyugi van itthon.

    • Bennem is régóta érik az itthoni szappanfőzés gondolata, de eddig még nem tudtam rászánni magam. Pedig mindenki azt mondja, hogy nem olyan bonyolult…

      • Meglepően egyszerű. Kb. negyedórás munka van vele, nem több. Én is fogok még készíteni, van még alapanyagom.

      • Ha kipróbálnám, valószínűleg én is meglepődnék azon, hogy milyen egyszerű. De így is annyi mindent csinálok, hogy úgy érzem: most nem fér bele még a szappan is. De biztos, hogy valamikor megpróbálom. (Nézegettem én már szappanfőző oldalakat, de elijesztett, mikor azt írták, hogy a lúg pontos kiszámítása nagyon fontos és maga a lúg veszélyes is.)

  5. A lúgra vigyázni kell és hűteni, mert felforrósodik ez igaz. 🙂 De kellő odafigyeléssel nem veszélyes. Bevallom, mivel én nem nagyüzemi gyártásban, árusításban, rendelésre készítésben gondolkodom,így nem számolgatok. Kértem egy szappanos ismerősömtől egy egyszerű alapreceptet, Nagyon bevált a későbbiekben is ezt fogom alapreceptként használni.
    Mosószappant mészből, mosószódából,zsírból és vízből főztem, némi (15%) pálmazsír hozzáadásával.Bő egy évi adagot főztem egyszerre, így a mosószer alapanyagom is megvan egy évre legalább. Így ezzel jó ideig nem lesz gondom.

    • Azt hittem, hogy nagyon pontosan kell adagolni a lúgot, nem gondoltam, hogy ilyen nagyvonalúan is lehet.
      Ha nem titkos a recepted, légyszíves írd meg, hogy hogyan készíted!

      • Nem lehet nagyvonalúan, pontos recept alapján dolgozom.
        Nagyon egyszerű recept, e-mailben elküldöm,ha kapok egy e-mailcímet. Most készítettem egy orvosi zsálya főzet alapút ,fahéjjal színezve,illóolajjal illatosítva. Ezt félreteszem télre. 🙂

Vélemény, hozzászólás?

