2013.11.07. – Gondolatok a várandósság-iparról 2.rész

Bevallom, én egyik gyerekkel se szedtem kismamavitamint, bár az orvosok és a védőnőnk is melegen ajánlotta (remélem, nem olvassák a blogomat). Nem kerítettem köré tudományos magyarázatot, csak egyszerű hétköznapit: azt gondoltam, hogy a vitamin és tápanyagdús, egészséges összetevőket tartalmazó étkezés biztosítja a szükséges összetevőket nekem is, és a magzatnak is. Hogy ezért-e, vagy nem, de tény, hogy minden gyerekem – hála Istennek – egészségesen és kifejezetten nagy súllyal született.

Most, hogy e bejegyzés kedvéért jobban beleástam magam a témába, érdekes dolgokra lettem figyelmes.

Először is áttanulmányoztam egy kismamavitamin termékismertetőjét (külföldi terméket választottam, hogy ne tűnjön úgy, mintha egy meghatározott készítmény ellen beszélnék).

Infografika

Az első kép választ ad arra, hogy miért kell egy kismamának ilyen készítményt szednie (mert biztonságos, és pótolja a nem megfelelő étrendből adódó tápanyaghiányt, ami által számos  probléma elkerülhető, és a baba fejlődése zavartalan lesz).

A második kép kiemeli a legfontosabb három összetevőt: a vasat, a kalciumot és a folsavat. A vas megelőzi a vérszegénységet, a kalcium a csontritkulást, ugyanakkor segít a magzat csontképződésében, a folsav pedig segít elkerülni az „idegrendszeri problémákat”.

A harmadik kép pszichológiailag dolgozza meg a nőket: ugye minden anya számára a legfontosabb a gyermeke egészsége? Miért is ne adnál meg a babádnak mindent, ami a fejlődéséhez szükséges?  Miért várnál egy percet is, mikor most azonnal elkezdhetsz gondoskodni a magzatodról?

A negyedik kép az ajánlat. Ez a tökéletes készítmény! Ne várj tovább! Kattints a „BUY NOW” gombra! (A képen szerepel „100% pénz-visszafizetési garancia” kitétel is, amit én nem is értek: mire vállalnak garanciát? Hogy egészséges lesz a baba? És ha mondjuk vashiánnyal születik, akkor visszafizetik a vitamin árát??)

Felkerestem a gyártó honlapját, ahol találtam egy listát: 10 jó tanács, amit egy gyermeket váró nőnek ajánlatos megfogadni.

  1. Konzultálj szakemberrel, még a teherbe esés előtt!
  2. Válts kiegyensúlyozott és egészséges étrendre!
  3. Ne hanyagold el a testmozgást!
  4. Olvass, szerezz be információkat a terhességről!
  5. Ne dohányozz!
  6. Szedj magzatvédő vitamint!
  7. Beszélgess barátokkal és rokonokkal a terhességről!
  8. Pihenj sokat!
  9. Igyál sokat!
  10. Vegyél részt tanfolyamokon!

Jobban megnézve a tíz tanács inkább csak hét, az első, negyedik, hetedik és a tizedik kiváltható lenne azzal, hogy „Tájékozódj”. (Talán lélektani okokból ragaszkodtak a tízhez, mert az utalhat a Tízparancsolatra.)

Tehát tájékozódjunk!

Mit találunk a neten a három fő összetevőről?

Vas:

A szakember azt állítja, hogy „a kiegyensúlyozott étrenddel, vasban gazdag élelmiszerek fogyasztásával megelőzhető a hiányállapot kialakulása”.

Mivel egyes növények (lencse, csicseriborsó, sóska, spenót) és a máj sok vasat tartalmaznak, hiányállapotban inkább ezekkel ajánlatos pótolni a vasat, nem feltétlenül gyógyszergyári készítménnyel, már csak azért is, mert a különböző multivitamintablettáknak gyakran vannak mellékhatásaik (émelygés, hányinger, székrekedés – ami különösen kellemetlen egy várandós nő számára).

