2014.02.24. – Tanulás nélküli tanulás

Idestova egy éve vagyunk otthontanulók, és kezd kikristályosodni ez az új életünk.
Eleinte nem tudtam szabadulni attól a kényszertől, hogy az otthoni tanulás azt jelenti, hogy a gyerek ül a tankönyvek fölött és magol. Természetesen mi is használjuk a könyveket, hisz abból tudom például, hogy meddig kell eljutni év végéig, de egyre jobban igyekszem, hogy a tanulás az életre hasonlítson, és egyre kevesebb legyen a direkt információ-átadás, vagyis a klasszikus értelemben vett tanulás.

A fiam elkezdett levelezni más, otthonoktatott gyerekekkel, és nagyon boldog, mikor levelet kap tőlük. A gyerekeknek való válaszlevél írása vegytiszta fogalmazás és helyesírás. Már jól begyakorolta a levélírás formai szabályait, és kezd belejönni abba, hogy mit is írjon, hogyan öntse szavakba a gondolatait. Ez is tanulás, de nem hiszem, hogy ő is annak fogja fel.

A hangos olvasásnál eddig arra törekedtem, hogy pontosan és kifejezően olvasson.
Ez persze fontos most is, de azt láttam a gyereken, hogy zavarja a javítgatás és elveszi az örömöt az, hogy ott ülök a feje felett.
Ezért újabban nem szólok bele (olyan sok és nagy hibát amúgy sem ejt), a lényeg úgyis az, hogy élvezze magát az olvasást.
Örömmel mondhatom, hogy elkezdett szépirodalmat olvasni, bár annyira nem szép ez az irodalom (a Harry Potter sorozatról van szó), de kezdetnek jó lesz, és ha majd egymásra rakjuk az általa kiolvasott 7 kötetet, elmondhatjuk neki, hogy „látod, kiolvastál fél méter könyvet, és milyen könnyen ment”.
És remélem, hogy ha megtörik a jég, szívesen olvas majd értékesebb könyveket is (az Egri csillagoktól eddig elriadt a nagy terjedelme miatt).
A hangosan olvasást gyakoroljuk akkor is, mikor megkérem, hogy meséljen a kistestvérének, mert „nekem most nincs időm, te meg olyan szépen tudsz olvasni”. Szívesen olvas is a kicsinek, és diafilmet is vetít neki.
És amikor én házimunkát végzek (pl. vasalok, vagy varrok), közben beszélgetünk, néha megkérem, hogy olvasson fel nekem az újságból, mert „én most nem érek rá”.
És ekkor a világért sem javítgatom, hogy „vesszőnél felvisszük a hangsúlyt, pontnál meg le!”, csak élvezem, hogy felolvas.

Olvasás gyakorlása

Olvasás gyakorlása

Gyakran ad alkalmat a tanulásra a spontán beszélgetés is.
Mostanában volt hír például, hogy egy vadasparkból meglépett egy szelíd farkas. Nagyon féltettük az állatot, nehogy baj érje, vagy bántsa valamelyik ember.
Erről a témáról beszélve előkerült az, hogy vajon hogy történhetett a különböző állatok háziasítása (domesztikáció), és az, hogy az ember milyen módon tud ártani az állatoknak, hogy tudja kiirtani őket (orvvadászat, az élőhely megszüntetése, táplálék kiirtása, stb.).
Ez persze még nem tananyag negyedikben, de nagyon fontos tudnivaló.

Másik beszélgetésünket az indította el, hogy anyukám mesélte, mit ültetnek tavasszal az Alföldön lévő kertjükbe. A gyerekkel összeszedtük, hogy milyen növények jöhetnének még számba (vagyis mik teremnek meg a mi éghajlatunkon), ezek közül melyiket mire és hogyan használjuk (pl. a fűszerpaprikát szárítás és őrlés után ételízesítésre).
Erről eszembe jutott, hogy egyszer nyár elején, mikor látogatóba mentünk erdélyi barátainkhoz, épp érett nálunk a szamóca, ezért vittünk vendéglátóinknak egy nagy doboznyit. Nagy volt az örömük a becses és ritka gyümölcs láttán!
Máris adva volt az új téma: miért nem érzi olyan jól magát a földieper a Székelyföldön?
Szó esett a csapadékról, napsütésről, hőmérsékletről, talajról, arról, hogy ha szamóca nem, akkor mi él meg a hegyekben? És mi a síkságon?
Nem „tanultunk”, csak beszélgettünk, közben persze átvettünk két leckét a környezet tananyagból (élet a hegyvidéken és a síkságon).

