2013.08.12 – Paradicsom befőzése

Hétvégén eltettük az első 10 kiló paradicsomot (két részletben). Képekben mutatom be a befőzést, hátha van olyan köztetek, aki eddig nem tett el paradicsomot, és most kedvet kap hozzá.

5 kiló paradicsom megmosva

5 kiló paradicsom megmosva

Feldarabolva a fazékban (a zöld csumáját kivágtam)

Feldarabolva a fazékban (a zöld csumáját kivágtam). Az elején, amíg nem ereszt levet, gyakran kell megkeverni, mert könnyen leég az alja!

Így néz ki 1-2 óra lassú tűzön való rotyogás után

Így néz ki 1 óra lassú tűzön való rotyogás után

2 óra rotyogás után

2 óra főzés után. Azért kell sokáig a tűzön hagyni, hogy elfője a vizet.

A paradicsomdaráló szétszedve. Első használat előtt el kell mosni azokat az alkatrészeit, amik az étellel érintkeznek.

A paradicsomdaráló szétszedve. Első használat előtt el kell mosni azokat az alkatrészeit, amik az étellel érintkeznek. (Darálás után meg mindent el kell súrolni, mert rászáradt a paradicsomrost.)

A segédem tekerte, én meg adagoltam a főtt paradicsomot.

A segédem tekerte, én meg adagoltam a főtt paradicsomot. A nagy tepsibe folyik a lé, a végén lévő edénybe távozik a héja és a magja.

A darálás után megkapott levet (ami hiába főtt 2-3 órát, még mindig sok a víztartalma), visszatettem egy órára főni. Az edény szélén jól látszik, hogy meddig ért eredetileg.

A darálás után megkapott levet (ami hiába rotyogott 2-3 órát, még mindig sok a víztartalma), visszatettem egy órára főni. Az edény széle mutatja, hogy meddig ért eredetileg; ami elveszett belőle, az is víz volt.

A 10 kilóból 18 üveg (360 ml-es) lé lett. Egy napi ülepedés után látszik, hogy még mindig mennyi víz maradt benne.

Egy napi ülepedés után látszik, hogy még mindig mennyi víz maradt benne (ami tulajdonképpen nem baj).

A 10 kiló paradicsomból 18 darab 360 ml-es üveg lett teli. Ez így kimondva elég sok, de a tavalyi felhasználásból okulva ennél jóval többet fogok idén befőzni. Az idei év nagy tapasztalata volt, hogy nagyon megéri a paradicsomdarálót (vagy passzírozót) megvenni. Kb. 4000 forint az ára, és igen megkönnyíti a munkát. Tavaly egy szűrőn nyomkodtam át azt a sok főtt paradicsomot egy kanállal, és mondhatom, hogy az életemet is meguntam, mire végeztem, ráadásul nem is volt hatékony. A daráló tökéletesen kifacsarja a paradicsomot, a képen talán látszik, hogy csak a puszta héja és a magvai maradtak a darálás után.

Ha kiszámolnám, hogy anyagilag megéri-e a befőzés, arra jutnék, hogy nem éri meg, hiszen a zöldség árán kívül rengeteg gázt használtunk el (hiába égett csak kis lángon), aztán sok víz is elfolyt a termés és az üvegek mosásakor, a munkánkról nem is beszélve. De mégis megéri, hiszen ebben a lében nincs se cukor (amit szinte minden bolti lébe és sűrítménybe tesznek), se tartósítószer, csak a színtiszta zöldséglé. Nem kell bele tartósító, mert a forró levet rögtön üvegbe tesszük és lezárjuk, hűléskor pedig a vákuum beszippantja a tetőt.

Jó tanács, hogy az üvegek lezárásakor vegyétek igénybe egy erős férfi segítségét, aki brutálisan rácsavarja a tetőt (de annyira azért nem brutálisan, nehogy megszakadjon a menet).

Reklámok

26 thoughts on “2013.08.12 – Paradicsom befőzése

  1. Én ezt úgy fogalmaztam meg, legalább tudom mi van benne! S vett a fiam olcsó, sűrített paradicsomot, köze nem volt a paradicsomhoz. Megjegyezte egy életre, van, amikor nem sajnálhatjuk a pénzt (ez esetben pedig az időt, és fáradtságot).

    • Persze, nekünk is ez a legfontosabb, de már annyiszor ismétlem én is ezt a mondatot (tudom, hogy mi van benne), hogy nem akartam megint ezt szajkózni. És azt is meg kell mondanom, hogy nagyon büszkék voltunk magunkra, mikor ott sorakozott a konyhaasztalon a sok egyforma üveg: igen, ez a mi kezünk munkája.