A vas miatt tehát elég a második tanács megfogadása az egészséges étkezést illetően, nincs feltétlenül szükség a hatodikra (a terhesvitamin szedésére).

Kalcium:

A tej, a tejtermékek és az olajos (de nem sózott) magvak rengeteg kalciumot tartalmaznak. 15 deka jó minőségű sajtban benne van egy gyereket váró nő egész napi kalciumszükséglete, tehát a helyes étrenddel és egy kis odafigyeléssel jó eséllyel megoldható a szükséges napi bevitel.

Folsav:

Dr. Czeizel Endre szerint a szükséges mennyiség beviteléhez napi 15 tányér spenótot kéne megenni. Ez nagyon sok, ennyit biztos, hogy nem ettem meg, pedig anyukámék buzgón főzték nekem, én meg próbáltam legyűrni. Milyen veszélyeknek tettem ki a magzatokat azzal, hogy nem vittem be elég folsavat? A folsav szedését elsősorban a velőcsőzáródási rendellenesség (közkeletű nevén nyitott gerinc) esélyének csökkentése érdekében javasolják.

Csakhogy a velőcső záródása a terhesség 28. napjára megtörténik, akkor, mikor sok nő még nem is sejti, hogy gyereket vár!!! Az, aki biztosan tudja, hogy megfogant, és a menstruáció késésekor boldogan elmegy az orvoshoz, sok esetben azt a választ kapja a nőgyógyásztól, hogy „jöjjön vissza két hét múlva, mikor az embrió már kicsit nagyobb lesz!” – ekkorra pedig jó eséllyel már elmúlt a 28. nap.

Ezek szerint a folsavat teljesen feleslegesen szedetik a nőkkel a várandósság alatt – legalábbis a velőcsőzáródási rendellenesség ellen, azt megelőzendő a fogantatás ELŐTT kell feltankolni a szervezet raktárait!!!

Térjünk vissza a kismamavitaminhoz és lássuk, miből mennyi van benne:

összetevők

Vasból és folsavból tartalmazza ugyan a szükségesnek tartott mennyiséget, de kalciumból csak a napi bevitel 15%-át, ezt tehát még külön kéne pótolni (gyanítom, kevesen gondolnak arra, hogy a szuper prenatális vitamin mellett még külön vigyenek be kálciumot).

Felmerül a kérdés, túladagolhatóak-e ezek az anyagok? Mi történik, ha valaki túlságosan buzgón pótolja a hiányzó anyagokat? A honlapon található GyIK szerint semmi.

A neten kutatva a túladagolással kapcsolatban is találunk információt. A túlzott vasbevitel károsan hathat a magzatra, a kalcium nem a csontokban rakódik le, hanem az érfalon, a túl sok folsav pedig az egérkísérletekben – néhány esetben az embrió elhalását és genetikai károsodását eredményezte.

A fentebb vizsgált kiamamavitamin tartalmaz ezeken kívül brillantkék és narancssárga színezéket (a címkén FD&C Blue és FD&C Yellow). A kék színű adalék, melyet kőszénkátrányból állítanak elő szintetikus úton, E133 néven van forgalomban az EU-ban. Használata korábban tiltott volt számos európai államban, mert gyanították, hogy hiperaktivitást okoz (de most mégis inkább úgy gondolják, hogy nem).

A sárga szer E110 néven ismert, szintén kőolajszármazék. A tudomány jelenlegi állása szerint ez tényleg felelős lehet a hiperaktivitásért, ezen kívül mellékhatásként okozhat hányást, hasmenést, fejfájást, de vesetumort is.

Multivitaminunkban van még titán-dioxid is (E171), ami külsőleg gyulladáscsökkentő hatású, belsőleg felhasználva viszont rosszindulatú daganatok kialakulásáért lehet felelős – tehát ez is „joggal” van jelen egy várandós nőknek szánt készítményben… (Úgy látszik, nemcsak az élelmiszereinket, hanem már a gyógyszereinket is telirakják oda nem illő adalékokkal.)

