2013.10.07. – Mélyrepülés a könyvpiacon

Mi alig veszünk a gyerekeknek könyvet; jórészt abból a készletből élünk (nem is rosszul), amit én és Apa gyerekként felhalmoztunk és megőriztünk (de nagy kincsekre tettem szert könyvtári kiárusításokon is). A 70-es, 80-as években valósággal szárnyalt a magyar gyerekirodalom és könyvkiadás. Akkor még művészek írták a verseket, meséket, és művészek készítették hozzájuk az illusztrációkat (nagy kedvencem Reich Károly volt). Az egyetlen gyermekkönyvkiadó csak igényes könyveket engedett a gyerekek közelébe. (Mondják, hogy a rendszer által amúgy hallgatásra ítélt írók, költők, a gyermekirodalomban mégis megszólalhattak, így elmondható, hogy a magyar gyerekekkel nagy jót tett a politika, hogy olyan kiemelkedő művészek írták a mondókákat!.)

Ezzel nem azt akarom mondani, hogy ma nem jelennek meg szép és jó gyerekkönyvek, csak azt, hogy nagyon felhígult a könyvkiadás. Van ugyebár néhány ismert és tehetséges költő, van két-három sztár-gyerekkönyvírónk (egyikük műveivel engem ki lehet kergetni a világból), a Móra megjelentet régi könyveket új kiadásban, ezenkívül van mérhetetlen sok egyéb kiadvány, köztük rengeteg szemét. Igénytelen rajz (még én is szebbet rajzoltam volna), innen-onnan összeollózott, vagy idegen nyelvből fordított történet. A nagymama meg gyorsan megveszi, mert kell valami ajándék a gyereknek, de bele nem lapozna, hogy rögtön meglássa a belőlük áradó ocsmányságot. Külön elszomorít, mikor híres emberek jelentetnek meg gyerekkönyvet-lemezt abból az alkalomból, hogy szülők vagy nagyszülők lettek. Azért, mert valaki szerepelt a tévében, aztán gyereket szült, még nem következik, hogy ért is az íráshoz, főleg nem a gyermekirodalomhoz! Gyerekeknek írni különös érzéket igényel!

Másik terület, ahol nagy romlást tapasztalok, a gyerekeknek szánt ismeretterjesztő irodalom. Ezen a téren talán még rosszabb a helyzet, mint a szépirodalomban. Szinte csak idegenből fordított, angolszász rendszerű, színes-szagos, de kevés tartalommal rendelkező könyvek vannak a piacon.(Az idegen nyelvből való fordítást nem mindig ellenőrzi magyar szaklektor, ami végzetes lehet mondjuk egy gombahatározó esetében!) Sajnos nem láttam mostanában kiadott, magyar tudós által írt tudományos jellegű gyermek vagy ifjúsági könyvet. Emlékeztek a Kolibri, a Búvár és a Gondolat zsebkönyvekre, vagy az Univerzum könyvtárra? Páratlanul jó sorozatok voltak, gyerekként faltam őket. Feltételezem, hogy mindenki megbecsüli őket, mert ilyen kiadványok nem születnek mostanában! Egyik napomat bearanyozta, mikor a piacon egy embertől vettem a lányomnak három darab, 80-as években kiadott Uránia Állatvilág lexikont, darabját 170 (!) forintért.

Amiért ezt a bejegyzést elkezdtem az az, hogy elmeséljem, én miből olvasok fel esténként a gyerekeknek (a lista persze nem teljes, de ezek a kedvencek).

