2013.08.19 – Szépség(?)ideál

Minden kornak megvolt a maga szépségideálja. Hol a gömbölyűbb, hol a fiúsabb testalkatú nőket tartották vonzónak és etalonnak.

Az 1930-as években a karcsú, lapos, rövid hajú kissé férfias nő volt a divat, mint Marlene Dietrich

Az 1930-as években a karcsú, lapos, rövid hajú nő volt a kívánatos, mint Marlene Dietrich

Greta Garbo sem a vérbő, asszonyosan telt típust testesítette meg...

A szép Greta Garbo sem a vérbő, asszonyosan telt típust testesítette meg…

... nem úgy mint Gina Lollobrigida

… nem úgy mint a háború után Gina Lollobrigida

... vagy az olasz filmművészet másik zászlóshajója, Sophia Loren

… vagy az olasz filmművészet másik állócsillaga, Sophia Loren.

Az emberek megunták a háborúban lespványodott nők látványát, életteli, egészséges, telt formákat szerettek volna látni, mint Brigitte Bardot.

Az emberek megunták a háborúban lesoványodott nők látványát; életteli, egészséges, telt formákat szerettek volna látni, mint Brigitte Bardot-é.

Ezen akkor gondolkodtam el, mikor bementem egy boltba, hogy nadrágot vegyek magamnak, és az eladólányok – akik összesen nem nyomnának annyit a mérlegen, mint én egyedül – szörnyülködve néztek rám:

–          Eeeekora méretben mi semmit nem tartunk…!

44-es (más számozások szerint 46-os, 42-es) méretemmel azért még nem kerülnék be a rekordok könyvébe, mint a világ legkövérebb nője, de úgy látszik, a ma uralkodó szépségeszmény szerint én már átlagon felül súlyos vagyok.  Hogy lehet az, hogy bizonyos üzletek nem tekintik potenciális vásárlónak az ilyen nagyon kirívó nőket, mint én, és nem tartanak eeeekkora ruhákat, pedig a magyar nők igen nagy része 42-esnél nagyobb konfekcióméretet hord.

A divatos ruhák egy részét a topmodellekre méretezik, akik mostanában inkább hasonlítanak a földönkívüliekhez, mint hús-vér nőkhöz. A divattervezők (sokuk a nőies domborulatokra érzéketlen férfi) ezeken a szerencsétlen beteg nőkön szeretik látni a kollekciókat, és még náluk is soványabb modelleket keresnek. Nyugat-Európában egy ügynök egy táplálkozási zavarokat gyógyító klinika előtt szólította le az oda gyógykezelésre igyekvő anorexiás lányokat, és kínált fel nekik modellmunkát divatbemutatókon. Normális az, hogy beteg embereket állítanak példaképül a fiatal lányok elé? (A szupermodellek vezető haláloka maholnap az éhenhalás!) Az átlagos nők azért – szerencsére – nem így néznek ki, mint ezek a pálcikaemberek!

Ezt a szegény lányt gyógyítani kéne, nem mutogatni

Ezt a szegény lányt gyógyítani kéne, és nem MODELLként mutogatni

A szülők meg csodálkoznak, hogy mi baja lehet a kislányuknak, hogy egyre csak fogy, és erőtlenedik? Az, hogy a modelleket valóban modellnek tekinti, és olyan „csinos” szeretne lenni, mint ők.

h

Követendő példák?

Kár az a bikinifelső, úgysincs mit takargatnia

Nem nagyon van hús ezen a testen, amit takargatnia kéne

Érdekes kérdés az is, hogy a férfiaknak tetszenek-e az alultáplált nők. Csábító-e szexuálisan a kilógó borda, a mellkasra száradt mell, a beesett arc, és a két, össze nem érő comb? Egy szakértőt kérdeztem meg erről (Apát), aki azt mondta, hogy nem csábító, hanem érdektelen számára az ennyire sovány nő, akin semmi hús és semmi gömbölyű sincs, legfeljebb a combcsontjának feje (az meg ugyebár nem látszik).

És nem az a bajom, hogy két eladólány kvázi kövérnek titulált, nem érdekel – meglehet, igazuk is volt, – hanem az, hogy az, hogy úgy látszik: az abnormalitás kerül a normalitás helyére!

A nőies nőket már csak

A teltebb nőket már csak “plus size”, tehát méreten felüli modellként alkalmazzák.

Visszataszítóan túlsúlyos?

Visszataszítóan túlsúlyos???