Nem vagyok se orvos, se gyógyszerész, csak egy kíváncsi nő, aki most elbizonytalanodott. A kutakodásaim során találtam rengeteg, kismamavitaminok ellen szóló véleményt, cikket (ezeknek néhány esetben a csattanója az volt, hogy “káros a kismamavitamin, de nekem van egy ennél jobb termékem, vedd meg azt!”…), de sok olyat is, ami mellettük szól (ezeket meg jellemzően gyógyszergyárak szponzorálták, és saját portékájukat dicsérték benne). Állítólag a gyártók nagyon céltudatosan nyomulnak, és premizálják az ő termékeiket nagyobb arányban felíró orvosokat. Természetesen én a magyar nőgyógyász-társadalom egyetlen tagjáról sem tudom elképzelni, hogy hagyná, hogy egy profitorientált vállalkozás érdekei felülírják az ő orvosetikai döntéseit! De ha véletlenül mégis lenne erre példa, akkor mennyire lenne hiteles, ahogy a kezelőorvos a kismamavitamin számos jótékony hatását ecseteli? És tisztességes harc ez egyáltalán úgy, hogy a gyógyszeripar eurómilliókat tud marketingre költeni, míg alig jut pénz az egészséges táplálkozás reklámozására?

kismamavitamin

Ember legyen a talpán, aki ebben az információdzsungelben ki tud igazodni!

Ha én most várnék gyereket, valószínűleg továbbra is úgy döntenék, hogy a vitaminbevitelt természetes forrásból kéne megoldani (persze permetezetlen, jó minőségű talajban és nem az autópálya mellett termett zöldségből és gyümölcsből)!

A bejegyzéssel nem állítom, hogy mi egyáltalán nem szedünk gyógyszergyári készítményt, csak azt, hogy igen indokolt esetben nyúlunk orvossághoz. Jelentéktelen problémákat (megfázás, egynapos láz, kisebb gyulladások) gyógynövényekkel gyógyítunk, vagy sehogy, mert úgyis elmúlik magától.

Ezzel a bejegyzésemmel senkit nem buzdítok arra, hogy ne szedjen kismamavitamint, csak arra, hogy nézze meg jól, hogy mit ajánlanak neki! Aki mérlegel, és a szedés mellett dönt, az bátran szedje!

10 thoughts on “2013.11.07. – Gondolatok a várandósság-iparról 2.rész

  1. Teljesen egyetértek, úgy, hogy én szedtem kismamavitamint, a nagyoknál, Csengénél már nem. És más vitaminnal is így vagyok, rengeteg pénzt költöttem szintetikus vitaminokra, főleg télen, és betegebbek voltak a gyerekek..mint most, hogy már nem. Csak látható helyre teszem a gyümölcsöt, próbálok, változatos ennivalót biztosítani…örülök, hogy leírtad ezt! Bár csak évekkel ezelőtt olvashattam volna erről!
    Szép napot Neked!

    • Igen, kár, hogy nem írtam bele a bejegyzésbe, jó is, hogy megemlítetted: valószínűleg ez a helyzet más vitaminokkal is. Mi akkor hagytuk abba a bolti C vitamin szedését, mikor észrevettük, hogy abban is van sunset yellow nevű színezőanyag. Minek az bele????

  2. Szia

    Bocs, hosszú lesz, de én szóltam.

    Először is: a folsav jó, ha szedi a kismama az első hónapban. Ehhez kell, ugye, hogy betervezett baba legyen és a nőgyógyász jó esetben elmondja, hogyan készüljünk fel rá. Legyünk naívak, ilyenek a terhességek.

    Másodszor a kismamák nagy többsége az első időszakban (de van hogy tovább is), hogyis mondjam szépen: rókázik. Így eleve esélytelen hogy bármi étel megragadjon benne, tehát jól jön a tabletta.

    Harmadszor, persze, hogy ez üzlet és nagyon jó kis üzlet, mert ki ne akarná a babájának a legjobbat? Mindamellett valljuk be, nem mindenki eszik úgy, ahogy kellene és ezzel legalább bejut valamennyi vitamin.

