2013.07.29 – A halál motívuma mint díszítőelem?

Meghökkenve figyelem, hogy milyen kedvelt díszítőelem lett a divatban a halálfej. Pólón, zoknin, kabáton, táskán, vagy magán az anyagon – mindenütt ott vannak a koponyák vagy csontok. Még döbbenetesebb, hogy a kisgyerek és baba (!) ruhákat sem átallják ezzel díszíteni. Egy csöpp kis emberke, aki most kezdte az életet, máris az elmúlás jegyeit viselje a ruháján? Halálfejes cumi… Mit akar ez kifejezni? Hogy a gyerek a műanyagban és gumiban lévő veszélyes anyagokkal  (pl. ftalát) a halált szívja magába?

Cumi édi-bédi kislányoknak

Édes kis cumi kislányoknak

Cipőcske édi-bédi kislányoknak

Aranyos cipőcske kislányoknak

Egy csábos masnis koponya

Egy csábos nézésű koponya

Hogy lehet bájos és csábító egy csontváz??

Bizarr, mikor a csontvázat szépnek próbálják ábrázolni…

Az osztálytársak egész nap nézhetik ezt a förmedvényt. Nemcsak csúnya, hanem már ijesztő is.

Az osztálytársak (és maga a viselője is) egész nap nézhetik ezt a förmedvényt. Nemcsak csúnya, már ijesztő is.

Én kifejezetten vigyázok arra, hogy se az én ruháimon, de főleg a gyerekekén ne legyenek ilyen motívumok. Sok minden megvarrok magunknak, de ha boltban veszek valamit, mindig tüzetesen átvizsgálom, nehogy megbújjon rajta akárcsak egy aprócska lyukas szemgödrű koponya.

A koponya vagy halálfej jelkép ruházaton való felhasználásának komoly hagyományai vannak, de nem a hétköznapi (főleg nem a női és gyermek) divatban, hanem a katonai egyenruhákon. Az ilyen ruhák viselői azt üzenték az ellenségnek, hogy halált megvető bátorsággal küzdenek, illetve, hogy halál vár arra, aki ellenszegül nekik (gondoljatok a kalózok zászlóira).

A halál felülről jön - üzenik ezek az ejtőernyősök

A halál felülről jön – hirdeti ez az ejtőernyős alakulat

Ez a marcona testőr azt üzeni a jelképpel: halál fia, aki megtámadja a királyt

Ez a marcona testőr azt üzeni a jelképpel: halál fia, aki kezet emel az általam védett személyre

Szintén egy katona, aki  a

Ez a katona is halálfejet visel usánkáján

Ez a harcedzett férfi vajon mit üzen a sapkáján viselt motívummal?

Ez az ártatlan kisgyerek vajon mit üzen a sapkáján viselt motívummal? Véged van, ha nem adod rögtön a cicit?

Nemrég egy érdekes elképzelésről olvastam. A japán Masaru Emoto professzor a víz kristályszerkezetét vizsgálva arra a felfedezésre jutott, hogy a víz közelében lévő negatív üzenetű dolgoktól (pl. a palackra írt szavaktól) a kristályszerkezet zavaros lesz, míg a pozitívaktól (pl. kellemes zene) szép szabályos. Fogalmam sincs, hogy ez így van-e, de ha igen, akkor képzeljük el, hogy az emberi test – aminek 70 %-a víz – vajon hogyan reagál a halálfejes díszítésre, aminél negatívabb kicsengésű üzenetet nehéz lenne találni…

Akárhogy is van, nekem nem elfogadhatóak a halálfejes ruhák, az én értékrendembe nem fér bele, hogy ilyen motívumot viseljek a ruházatomon.

Azért nekem is sikerült már csontmintát produkálni a gyerek ruhájára, de azzal védekeztem magam előtt, hogy ez pusztán tudományos alapon történt…

Tudományosan

Ez a gyerek munkaruhája volt a természettudományi táborban (csonthatározás is szerepelt a feladatok között)

21 thoughts on “2013.07.29 – A halál motívuma mint díszítőelem?

  1. …….mindenre van vevő! Gondolom, ha a gyártók nyakán maradna a halálfejes termék nem készítenének hasonlót. Néha elgondolkodom értik az emberek egy, egy motívum jelentését?

    • Csak az a baj, hogy nagyon kevesen gondolkodnak el azon, amit te is írsz, hogy milyen jelet is viselnek magukon. Valahol egy divattervező kitalálja, hogy ez milyen jópofa, aztán a fél világ halálfejet hord. Nekem nem tetszik, hogy bizonyos jelképek jelentés nélküli díszítőelemek lettek: a koponyán kívül kedvelt motívum a vörös csillag is.

  2. Tavaly halloween-kor értekeztem erről én is. Hasonlóan gondolom, és én is átvizsgálom a ruhákat vásárlás előtt, hogy ne legyen rajta semmilyen halál szimbólum.

    • Sajnos akkor még nem olvastalak, de most megnéztem, és mondhatom, hogy egyezik a véleményünk, bár az a bejegyzés inkább a hozzánk beszivárgó idegen ünnepekről szól, de annak a jelenségnek az ostorozásával is egyetértek.