  2. Minden évben 50-60 kg paradicsomot szoktunk eltenni, Nekünk még régi alumínium passzírozó gépünk van. Hasonlóan készítem én is, DE szoktam ízesített lét is készíteni (bazsalikom, zeller szár belefőzésével). Zolikám nagyon szereti csak úgy délelőttönként iszogatni. Örülök, hogy ilyen gondos háziasszony vagy Böbe!

    • Én egy másik nemzedék tagja vagyok, nekünk sajnos már nem magától értetődő, hogy a nyár az őszre és télre való felkészüléssel telik el. Mint ahogy az is természetes, hogy éjjel-nappal, és hétvégén is nyitva vannak a boltok, így a mi korosztályunkból sokan nem tudnak előre készülni, mivel nem szükséges. Az eszembe se jutott, hogy ízesíthetném is; jó, hogy ezt felvetetted. Én főleg ételbe teszem a paradicsomlevet, de a tél vége felé már annyira kívántam a nyári ízeket, hogy én is iszogattam magában.

  3. Hát nem azért, de 10 kg elég kevés ekkora családnak. Tavaly 18 kg paradicsomot főztem be (anyu passzírozójával), de nagyon hamar elfogyott.
    Pizzaalapnak, levesnek, paradicsomos káposzta, bolonyai, töltött paprika…

    Igaz én nem főztem ennyit, (férj szerint sűrítve lenne az igazi), de ha az ember úgyis hígitaná az ételhez, üveg meg van elég… (ühüm…), szóval kb egy óráig főztem.

    Tegnap meg anyóstól kapott nyári almát raktam el, 7 üveg kompót meg 11 adag reszelt alma lett. Bele sem gondolok, talán karácsonyig kitart. 🙂

    Jó főzöcskézést!
    (mostanában sokszor gondolok arra, hogy milyen volt gyerekként a szüleimmel készülődni télire segíteni pl a savanyúság eltevésénél. Nem mondom, hogy nem volt nyűg, meg teher, de olyan jó rá visszaemlékezni. Szeretném, ha a gyerekeimnek is sok ilyen emléke lenne. )

    Mi lesz a következő? Szilvalekvár? Na azt lehet rotyogtatni, bár lusta háziasszonyként a sütőben is elkészül. Ha van szilvafátok érdemes aszalni is, 40 foknál gyorsan megy. 🙂 És finom és egészséges és nincs olyan mennyiség ami nem fogyna el.

    • Tényleg kevés, azt is írtam a bejegyzésben, hogy eltettük az első 10 kilót, ma megyek a következő adagért (attól függ, mennyit tudok elhozni). Nincs az a sok befőtt és lekvár, ami el ne fogyna, úgyhogy nincs még vége a munkának. A szilvát anyukámék főzik a kertben egy nagy üstben, hívnak segítséget is, az a nap a beszélgetéssel és a kevergetéssel telik. Meg fogok próbálkozni az aszalással is.
      Bennem is élénken élnek a gyerekkorom nyarai, amikor befőzéssel telt majdnem minden hétvégénk. Utána olyan jó volt végignézni a stelázsi polcain!
      Én is jó munkát kívánok Neked!

  4. Nagyon dícséretes, hogy még úgyis bevállalod a befőzést, hogy nem te növelted. Amilyen elszántnak, kitartónak ismertelek meg egyszer az is be fog következni 🙂 Én még csak a héten fogom megkezdeni a paradicsom szüretet 🙂

    • Kénytelen voltam a más zöldségét befőzni, de jól látod, alig várom, hogy legyen akkora kertem, hogy veteményest alakítsak ki! Neveltem már erkélyen is paradicsomot, de inkább csak a tevékenység kedvéért, nem sokat termett az a pár tő.
      Azért igyekeztem gondosan eljárni a vásárlásnál: termelői piacon vettem, egy olyan gazdától, aki csak paradicsomot árult, és elhittem neki, hogy a saját terméke. Mi több: finom is volt, az a régi, igazi paradicsom íz; mostanában sikerült olyan paradicsomot is vennem, aminek csak a színe és alakja volt paradicsomszerű, az íze olyan semmilyen 😦 .

  5. Teszek el majd idén is én is, hagymásat és bazsalikomosat is, szeretem paradicsomos tészták alapjaként. De még mindig nem igazán olcsó, de szerintem már nem is lesz olcsóbb. Jövőre ültetek néhány tő paradicsomot én is.

    • Aki kertes házban lakik (fog lakni) annak könnyű lesz paradicsomot ültetni! :))
      Egyébként azt hallottam a piacon, hogy nem érdemes sokat várni a befőzéssel, mert a nagy aszály miatt szárad, és nem lesz most hosszú a paradicsom-idény.