    Mert ugye az lenne az ideális, ha mindenki változatosan, rostban dús ételeket enne, de nem hiszem, hogy minden kismama így van ezzel. Nem tudom láttad-e már a pár napja a net-en keringő reklámot, a dohányzó kismamáról. És nem elég, még mindíg a figyelem felhívásából.
    Ahol szültem, volt egy pici baba, folyamatosan üvöltött a nikotin megvonástól. Még nem volt elég teje az anyukának, hogy megadja a szükséges nikotint a kicsinek. A csecsemős megnyugtatott, pár napon belül rendeződni fog a dolog, nem tud az anyuka lejönni a szerről. (mi is vigyáztunk a kicsire, míg kilopózott elszívni egy-két szálat).

    Negyedszer meg rengeteg féle vitamin van (magyar is), nem muszáj naponta szedni, viszont ésszel használva jó szolgálatot tehet, mert manapság elég nagy a vitaminhiánya az embereknek. Ebben az élethelyzetben legalább a baba kapja meg amire szüksége van.

    Persze, hogy nagyon jó üzlet a babavárás, de mondok jobbat is, nagyon-nagy üzlet, a nem baba várás. Az évekig, évtizedekig szedetett fogamzásgátló és az utána a meddőség kezelése. (és mikor jön el az az idő, hogy a fogamzásgátlót kiszűrik a vízből? Mert manapság az van, hogy még a két és fél évesem is fogamzásgátlóval szennyezett vizet iszik.)

    Ehhez képest a várandós biznisz, legalább nemcsak a gyógyszergyárosok zsebét tömi.

    (és hasznos a post, igen egyetértek vele, de amikor az ember lánya az elsőt várja, tele van naívitással és úgy gondolom jó ez így. Elő lehet teremteni a szükséges dolgokat 50-100 eFt-ból is és milliókból is. Kinek mi telik és mit gondol a szükségletekről.)

    Máig bánom viszont, hogy mikor a harmadik gyereknél a doki megemlítette, el kéne menni 4 D-re nem mentünk el. Nem mondta miért, gondolom nem akart paráztatni feleslegesen, mindenesetre jobb lett volna, ha tudom, sokkal jobban kell vigyázni a picúrra mint gondoltam. Nem, nem lett gond, de lehetett volna. Ugye, a hatalmas ijedségen meg túlteszi magát az ember.

    Ildikó

    • Első észrevétel: én is ugyanazt mondom, amit Te, hogy nagyon fontos az első hónapban a folsav.
      Második észrevétel: azzal is egyetértek, hogy sok kismama hány, de ha kiürül a gyomortartalom, akkor minden kijön belőle, a multivitamin is, tehát ha valaki annyira sokat hány, akkor nagy a baj, akár szedett pótlást, akár nem. Vagy esetleg úgy értetted, hogy az az egy-két tabletta jobb eséllyel marad bent, mint a lencsefőzelék?
      Harmadik: abban is igazad van, hogy nem mindenki eszik rendesen, de a kutyafáját, legalább várandósság alatt emberelje meg magát az anya, mert ugyebár a magzata a legfontosabb, tehát igenis figyeljen oda, hogy mit eszik, iszik, és szív el, és mit nem! Attól tartok, hogy a kismamavitamin ellustítja a nők némelyikét, mert úgy vannak vele, hogy “nem baj, hogy gyorséttermi kaján húzom ki a 9 hónapot, úgyis szedem a ….-t, abban meg benne van minden” – és ezt a saját fülemmel hallottam, egy kolléganőm dicsekedett el vele.
      Persze ha valaki annyira nem tudja megoldani az egészséges étkezést, hát szedje be a vitamint, de józan keretek között!!!
      Nikotinista anya: @|\*%X+!!!!!!!

      Nagyon köszönöm, hogy ilyen kulturáltan mondod el, hogy valamivel nem értesz egyet!

      • Bocsánat, miután elküldtem átgondoltam, lehet hogy szebben kellett volna fogalmazni.