Ugyancsak rejtve tanuljuk a földrajzot akkor, amikor házimunkának és beszélgetésnek van álcázva a tanulás.
Én megint vasaltam, és megkérdeztem, hogy van-e kedve engem feleltetni hazánk megyéiből, megyeszékhelyeiből és egyéb településeiből, mert az nekem „sose ment jól”. Boldogan vizsgáztatott, és akkor volt a legboldogabb, mikor „tévesztésen” kapott. Ha nem tudtam egy városról, hogy melyik megyében van, akkor a gyerek segített nekem, és egy ismertebb városhoz képest határozta meg (Kecskeméttől keletre).
Természetesen az volt a fontos, hogy böngéssze a térképet, voltaképp mindegy is, hogy én kérdezgettem-e őt, vagy ő engem; a lényeg, hogy lássa és hallja, hogy Baranya megye székhelye Pécs.
És ha már földrajznál tartunk: szeretem, ha átfogó a feldolgozás, és az adott témát több oldalról is megközelítjük. Mikor például a Hajdúságról esett szó környezetből, hiányérzetem lett volna, ha nem nézzük át a tájegység történelmét is; olvastunk tehát a hajdúk eredetéről, letelepítésük körülményeiről, Bocskai fejedelemről, és néztünk a neten hajdútáncokat.
Szerintem ezek mind szervesen összetartoznak, de az iskolában egymáshoz képest csak több éves késéssel kerülnek elő (ha egyáltalán előkerülnek).

Törekszünk arra, hogy az élővilágot ne könyvből kelljen megtanulni!
Mivel sokat túrázunk és járjuk a természetet, erre sok alkalmunk van. Az erdő szintjei, állatai, a vízparti élet, és annak állatai, élet a dombságon, a síkságon és a hegyvidéken – ezeket többé-kevésbé sikerül élőben megtapasztalni. Amíg a tananyag Magyarországot öleli fel, addig ez megy is, mangrovemocsarat meg működő vulkánt bajosan tudok majd neki mutatni…

Gondoltátok volna, hogy egy kémiaóra ilyen érdekes tud lenni a gyerekek számára?

A tavaszi természetvédelmi táborban fiatal tudósok oktatják a gyerekeket. Hittétek volna, hogy a kémiaóra ilyen érdekes is tud lenni?

Valamelyik nap a fiam egy ókorral foglalkozó könyvet nézegetett, amiben olvasott Karthágó elpusztításáról. Nagyon megragadta a fantáziáját a város lerombolása, én meg kaptam rajta, és gyorsan utánanéztem a témának. Megbeszéltük a pun háborúkat és Hannibál átkelését az Alpokon. Ezzel nem mondom, hogy az egészre emlékszik és vissza tudná mondani (nekem se menne), de az biztos, hogy legalább a nevek és a híresebb események megmaradtak a fejében.

Esténként most a trójai háború történetét olvasom fel. Meglehet, nem tipikus esti mese, de mivel a nagylánynak kellett valamilyen házi dolgozathoz, elővettük a Görög regék-et, aztán ott ragadtunk.
Nem állítom, hogy minden esetben észben tudjuk tartani a görög hősök kiterjedt családi és baráti kapcsolatait, valamint neveit, de annyira szép Trencsényi-Waldapfel Imre fordítása, hogy élvezet olvasni – és remélem, hallgatni is! Nagyon jó alkalom kínálkozik erkölcsi kérdések boncolgatására: ki volt becstelen, ki volt fennhéjázó, ki viselkedett önfeláldozóan és ki volt igazságtalan. A szereplők közül kedvencünk Hektor (sajnáltuk, mikor meghalt), és nem tartjuk rokonszenvesnek a nagy Akhilleuszt (de őt is sajnáltuk).
(Ha valaki azt gondolja, hogy a trójai háború történetében túl sok a gyilkosság és nem gyereknek való, akkor azt megnyugtatom, hogy nincs benne több borzalom, mint bármelyik mesében vagy gyereknek szánt történetben.)