ablak ablak
Bár bonyolultabb a nyelvezete, a gyerekek mégis szeretik hallgatni a szólások, közmondások eredetét. Néprajzi könyv, nagy kedvencem! Közérthető nyelven mesél egy rég letűnt világról, sok-sok képpel szemléltetve. Általános műveltséghez kötelező!
ablak ablak
Viszonylag új könyv, az évkör ünnepeiről, sok szép képpel. Klasszikus könyv, szerették hallgatni.
ablak ablak
Izgultak, hogy mi lesz a vége. Sokkal élvezetesebb könyvben, mint a filmen.
ablak ablak
Ezt kifejezetten a kicsi kedvéért olvasom. Korcsoportok szerint vannak benne a mesék. Kis katonai szakértőnk kedvence. Esti olvasás után másnap meg kell nézni Somogyi Győző rajzait!
ablak ablak
Saját gyerekkori kedvencem, minden történetét kívülről tudtam. Csak felnőtt koromban olvastam ki, de tetszett.
ablak ablak
Pont három éves voltam, mikor kaptam, és azóta rongyosra olvastam (utóbb persze már a gyerekeimnek). A nagyobbak többször is elolvasták, nagyon aranyosan mesél a szófajok világáról.
ablak ablak
A nagy klasszikus. Lehet, hogy túl fiatal volt a fiam, mikor felolvastam; valószínűleg emiatt nem szerette. A könyvben leírt tragédiák elszomorították. Mivel idén kötelező olvasmány, újra próbálkozunk. Vitézi és virágénekeket, bordalokat, zsoltárokat tartalmaz. A kíséret kottája is benne van. Egyik dal szebb, mint a másik!

Megemlítem a gyerekkönyveknek egy meghökkentő fajtáját: azokat, amik az eddig tabunak számító ürítésről, szellentésről, szaporodásról szólnak. Ezek természetes dolgok, amik előbb-utóbb elkezdik érdekelni a gyerekeket, és kell is ejteni szót róluk otthon, de szerintem ízlésromboló irodalmi szintre emelni ezeket a témákat. Én a kakifajták helyett inkább továbbra is a végvári vitézek hőstetteiről olvasok a gyerekeimnek!

 

 

28 thoughts on “2013.10.07. – Mélyrepülés a könyvpiacon

  1. “egyikük műveivel engem ki lehet kergetni a világból” Ki az? Nálam Bartos Erika.

    Amikor én a “kakis” könyvről írtam/beszéltem meglepődtem, hogy milyen nagy rajongó tábora van…

    • A kakis könyvről szóló bejegyzésedre nem emlékszem (lehet, hogy akkor még nem olvastalak?), de másnál is olvastam, hogy kiüti náluk a biztosítékot.
      Egyébként azt kell mondanom, hogy nagyon hasonlóan gondolkodunk. 🙂

      • Ne haragudj, emlékeztem erre a “kaki könyv” bejegyzésre, de valamiért azt hittem, hogy egy másik oldalon olvastam, nem Nálad! Bocsánat!

  2. Helyettem írtad, gyermekkönyvtárosként dolgozom, néha síkítani tudnék. S közelharcot kell vívnom egyes kolléganőkkel, akik kiszolgálnák ezt az ízlést, lévén, hogy ezt keresik. Igen, a Móra fénykorában kiadott irodalom irodalom volt, kivéve, amiket ki kellett adjanak, ezeket már leselejteztük. Viszont olyan mesegyűjteményeket ma már keveset adnak ki, kivéve a Manó Könyvek mesesorozatát és a Boldiszár Ildikó által szerkeszetetteket. Van más is, de most nem jut eszembe, főleg mai meseíróktól állítják ezeket össze. Nagyon jók az illusztrátoraink, ez tény, s vannak kiadók, akik nagyon igyekeznek színvonalas irodalmat kiadni, ez is tény. És a “Bartos Erika őrület” is, ahogy egy konferencián megfogalmazták. S sajnos az áruházláncok polcain olcsón kináló könyvek is sokakat megtévesztenek, mert az olcsó sokszor ócska illusztrációiban, tartalmában, s már figyelek rendelésnél, hogy tőlük nehogy vegyünk, mert nem is alaposak. Csak minden szülő, főleg nagyszülő erre nem figyel, s nehéz a gyereknek ellenállni, ha az óvodában látott “csodálatos hercegnős” könyveket megvetetné.