  3. Ez rettenetes. Amikor az én lányom kicsi volt akkor margaréta díszítette a cumikat és nem halálfej. Felháborítók ezek a minták a gyermek ruhákon. Még akkor is kiráz a hideg ha felnőtt ruházatán látok ilyeneket. Ági mama

    • Elképzelem, hogy mi lett volna, ha az én gyerekkoromban valamelyik pajtásom halálfejes holmiban jött volna oviba… Biztos, hogy behívatják a szüleit, és elbeszélgetnek velük.
      Mennyit változott a világ csak az én gyerekkorom óta…!

  4. Szerintem borzasztóak ezek a díszítőelemek, motívumok.. Az én gyerekeimnek nincs ilyen mintával “díszített”-szerintem csúfított ruhájuk.

  5. Engem is ráz a hideg az ilyentől.
    Eszembe jut erről, hogy felnőtt emberek vagyonokat költenek, feng-shui -ra, különböző lélek- és aurafényesítő tárgyakra, tanfolyamokra….a gyereknek meg pusztán divatból ilyeneket vesznek (hogy a sok távol-keleti lelketlen kacatot ne is említsem)
    A gyerekeknek még nagyon finom rezgésük van, nem lenne szabad ezekkel rombolni.

    • Meglehet, hogy valaki lelkesen rendezi a teret a lakásában, hogy minél jobban áramoljon az energia, a szekrénye (és a teste) meg teli van ilyen divatos cuccokkal, amiken ott virítanak a halálfejek…

  6. Totál egyet értek Veled. Én kifejezetten rosszul vagyok ettől a mintától… Törekszem is arra, hogy egyik gyerekem se hordjon ilyet. Bár Etele néha próbálkozik, mert a suliba milyen menő, de szerencsére még hallgat rám 🙂 Meskét nem érdekli az ilyen, ő még a bájos pónis-királylányos-lovas korszakot éli. A nagyok meg sosem szerették ezt a motívumot…..

    • Jó, amíg még hallgatnak ránk a gyerekek, nagyobb korukra meg – remélhetőleg – maguktól is ezt a véleményt vallják. Köszönöm, hogy hozzászóltál.

  7. Amikor kamaszon van ilyen holmi – oké, lázad, kutat, keres. De a kicsiknél a szülő választ! De szerencsére nem vagyunk egyformák.

    A gyermeköltöztetésben nekem a hovatovább netovábbja az volt, amikor olyan pici melltartót láttam, ami körméretben kb. most lenne jó az 5 éves lányomnak! Nagyjából A/2 kosárral – pici, de melltartó! Szivacsos, push up fazon. Ezen annyira kiakadtam, hogy percekig álltam az állvány előtt és a döbbenettől nem tudtam mozdulni. Keresgéltem a gondolataimban, hogy láttam-e már vajon ennyire pici nőt, akire ez jó lehet. De nem. Csakis gyereknek gyárthatták.

    • A gyártók sok mindent kitalálnak, a választás – egyelőre még – nálunk van, hogy megvesszük-e. Melltartó 5 évesnek??? Kislányméretű tangabugyi? 30-as körömcipő? Királylányos sminkkészlet gyerekeknek?
      Olyan jó olvasni, hogy sokaknak van helyén az esze!

    • Mi a Tescoban sétáltunk el 9 évesnek szánt melltartó mellett. Megálltunk szörnyülködni, hogy jól látjuk-e, erre van vevő? Amikor odalépett egy anya és az én 9 éves lányomnál jóval kisebb lánya és elkezdtek válogatni belőle. Még csak haszna sincs semmi.

  8. Kicsit általánosabban hozzászólva a témához:

    Van egy bolt, ahová még nagyon szép, “klasszikus” rugdalózóért jártunk be. Aztán leszoktunk róla, mert nem esett útba. Tavaly bementünk, hogy pörgős szoknyát vegyünk. Helyette dubájképzős egyenruhák voltak dögivel. Meg volt sértve az eladó, amikor azt mondtam, hogy köszönjük nem ilyenre gondoltunk (pörögni nem pörgött, túl rövid volt, meg volt szaggatva, szegeccsel díszítve…). Ki próbált oktatni, hogy az a legnagyobb márka, minden lány erre vágyik.

    Csak remélni merem, hogy nincs igaza…

    • Van készülőben egy bejegyzésem arról is, hogy mit nevezünk ma divatos lányruhának, és hogy az uralkodó áramlatok szerint mibe kéne öltöztetnünk a lányainkat…

      • Tényleg találó kifejezés, eddig nem hallottam még, de rögtön tudtam, hogy mire vonatkozhat.
        Én sem vagyok elégedett a lányruhákkal; csupa flitter, idétlen felirat, halálfej, lyukak díszítik őket, a nadrágokból kivan a feneke, a blúzokból meg a melle. Nekem is a varrás marad, és lehet, hogy piacra dobok egy saját ruhamárkát :), csak ne kapjon vesemedence gyulladást szegény gyerek, és ne is nézzék gyerekprostituáltnak…

  9. engem a rakott szoknyától és a tarisznyás stílustól ver ki a víz. két copfba fonott haj mint az ötvenes években, vagy
    madárfészek haj.
    később szőrös láb, mert kozmetikushoz a qvák járn
    ak, és bozontos….

Vélemény, hozzászólás?