11 thoughts on “2013.08.19 – Szépség(?)ideál

  1. Nekem meg nem sikerül híznom, pedig szeretnék.
    65 kilósan mentem szülni (a többi terhességem alatt ennél kevesebb voltam) megszületett a babám 4100 grammal, ami maradt azt meg a szoptatás leszedi 😦 Ez sem jó, hogy pár hónap és megint minden lóg rajtam.
    Pedig én bírom amikor terhesség után vannak domborulataim, még a hasam sem zavar.
    Sőt, van egy barátnőm aki szintén 42-44-es ruhákat hord (igaz venni ő sem tud, én varrom neki ) és nagyon szuper ízléssel válogatja össze a modelleket, irtó jól áll Neki 🙂

    • Azt hiszem, genetika kérdése, hogy ki karcsúbb testalkatú, és nem tud hízni, ki meg teltebb, és nem tud fogyni (én tudok fogyni, ha akarok, most is épp lemenő ágban van a súlyom).
      Nem is a soványabb testalkatot ostorozom én most, hanem azt, hogy súlyosan alultáplált embereket állítanak példaképül!
      Kérlek, tegyél fel a blogba néhány ruhát, amit a barátnődnek varrtál, nagyon kíváncsi lennék rájuk! Ha lehetek követelőző, egész alakos kép legyen a modellről! 🙂

      • Igen, biztos genetika is mert a nagymamám volt ilyen …..
        Tudom én, hogy nem a soványak ellen szóltál 🙂 szerencsére ilyen csontmodellnek az 51 kilómmal már én is kövérnek számítanék 🙂
        Sajnos mivel nem fotóztam régebben a ruhákat így nincs mit megosztanom ( vagyis a blogban lévő szürke fodros felső neki készült ) de ígérem amint újra varrok neki , fel fogom tenni őket :

  2. Mennyire ismerős az ilyen csontkollekció lányok beszólása, hogy ekkora méretben mi nem tartunk ruhát….. És akkor magyarázzam meg a 17 éves ikreimnek, hogy attól, hogy van cicijük és popsijuk pont gyönyörűek…. Amikor én kislány voltam ( kb. 100 éve ) még tényleg nők voltak a szupermodellek, de ez ma már rémisztő, mint szép…. :S

    • Igen, a gömbölyded is szép. Meg a karcsúbb is. Szép lehet a magas nő, de az alacsony is.
      Csak azt ne mondja már senki, hogy az éhhalál küszöbén tántorgó szerencsétlen nő látványa esztétikus. Az ilyen inkább sajnálatot, borzongást vagy iszonyatot vált ki az emberből, mint irigységet és szexuális vágyat.
      Engem persze nem befolyásolnak a ki tudja hol ülő, láthatatlan divat és stílusdiktátorok, akik meghatározzák, hogy mától mi számít szépnek, és a férjem se szereti ettől kevésbé a gömbölyű formákat; még a lányunknak is meg tudjuk ezt magyarázni, de hátha valakit mégis eltántorítanak…

  3. Erről még Tari Annamária írt tán a Z generáció c.könyvében. Szegény menyem alacsony, nem piszkafa, s próbált menyasszonyi ruhát keresni. Kinevették, mit akar ilyen alakkal? A vége az lett vettek egy ruhát,aztán az esküvő után többször kölcsönadták pénzért. Szerinted ki járt jól? A férfiak a teltebb nőket kedvelik, bár ízlések és pofonok… S én akkor szoktam rosszul lenni, mikor némelyik nyilatkozik azért kell a vékony, dekoratív feleség, hogy mutogassa, felvágjon vele. Ezeknek a nőknek semmi más értéke nincs? Hagyják magukat bábként mutogatni?

    • Igen, mit csináljon az, aki nem 32-es ruhát hord felnőtt létére? Én nem vagyok hajlandó alacsonyabb rendűnek érezni magam, és nem vagyok hajlandó elhinni, hogy ne lehetnék csinos.
      Én is azt gondolom (a női agyammal), hogy egy férfi számára vonzó a jól látható másodlagos nemi jelleg, hisz az (is) teszi a nőt nővé. Nem akarok én túl nagy jelentőséget tulajdonítani a melleknek és a fenéknek (én lennék a legjobban megsértődve, ha a férjem csak a cicimet látná bennem), de mégiscsak azért alakultak ki a nőies formák (az evolúciós időkre gondolok), hogy felhívják a hímek figyelmét a nőstényekre.
      Bizonyos körben valóban dukál a drága autó, a svájci óra és a szabónál készült öltöny mellé a dekoratív nő. A nő itt csak egy luxuscikk, ami hirdeti gazdája anyagi helyzetét. Az, aki ezt vállalja, bizonyára tisztában van azzal, hogy mi célból van tartva.

      • Én csak azt nem értem sokszor, hogy a reprezentációra szánt nő legyen über vékony, de lehetőleg legyenek akkora MŰcicijei amitől szerintem izmok nélkül beszakad a hátuk…. És itt jön a kettősség.. Legyen vékony, de hatalmas didik hozzá, az valahogy üti nekem egymást. Holdgyöngy, szerintem a reprezentációra szánt nőknek ez is elég…. és az ilyen pasiknak van általában gömbölydő, életvidám macájuk 🙂 mert, hogy ők az igazi nők 🙂

  4. Nem is olyan régen a budapesti metróban utazva beszállt egy annorexiás lány. Nagyon csinosan öltözve, napszemüveggel. Képeket már láttam én is, de így élőben nem. Olyan volt, mintha a halált láttam volna. Nekem hányingerem lett (a szó igazi értelmében), a kamasz lányom pedig sírva fakadt….nem akarok többet gondolni sem erre.

Vélemény, hozzászólás?