    • Nagyon örülök, hogy szakmabeliként hozzászóltál!
      Némely olcsó kiadványokat szerintem nem is ember illusztrálja, hanem ócska számítógépes grafika. Ha ember rajzolja, akkor nem szabadna ceruzát adni a kezébe! Kaptunk már Magyar mese és mondavilág-ot, ami ilyen ocsmányságokkal volt díszítve rajz gyanánt, a szöveg meg egy az egyben Móra Titulász bankójának az anyaga volt. Ennek mi értelme van? Nem hoznak létre értéket vele, csak egy szeméttel több van a könyvpiacon.
      Hercegnős, barbis, pónilovas könyvek… Ezekre már nem is mondok semmit.
      Kifejtenéd, hogy mit jelent a szakmában a Bartos Erika őrület? Nagyon érdekelne!

  3. Én is az általad említett könyveken nevelkedtem, gyerekeimnek is felolvastam., és a piciknek is fogom.
    De én valamiért szeretem a Bartos Erika könyveket. Nem tudom miért….engem is érdekelne, hogy ha nem jó ez akkor miért?

    • Kriszta, ha szereted Bartos Erika könyveit, akkor nyugodtan olvass azokból! Nincs itt ízlésrendőrség, hogy megmondjuk, X.Y. művei nem jók, másé meg igen! Én is csak a saját véleményemet írtam le, ami nem kötelező senkire nézve, legfeljebb ajánlás, de talán még az se, mert ki vagyok én, hogy megszabjam, ki a jó író-illusztrátor, és ki nem?

      • Igen, értem én, hogy miről szólnak a bejegyzéseid 🙂
        Mi az első B.E. könyveket ajándékba kaptuk, szerintem magamtól sosem vettem volna meg. Ha már ott volt, elolvastuk, a 3 évesemnek nagyon tetszett. Aztán valahogy én is megszerettem…..

      • Épp most láttam, hogy épp bogyó és babócás falvédőt készítettél, őszintén mondom, hogy szebb, mint az eredeti!

      • Köszönöm 🙂

        Tudod nekem meg hirtelen az jutott eszembe, hogy talán 30-40 év múlva hasonló beszélgetés zajlik majd : – Bezzeg a mi időnkben a Bogyó és Babóca történetek……. :)))))

  4. Én bizony nagyon szeretem a Bartos Erika könyveket! Megvan az összes Anna,Peti és Gergő, és az összes Bogyó és Babóca könyv. Nálunk még a 9 éves Robin is szereti hallgatni ,a könyvek nagy részét még neki vettük, és Rhea is imádja. 🙂
    És bevallom én is szeretem..Még ötleteket is merítek belőlük. Érdekes, hogy a Boribon könyvek pedig egyikünknek se tetszik. Az Általad mutatott könyvek nagyrésze nekünk is megvan 🙂

      • Megférnek bizony..:) És mellette még ott vannak a Bálint Ágnes, Benedek Elek, Andersen mesekönyvek. De megvan az összes fellelhető Fekete István könyv is. 🙂
        Sokfélét szeretünk, hát nagyon sok könyvünk van 🙂 Egyik ismerősöm eljött mikor költözködtünk segíteni.A teli könyvespolcok láttán csak annyit kérdezett: És Te ezt mind el is olvastad? El ám, van amit többször is. 🙂 A gyerekek sok könyvük van még amit nem olvastunk, de lassan mindegyikre sor kerül 🙂

  5. Nagyon jó témát vetettél fel. Amikor az én lányom gyerek volt én is a Kolibri és Búvár zsebkönyveket vettem neki. Sok mesekönyve volt amit meg őrzött és most a gyerekeinek olvas fel belőlük. Most nem járok könyvesboltba mert annyi könyvük van a gyerekeknek, hogy nem tudom melyik van meg nekik, rosszat meg nem akarok venni,mert akkor kapok a lányomtól. Ági mama

  6. Igen, átköltöztünk, szeretjük, lassan már a felújítás legvégére érünk, és belakjuk. Az udvart nagyon szeretjük, a ház kényelmes,nem túlzottan nagy, de élhető nagyságú,tágas helyiségekből áll.És végre elférünk. 🙂

    Jövő héten kiscicánk is lesz, egy talált cica személyében,ott nem maradhat, mi meg befogadjuk, elfér nálunk 🙂

    A búvárzsebkönyv sorozat nekünk is megvan, Robinnak antikváriumban szép lassan mindet beszereztem .
    Most pedig már jár neki a Tudorka újság is, abban is vannak érdekes-értelmes dolgok. 🙂