        Egyetértek veled nagyon sok mindenben, csak rájöttem, hogy a világ nem fekete és fehér. Valóban van nagyon sok olyan dolog amire azt mondom, hogy hülyeség és minek, de valakinek meg szüksége van ezekre a dolgokra.

        Igyekszem nem elutasítani mindent ami szerintem nem fontos és igent mondani arra ami szerintem igen. Nagyon sokat változtam azóta, hogy gyerekim vannak, jó irányba, rossz írányba egyaránt.

        Van az a mondás, hogy vannak elvek és vannak gyerekek. Kellene olyan is hogy vannak felnőttek és van egyfajta gondolatviláguk. Ezt el kell fogadni. Ha valakinek kell a 4D biztonsága és ettől ő jobban érzi magát, közelebb érzi a gyereket legyen.
        Ha valaki úgy gondolja, hogy egy pici pluszt ad a gyereknek a vitaminnal tegye, ha ez által neki egy kicsit könnyebb lesz.

        Ha valaki úgy gondolja, hogy a gyereknek szüksége van az 50 eFt-os kiságyra, vegye meg.

        Egyetlen egy dolgot “várok el” szeresse azt a gyereket. Lehet boldog egy gyerek a turis rugdalózóban is, meg lehet a 10 eFt-osban is. Ha szülőknek, kerete, igénye van rá, vegyék meg neki. (Csak ne legyen baj, hogy a gyerek összehányja. 🙂 )

        Bocsánat, lehet hogy mostanában túl érzékeny vagyok nem kicsit, igyekszem visszafogni magamat. Nem nem vagyok terhes, csak szerettem volna, valahogy nagyon mélyen, hogy becsússzon egy. És igen azok a fránya anyagiak, meg emberi dolgok is.

        Ildikó

      • Ne kérj bocsánatot, nincs miért!
        Nem kötelező velem egyetérteni, és őszintén örülök, ha elmondod a véleményedet, akkor, is ha az nem egyezik az enyémmel.
        És nem ítélek el senkit (remélem ez ki is hallatszik az írásaimból), aki nem úgy tesz, ahogy én; ha valaki mérlegelés után jónak tartja a multivitamint, szedje be nyugodtan! Sőt, mi sem vagyunk olyan keményvonalasak, nekünk is becsúszik évente egy junk food étkezés, vagy anyukáméknál megnézem a tévében a bulvármagazint, ha most várnék gyereket, és nagyon nagyon rossz lenen a vérképem, és semmitől nem jönne rendbe, akkor én is beszedném a gyógyszert.
        4D és egyéb ultrahangok: valamelyik következő bejegyzésnek ezt szánom, kérlek, olvasd el azt is, érdekeseket írok majd benne, remélem, Nektek is lesz benne néhány elgondolkodtató elem!
        Módosítom magam: azt hiszem, az olyanokat mégis elítélem, akik várandósságuk alatt cigiznek vagy isznak, és emiatt súlyos beteg gyereket hoznak a világra.

  3. Én nagyon helytelenül táplálkozom(, ennek is megvan az oka, de nem tartozik a babaváráshoz).

    Szóval úgy okoskodtam, hogy hiába eszem akkor rendesen, ha a raktárak üresek. Így a megfelelő táplálkozás mellett (még húst is ettem akkor) szedtem az Elevitet, vasat, folsavat is. Na meg a magnéziumot is. Az utóbbiért nagyon sokan megszóltak, legalább a felük az utolsó hónapokat kórházban, magnéziumot szedve töltötték.

    Egyébként a radikális változtatásnak köszönhetően 20 kb-t fogytam az első 2-3 hónapban.

    Így azt gondolom, hogy nekem sikerült megtalálnom azt a módit, ami nekem a megfelelő volt. Persze lehet vittem be olyat is, amit nem kellett volna (tabletták adalék anyagai), de így még mindig a kisebbik rossz volt.

    Ja és persze valóban az lenne a legjobb, ha egészséges táplálékkal vinnénk be mindent. Pl erkölcstan helyett lehetne ez egy tantárgy.

Vélemény, hozzászólás?

