2013.07.15 – Szövőkeret felvetése

Régen írtam már a szövésről, mégpedig azért, mert tönkrement a szövőkeretem. Kiszáradt a fa alapanyag, és az egyik tengely kijár. Szőni tehát nem tudok, amíg meg nem javítjuk a keretet (ha egyáltalán érdemes), de a gombolyagokat azért szorgalmasan gyártom; becslésem szerint, legalább 4 szőnyegre való pólót, pizsamát, trikót hasogattam már fel.

Addig is közzéteszem a keret felvetését megörökítő videót. Miután már én is felvetettem egyszer egyedül (még túl is teljesítettem, mert egy szállal többet tettem fel, mint amennyire hely volt…), mondhatom, hogy ha az ember átlátja fonalrendszert, akkor már nem olyan bonyolult. Ezt ugyan nem támasztja alá a videó, mert abban hárman csináljuk a felvetést (egyikünk tartja a pálcát, másikunk fogja a keretet, a harmadik meg a gombolyagot rakosgatja), de higgyétek el, bele lehet jönni.

Reklámok

14 thoughts on “2013.07.15 – Szövőkeret felvetése

  1. Köszi, hogy feltetted a videót a felvetésről. Nagyjából én is így próbálkoztam, de valahol mindig elkeveredtem. Így már biztos menni fog. Még egy (lehet, hogy értelmetlen) kérdés: az ugye nem számít, hogy a pálca alul vagy felül van?
    És még egyszer nagyon köszönöm.

    • A pálca jelentősége annyi, hogy a váltótól való távolsága határozza meg a szövet/szőnyeg lehetséges maximális hosszát, hiszen a váltó és a pálca között kezd az ember szőni. Ha Neked úgy kényelmes, hogy a váltó felett szősz, akkor a pálcának felül kell lennie. A videó elején lévő rajzsorozat a jobb szemléltetés érdekében csalt egy kicsit. A pálcának a lehető legközelebb kell lennie a váltóhoz, vele egy oldalon, nem pedig a keret másik oldalán, ahogy a rajzokon látszik.
      Egyébként a felvetésnél az elején mégis ajánlatos segítséget kérni: jó, ha valaki fogja a pálcát, amíg a felvetett szálak meg nem tartják maguktól.

  2. Hű, ennek a videónak nagyon örülök! majd 2 éve nem szőttem, és bár most fel van vetve a keretem, azon gondolkodtam, hogy legközelebb hogyan fogom felvetni??
    Így viszont a jelenlegi felvetést és a videót nézve sikerülni fog.

    • Igazán örülök, hogy tudtam valami újat mutatni Neked. 🙂
      Saját tapasztalatom, hogy az évek óta felvetett és félretett szövőkereten megnyúltak a szálak, nem lehetett dolgozni rajta, mert olyan laza volt a fonal.

      • Az az igazság, hogy én még csak próbálkozom. Csak egy kis játék szövőkeretet vettem, és a meglévő kötő fonalakkal szövök. Persze a felvető fonalat azt megvettem rendesen. Arra gondoltam, ha megy a dolog, veszek egy kb akkora keretet mint amit Nálad láttam a videón, mert ezen a kicsin nem sok értelmes dolgot lehet csinálni. Gondoltam elsőre egy párnahuzatra, de azt is össze kell dolgozni több darabból, de arra pont jó, hogy a technikát begyakoroljam.

      • Én is szőttem már fonalból; lebontott régi pulóverekből díszpárnahuzatot és szőnyeget készítettem. Nem lett valami nagy a kész munka, pedig ezek szerint az én keretem nem is olyan kicsi, mint a Tied. Talán tényleg érdemes beruházni, és venni egy nagyobbat. Én megint nekifogok majd a szövésnek, mert egy nagy szatyorra való gombolyagom lett kiselejtezett ruhákból. Meg is fájdult a kezem, mire felhasogattam azt a rengeteg pólót, meg pizsamát.

  3. Azt hiszem én is elkezdem híresztelni a családban, hogy lehet gyűjteni nekem a megunt pólókat, pizsiket.
    Az az igazság, hogy nézegetem a neten a szövőkeret készítőket, találtam néhányat, hát elég húzós az ára. Kb. 60×60-as keret olyan 20-30 eFt között van. Aztán innentől a csillagos égig. Bár a Vaterán is szokott lenni, majd figyelem.

    • Én már nem is a szövőkereten gondolkodom, hanem szövőállványon, amin jóval nagyobb munkákat lehet elkészíteni, de mégse foglal akkora helyet, mint a szövőszék. Meglep, hogy ennyibe kerülnek ezek az keretek, nem tudom, milyet néztél ki, de szerintem az nagyon drága.
      Az én családomnak és baráti körömnek is ki van adva, hogy mostantól tilos lyukas, kinyúlt, megunt, lefagyizott kihipózott pólókat kidobniuk.

  4. nekem be karcsúsodik a szőnyeg a szövőkereten . csak az első pár sor szövés jó az után el kezd karcsúsodni , és a szőnyeg közepe is lullámos . megpróbáltam már mindent , de a szőnyegem karcsú lesz 😦

    • Kedves Katus, ez a probléma nálam is előfordult, én most azt találtam ki, hogy a pálca és a váltó között nem sok helyet hagyok, ott kezdem el a szövést. A szövés legfelső sora és a váltó között se hagyok sok helyet, ezért a szálak mindig feszesek, és a sor szélessége állandó lesz.
      Sok sikert kívánok!

Vélemény, hozzászólás?