    Aláírom, mert valamiért névtelennek mutat. 🙂

    Patrícia

  7. Bartos Erika Anna, Peti és Gergő könyveit azért szeretik az óvodás korú gyerekek, mert anyuka mesék. Legtöbb magyar család hasonló élményeken megy keresztül, mint az ő családja. A picik szeretik hallgatni a saját élményeit. Igazából arra van szükségük, hogy az anya, apa vagy valamelyik nagyszülő mesélje el nekik a saját történeteiket, hogy újraéljék és feldolgozzák az élményeiket. Aki még rajzol is hozzá, az aztán igazán kitett magáért. Szerintem Bartos Erika rajzai elég egyszerűek, azért gagyinak tűnhet, de ez bizonyítja, hogy bármelyikünk tudná utánozni, hát csináljuk! A gyerekeink élvezni fogják.
    Nekem tetszik a Pécsről szóló könyv, mivel az épületeket gyönyörűen ábrázolja, és persze kötődünk Pécshez. Úgy tudom, Bartos Erika építészmérnök eredetileg. Amitől nekem égnek áll a hajam, az például a gólya a háztetőn fészekben fiókákkal ŐSSZEL. Meg hasonló baklövések. A Bogyó és Babócás mesékkel is ez a bajom, de a történetek egyszerűségük miatt jók a nagyon kicsi gyerekeknek. (De újra hangsúlyozom: csak az anyai mese hiányát pótolja.)
    Nekem annak idején tanították főiskolán, hogy mondjunk a gyerekeknek kitalált meséket. (Óvónőnek tanultam.) Nekem azóta is inkább az olvasás megy jobban, a férjem viszont minden este ilyen mesével altatja a gyerekeket. Megkérdezi a srácokat, mi legyen benne, aztán rögtönöz egy szuper történetet hozzá. Komoly tanulság is van benne, meg feszültség és oldás egy nagy adag humorral, ahogy kell. Én is óriási élvezettel hallgatom.

    Emi

    • Igen, Bartos Erika receptje pofonegyszerű: elmeséli a velük megesett történeteket. Én is a fejemre csaptam: ez mért nem nekem jutott az eszembe????
      Csakhogy az ÉN gyerekemnek nem Anna, Peti és Gergő történeteit kell hallgatniuk, hanem a SAJÁTJAIKAT; velünk is épp elég érdekes dolog megesik, van honnan merítenem.
      Hónapok óta mesélem például a kicsinek azt a történetet, mikor a játszótéren figyelmetlen fiúk a fejére öntöttek egy vödör homokot, ő meg csak prüszkölt, én odarohantam, leszidtam a fiúkat, aztán ott ültem a homokozó szélén, mint egy sárkány, mert a fiúk továbbra is a közelünkben dobálták egymásra a homokot, de olyan ijesztő lehettem, hogy végig vigyáztak arra, hogy egy szem homok se kerüljön a kisfiamra. Szóval unásig kell elmesélni, hogy “…volt egy kisfiú, aki a homokozóban játszott, mikor…”
      Az egyszerűbb kitalált történeteket is nagyon szereti, amiknek mindig ő a főszereplője: például a bátor kisfiú (ő maga) fészekből kiesett fiókát ment meg.
      B. E. rajzait én is sematikusnak találom, és nem szeretem, hogy olyan kevés színt használ.
      A rajzfilmekről: én nagyon szerettem Pogány Juditot VUK hangjaként, szerintem zseniális, ahogy a kis róka bőrébe bújt, de a Bogyó és Babócában engem idegesít a mesélése. A történetek szerintem is egyszerűek, a legkisebb gyereken kívül nem is élvezi egyikünk sem.
      Ott vannak viszont a Magyar Népmesék, amik nincsenek lebutítva, nincsenek a legkisebb korosztályhoz igazítva, mégis mindannyian nagyon szeretjük; a legkisebb is, a nagyok is, és persze én is!