Egyelőre azt gondolom, hogy ez az egész felsőbb osztályokban már nem járható út.
Azzal is tisztában vagyok, hogy a burkolt tanulás nem mindenre alkalmazható (a szorzótáblát azt nekünk is be kellett vágni).
Sőt, azt is tudom, hogy nem találtam fel a spanyolviaszt ezzel a tanulás nélküli tanulással.
Bárki megteheti ezt a saját gyerekével, nem kell hozzá más, csak beszélgetés, és idő. És itt a bökkenő. A gyerekek nagy része 4-ig iskolában van, a szülők nagy része is 4-ig a munkahelyén van, így sok esetben nincs meg a nyugodt, szabadon felhasználható idő, amikor beszélgetni lehet, csak úgy…

Reklámok

4 thoughts on “2014.02.24. – Tanulás nélküli tanulás

  1. Mi is hasonloan tanulunk. . A gyerek megtanul gondolkodni es nem csak magolni. A tanulas szeretete megmarad bennuk es orommel fedeznek fel es osztanak meg a felfedezesukbol. A tinedzser gyerek tud meszelgetni barmely koru emberrel.
    Mi mint szulok is rengeteget tanulunk es a szulo es gyermekek kozotti kapcsolat szoros es szereto. A gyerekek jo baratok. Ennel jobb lehet a csaladi elet?
    Hat ezt viszik magukkal a vilagba.

    • Örülök, hogy egyetértünk.
      Egyre inkább afelé hajlok, hogy az iskolai tananyagon kívül is léteznek nagyon fontos tudnivalók, és az se biztos, hogy mindent meg kell tanulni, amit az iskola fontosnak tart.
      Én is nagyon sokat tanulok a gyerek által; nemcsak az aktuális anyagot, hanem azon túl is.

  2. Bár mi nem az oo-sok létszámát erősítjük, teljesen egyetértek. (Hozzáteszem: örülnék, ha meg tudnánk oldani.)
    Az kicsijeim még csak ovisok és bár látom, hogy sokat tanulnak, hoznak haza az oviból, fele annyit sem szívnak magukba, mint itthon. Bármilyen jók is az óvónénik, én sokkal jobban ismerem őket, sokkal jobban tudom, mi az érdeklődési körük, milyen példákból értenek legjobban.
    Csak amíg ők oviban vannak, mi meg dolgozunk… megy az idő, estére kevés marad. Ez így igaz! És a legtöbb családban még ezt sem használják ki – sajnos. A tv megy, a szomszéd és a kollégák kibeszélése, egymással meg alig tudnak beszélgetni.
    Sokszor megkapom más szülőktől, hogy “ti nagyon sokat foglalkoztok a gyerekkel”, holott folyamatos lelkiismeret furdalásom van amiatt, hogy kevés az együtt töltött időnk.

    Rá kéne jönni mindenkinek – oktatási formától függetlenül is, de nyilván az oo-nál ez elengedhetetlen -, hogy legjobb okítás a példa. Illetve, hogy nem csupán élelmezési célzatból “kaptuk” a gyerekeinket, hanem mert mi vagyunk a legjobb életvezetők számukra.

    • Azt gondolom, hogy a legjobb óvodapedagógus sem tud helyettesíteni egy szerető anyát. Olyan nagy gonddal és olyan nagy szeretettel senki nem fog a gyerekkel foglalkozni, mint maga az anya.
      Míg én is a dolgozó anyák (mintha most nem dolgoznék…) életét éltem, nagyon megszenvedtem az állandó rohanást: mint a mérgezett egér, úgy szaladgáltam a munkahely, az ovi, a piac és az iskola között. Bevallom: alig tudtam érdemben együtt lenni a gyerekekkel, mert abban a kevés otthon töltött időben vacsorát főztem, vasaltam és takarítottam is. A hétvége nem elég a külön töltött idő bepótolására!
      Hála Istennek, hogy itthon lehetek, így meg tudjuk oldani a gyerekek itthon tartását is.

Vélemény, hozzászólás?

