2014.06.23. – Vizsgák

Nagyon jól esett, hogy észben tartjátok az év végi vizsgáinkat, és hogy rá is kérdeztek…! Köszönöm az érdeklődést.

Szóval… túl vagyunk rajtuk. A tanárokkal úgy egyeztünk meg, hogy két napra osztjuk el a vizsgákat, mert félévkor nagyon megszenvedte a fiam az estig tartó dolgozatírást és felelést.

Vizsgáztunk tehát környezetből, nyelvtanból, szövegértésből és irodalomból (olvasást és versmondást jelent). Mindenből négyest kapott a gyerek. Érzésem szerint megérdemelte volna az ötösöket is (nyelvtanból például biztos, hiszen már a névmásokat és lassacskán az igeneveket is felismeri, pedig a tananyag még csak az, hogy meg tudja különböztetni a főnevet az igétől) de nem kezdtem el vitatkozni a tanárral. Volt egy olyan érzésem, hogy tőle a négyesnél jobbat nem kaphatunk, szerintem beskatulyázott minket.

Ezek a négyesek nagyon elrontották a fiam kedvét. Hazafelé bánatosan lógatta az orrát, és azon morfondírozott, hogy ő már soha nem lehet ötös…

Sajnáltam, de emellett örültem is, hiszen meggyőződésünk, hogy ha a régi iskolájában marad, most nem azon szomorkodnánk, hogy hajszállal lecsúszott az ötösről, hanem azon, hogy megbukott. (Harmadik félévkor már szinte csak kettesei és hármasai voltak.)

Végeredményben örültünk a bizonyítványnak, már csak azért is, mert másnap matekból 95%-os dolgozatot írt, ami feledtette vele az egy nappal azelőtti „kudarcot”. (Hangsúlyozom: van egy – igaz, most már érvényét vesztett – szakvéleményünk, ami szerint a fiunk diszkalkuliás!) Hogy matekból is túlteljesítettük a tanulnivalót, az megint szemet szúrt a tanárnak, hiszen az írásbeli műveletek eredményeképpen kapott tizedes törteket kiradírozta a témazáróból, mert „ezt még neki nem kell tudni, csak majd felsőben”…

Így

Így nézett ki a gyerek a vizsgák után

Gondolatok, amik a vizsgával kapcsolatban jutottak eszembe:

–          A szöveges feladatok és a nyitott mondatok megoldásához szükséges egyenletfelírást és megoldást még nem tanulták a gyerekek. Mi persze tanítottuk neki, de nem tudom, hogy az iskolások hogyan veszik ezt az akadályt. (Érdekesség: nagylányunktól, aki gimnáziumba felvételizett, olyan tudást kértek számon a felvételi tesztben, ami csak következő tanévben lett tananyag!)

–          A vizsga közben egy idős pedagógus azon elmélkedett, hogy visszanézve régi (évtizedes) óravázlatait, mennyivel kevesebb tananyagot lehet leadni a mostani gyerekeknek, mint a régieknek. Valaha már alsóban a számrendszerekkel foglalkoztak…

–          Nagyon kevésnek találtam a tanulnivalót. Nyelvtanból például harmadikos anyag volt a szófajok (de abból is csak az ige, főnév, melléknév és számnév) elsajátítása, negyedikes anyag pedig a szófajok elsajátítása, plusz az igeidők és igemódok. Értem én, hogy fontos az alapok begyakorlása, de hogy 10 hónapig kellene tanulni az új anyagot, az igeragozást…? Az én fiam legalábbis nagyon hamar megértette, és megtanulta a dolgot.

–          Sokszor a környezet tankönyvön is éreztem az izzadságszagot, hogy kitöltsék valamivel a könyvet. Biztos, hogy egy egész leckét kell szentelni annak, hogy a térképen hogy jelöljük a vizeket? (Kék vonallal illetve kék pacával.)