  8. Nem értek veled teljesen egyet. Az lehet, hogy felhígult a piac, de vannak nagyon színvonalas, gyönyörű mesekönyvek is, csodaszép illusztrációkkal – Rófusz Kinga, Agócs Irisz, Pásztohy Panka, no és a top nálam Szegedi Katalin. (elnézést, biztosan kihagytam valakit…) Szerzők is vannak nagyon jók, mi szeretjük Lackfi Jánost, Varró Dánielt (a Maszat-hegy még előttünk van), én szeretem Máthé Angit, Berg Judit is nagy kedvenc, nemcsak a Rumini, hanem a többi könyve is. A Naphegy Kiadó csodálatos könyveket jelentet meg és bár máshol, könyvesboltban bizony válogatni kell, kiadók, szerzők között, én nem kevés pénzt tudnék ott hagyni gyerekkönyvekre, ha tehetném. De inkább könyvtárba járunk:) Onnan vesszük ki a csilivili, egy olvasásra jó könyveket, azokat gyorsan el is felejtjük, de pl. mostanában Rumcájszot olvasom fel, mind a három gyerek nagyon szereti. Az is könyvtárbólvan, csak egy része volt meg nekem.
    B.E.-t én untam felolvasni. Szerintem igénytelenül fogalmaz. Szerették, de lassan elfelejtjük. A pécsi könyve jó, de abban is, hogy milyen mondatok vannak…
    Mi is sokat meséltünk fejből.
    Ja, és ajánlom nektek Komjáthy István Mondák könyvét. A férjem most fejezte be a felolvasását. Tátott szájjal hallgatták a népek! Szerintem tetszene nektek.

    • Szerintem meg nagyon is egyet értünk, hiszen az írásom értelme az, hogy VAN néhány remek író és illusztrátor, akik nagyon szép könyveket adnak ki, és van a többi, ami közt rengeteg a szemét. (Ha jól emlékszem, azt írtam, hogy “…ezzel nem azt akarom mondani, hogy nem jelennek meg szép és igényes könyvek, hanem azt, hogy nagyon felhígult a piac.”

  9. Nekem is megvannak még a gyerekkori könyveim.
    Szerintem a régi “Bölcs Bagoly” sorozatot ma is ki lehetne adni, csak a rajzokat kellene szebbre, élénkebb színűre cserélni. Megállná a helyét bármely külföldi ismeretterjesztő könyvvel szemben!
    Bibi

    • Tényleg, a Bölcs Bagolyt el is felejtettem, nekünk is van néhány, a könyvtár selejtezésén vettem őket.
      Valóban, ha már nem születnek újabb darabjai a sorozatnak, egyáltalán: újabb ismeretterjesztő sorozatok sincsenek, akkor ki lehetne adni őket újra.

  10. Igen, ezt értem, amit írtál. Csak azzal nem értek egyet, hogy NÉHÁNY. Szerintem sokan vannak jó szerzők, szép könyvek, sok a jó külföldi könyv, is persze az is tény, hogy a RENGETEG szemét között még a sok jó is nehezen megtalálható. Tehát szerintem van annyi, mint annak idején volt, talán még több is (meg merem kockáztatni), ami jó, csak a silány, értéktelen könyvből még sokkal több lett, ezért látszik aránytalanul kevésnek az értékes.

    • Ezen ne vesszünk össze, hogy sok-e vagy kevés a jó szerző, hiszen ez úgyis olyan viszonylagos.
      Távol álljon tőlem, hogy én agyba-főbe dicsérjem az elmúlt rendszert, de úgy látom, hogy megszűrték, mi kerülhet a gyerekek kezébe. Kutatok az emlékezetemben, hogy volt-e olyan gyerekkori könyvem, amit most nem szívesen adnék a gyerekeim kezébe, de nem nagyon jut eszembe egy se (talán csak az ideológiailag túlfűtött kiadványok, mint Csapajev elvtárs meséje a hírszerző kislánnyal…).
      Most ellenben rengeteg könyv van, ami a gyerekveszélyeztetés kategóriáját megüti, tehát nekünk, szülőknek kell kiválogatnunk az ocsú közül a tiszta búzát.
      És talán ezért tűnik úgy, hogy a mi gyerekkorunkhoz képest hatalmas a romlás.

Vélemény, hozzászólás?