  6. Mi először ledaráljuk vagy paszírozzuk a képen mutatott paradicsomdarálóval a nyers paradicsomot, azután pedig főzöm míg megfelelő sűrűségű lesz.
    Nagyon finom a házilag eltett paradicsom, igazi kincs nem csak télen.

    • Úgy látom, hogy ahány ház annyi szokás. A lényeg, hogy nagyon jó érzés télen bemenni a kamrába, és leemelni a polcról saját kezünk munkáját.

  7. Csak a szintiszta paradicsom vagy ízesíted valamivel? Anyukám zeller levelet meg borsot meg ilyesmit főz hozzá. És én is tervezem a befőzést, de még kicsit később 🙂

    • Én csak magában teszem el minden ízesítés nélkül, de más is írta, hogy meg lehet bolondítani valamivel.
      Azt hiszem, Neked most egyéb dolgod is van, bár néhány anyának ebben az állapotban megsokszorozódik az energiája.

  8. Jó hogy feltetted a darálót, most nézegettem ilyet, csak még nem döntöttem. Vettem a múltkor más fajtát, amit a fazékra kell rátenni, és tekerős. 1 kg paradicsommal akartam kipróbálni, de 5-6 db után feladtam. Csak forgott körbe, de a paradicsom még véletlenül sem paszírozódott át rajta. Rögtön vissza is vittem a boltba, szó nélkül adták vissza a 3 eFt-ot.
    Én ma őszibarack dzsemet tettem el 8 kg-ot, előtte nektarint lekvárnak, és szilvát sütőben sütve lekvárnak. Úgy látom egyre többen főzünk be. De szeretem is csinálni.

    • Én is úgy örülök, hogy ilyen sokan befőznek; több ez, mint egyszerű konyhai tevékenység, én azt látom ebben, hogy a nők egyre tudatosabbá válnak, lépéseket tesznek az önellátás, a függetlenedés felé.
      Én se nagyon tudtam elképzelni a darálót, amíg nem vettem meg, és megint csak azt tudom mondani, hogy szerintem megéri beruházni rá. Nem tudom, hogy az enyém mennyire lesz tartós, nem fogom túl sokat használni, minden évben kb. 5-6 alkalommal; remélem, ez nem teszi nagyon tönkre.

  9. Én is főztem az idén paradicsomot vagy húsz kilóból de mi csak a papával ketten vagyunk. Tavaly nekem is kínlódás volt az egész, de most vettünk egy darálót és így sokkal könnyebb lett a munkánk. Nagyon aranyos és szorgalmas a segéded, így könnyebben megy a munka. Ági mama

  10. Most készülök nekiállni a házi kecsöp készítésének. Még nem főztem ilyet, úgyhogy kíváncsian várom a végét. 🙂

    Egyébként egyre inkább azt gondolom, hogy a házi befőzés, télre élelemmel való készülés, kenyérsütés – de már-már a főzés is inkább életformává válik.

    • Megint csak azt tudom írni, hogy egyet értek azzal, amit írtál. Kezdem én is úgy látni, hogy van egy stabil kör, akik más életet élnek, mint az átlag.

  11. Én is tegnap főztem életem elsőjét. Isteni finom lett, talán túl sűrű is, mert nekem már túl édes volt. Nyersen is ittuk, mert leöntöttem alóla a lét, ami kinyomódott, mielőtt feltettem a tűzhelyre, úgy meg kicsit sós, az is nagyon-nagyon. Nem is gondoltam, hogy ennyire fogom szeretni. Szerintem így fog elfogyni, mielőtt észbe kapnánk, nem jut kajába.:)

    • Nálatok gondolom, nincs baj az alapanyag beszerzéssel; feltételezem, hogy a sajátot terméketeket eszitek!
      És gondolj arra, hogy télen milyen jól fog esni a paradicsom természetes íze!

  12. Akkor hát legyen, ha már hajnali egy körül betettem a dunsztba az üvegeket 🙂 Fogalmam nincs , mennyiből, de elettem 16 ilyen-olyan nagyságú üveg paradicsomlét. Ez az első termés idén, közben meg folyamatosan esszük is, én nem tudok jóllakni vele. Már érik a következő rendbéli, úgyhogy szórakozom majd még 🙂
    Gratulálok az oldalhoz, visszajövök még olvasni- biztosan akad még közös téma, paradicsomkifőzés ide vagy oda 🙂

  13. Valamikor gyerekkoromban láttam olyan paradicsomot amit egy szomszédomtól kaptam. Tenyér nagyságú, bordóspiros, szinte alig van benne mag és zöld rész. Íze maga az álom. Sajnálom, hogy meg kellett főznöm de képtelenség lett volna csak evésre használni. Elolvasgattam a beírásokat és jól jött, hogy megerősítettek abban , hogy nem vagyok analfabéta a befőzés terén. Köszönöm !

Vélemény, hozzászólás?