–          A pedagógusok elmondása szerint igen sokat romlott a gyerekanyag az utóbbi időkben. Aminek oka pedig a „szülő”anyag romlása. Nem tudnak haladni a tanulással, sok esetben azért, mert a gyerekek szövegértése nem jó. Megint csak az idős pedagógust idézem: „régebben megkérdeztem a gyerekeket, hogy milyen könyvet kaptak karácsonyra, és azt be is hozhatták megmutatni. Az idén senki nem kapott könyvet…”

És

És így néztem ki én, mire túl lettünk mindenen…

Reklámok

8 thoughts on “2014.06.23. – Vizsgák

  1. Gratula a fiadnak, és neked is, ügyesek voltatok!
    A kedves kollégának ajánlom Békés Márta versét::))

    Évről évre
    romlik a gyerekanyag,
    romlik a gyerekanyag,
    ebadta!
    Szólok rá, de
    nem hallja, ki-beszalad,
    tíz másik ki-beszalad,
    ebadta!
    Nem tudom ezt már leírni,
    nem fogom ezt már kibírni!
    Évről évre
    romlik a gyerekanyag,
    romlik a gyerekanyag,
    ebadta!

    Évről évre
    kopnak az idegeim,
    kopnak az idegeim,
    aszondom!
    Ősz hajam már
    hullik, és meredezik,
    gyűlik, és növekedik
    a gondom!
    Jobban is esne,
    mondjuk ki,
    hogyha lehetne
    buktatni!
    Évről évre
    kopnak az idegeim,
    kopnak az idegeim,
    aszondom!

  2. Huha, gratulalok!
    Szerintem az egyik legnagyobb baj a szovegertessel, hogy a szulok nem beszelgetnek a gyerekekkel. A gyerek csak ul es nezi a tanart, vagy a tv-t. Az nem eleg. En allandoan beszelgetek a gyerekekkel, es beszelgetunk kicsikkel, nagyokkal, kulonfele nemzetisegu emberekkel. Ezt az iskola nem adja meg. A gyerekek szovegertese kituno, pedig nem is nyuztam oket. Persze hangosan olvasunk emellett, ami szinten hasznos es mindenki egyutt elvezi a tortenetet.
    Nagyon orulok nektek, jo pelda vagytok. Erzsi, talan az oktatasi miniszterium hasznodat vehetne. Irjal nekik, hogy egy bizonyos osszegert kisegited oket. puszi.Eva

    • Épp ez az: a beszélgetésre jut a legkevesebb idő a családokban!

      Majd meggondolom, hogy jelentkezem hozzájuk szakértőnek! 🙂

    • 🙂 én is gratulálok 🙂 Nekem anyukám mondta (tanítónő) hogy azért sem értik a szövegeket a gyerkőcök, mert nem olvasnak – nekik – mesét, illetve a “mesehelyettes” a tévé. El nem hiszitek, de a keresztlányom, aki 3 éves, Máté Ottiliát áriázik egész nap, táncol hozzá, énekli, és érdekes módon a nehéz szavakat is használja, amiket otthon mondunk neki (pl tartalomjegyzék) hozzá kell tennem, a tévé tabu náluk. A gyereknek nem nagyon vannak meséi, a játék is kevés , ám a felnőttek dolgaival is mesésen elszórakozott, láthatóan 🙂 mégis nagyon egészséges, kiegyensúlyozott, boldog kislány 🙂

      • Örülök, hogy még egy szakember erősíti meg azt a vélekedést, hogy a gyerekek szövegértésének nagy gátjai a tévé és az elektronikus játékok.

  3. Szia!
    Gratulálok a szép eredményekhez!
    A nyelvtanhoz írnám: az én nagyobbik fiam is negyedikes volt az idén. Szerintem azért tűnik a nyelvtan anyag elnyújtottnak, mert kevés órájuk van belőle. Nálunk pl az egyik héten egy dupla óra, a másik héten 2×1 óra volt. A környezethez nem tudok hozzászólni: én szeretem a térképészetet, a fizikát, a környezetvédelmet, de a tücskök-bogarak részletes felépítése nagyon nem érdekel… 🙂
    Bibi

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s