2015.02.23. – Egy mese – több változat

Írtam már, hogy nagy bizodalmunk van a régi, még a gyermekirodalom fénykorában kiadott könyvek iránt. Nekem is kedvencem volt a Kati öltözködik című könyv, megőriztem, és most a gyerekeim is szeretik hallgatni.

A napokban kaptunk a szomszédunktól egy nagy láda könyvet. Izgatottan túrtuk át a csomagot, és igazi gyöngyszemeket találtunk; ott volt köztük például a Kati öltözködik egy 1953-ban kiadott változata (az enyém 1978-as kiadású).

Átlapoztam a régi könyvet, és láttam, hogy az én gyerekkori példányomban már korszerűsítésen esett át a mese az eredeti változathoz képest.

Mindkét példányban a nagymosás még egész napos szertartás, fáradságos, több fázisból álló munka, ez az, ami közös a 1953-as és az 1978-as változatban.

És most lássuk a különbségeket!

1953:

  • a hokedlira (a szöveg szerint kádra) állított teknőben folyik a mosás
  • a kamrában szárad nagy tömbökben a mosószappan, abból kell behozni egy darabot
  • kefével is dörzsölik a szennyes ruhát, többször vizet cserélnek (a mai hitvány anyagok nem bírnák ki a kefével való dörzsölést)
  • a mosás végeztével kihúzzák a dugót a teknőből, a víz a fürdő kövére ömlik (gondolom, hogy az meg a lefolyóban köt ki); így tűnik el a főszereplővé váló babaharisnya

A mese képi világa is a régi kort idézi: a kislányon fehér térdzokni, magas szárú cipő és fodros kötény van. A kamra polcain bevásárlókosár, zsírosbödön, ecetesüvegek és szappantömbök sorakoznak. A család fürdőszobájában a lábakon álló zománcozott kád mellett egy kályha áll.

1978:

  • a mosás már keverőtárcsás Hajdú mosógépben történik (igaz, az áztatás műanyag lavórban), és facsarógép (“magyarul” centrifuga) is segíti a munkát
  • a kamrából már nem szappant kell behozni a kislánynak, hanem mosóport (a polcokon különböző márkájú műanyag flakonos tisztítószerek is vannak)
  • a babaharisnya eltűnésének pontos körülményeit homály fedi. Miután elolvastam a régi változatot, akkor oldódott meg a sokéves rejtély: Kati leeresztette a vízzel együtt és úgy került a felmosórongy alá (ezt ugye a modern változatban okafogyott lett volna kiírni, hiszen ott már mosógépben mosnak, nem teknőben)

A divatról annyit, hogy Kati már A-vonalú galléros miniruhában mos.

És akkor ide kívánkozik, a mese legmodernebb változata (ezt én írtam):

Kati és anyukája a plázába készülődtek. Igen ám, de anyunak eszébe jutott, hogy teli van a szennyestartó! Az ajtóból visszaszaladt, sovány malac vágtában bedobálta a mosógépbe a ruhákat, és elindított egy programot. Mikor hazajöttek a bevásárlásból, kiszedték a megszáradt ruhákat, amiket a gyűrődésmentesítő programnak köszönhetően még vasalni sem kellett. Észrevették, hogy eltűnt az egyik fehér zokni párja, de nem vacakoltak vele, kidobták az árva zoknit, és a legközelebbi bevásárláskor vettek egy másikat.

Új kép (7)

Mennyivel könnyebb a mai asszonyok és kislányok élete! (És megint egy elveszett tudás, vagy legalábbis elveszett gyakorlat…)

4 thoughts on “2015.02.23. – Egy mese – több változat

  1. És a modern változatban Kati sem Kati, minimum Laura! 🙂
    Gyönyörű ez a meséskönyv, én nem is ismertem, de úgy tűnik, el volt ez rendeltetve, hogy épp hozzátok kerüljön.
    Köszönjük a mesét!

  2. Nekunk is sok regi könyvünk van, mi is szeretjük őket. Ezt a meset nem ismertük, egy masik lapozonk van, ahol szinten Kati a főszereplő, Meg a cica is mosakszik a cime, telen ismeritet 😊

    A modern változat is jo es sajna igaz is. Bar én nem bánom, hogy kimos a mosógép helyettünk, annyival is tobbet lehet jatszani a gyerkovel 😊

    • Ennek a Kati-sorozatnak több része is van (Kati öltözködik, ebédet főz).
      Persze, én se bánom, hogy nem kell a gyerekekre kézzel mosnom, csak elmélkedtem, hogy ismét egy dolog, amivel kényelmesebb lett az életünk, de ebbe most nem megyek bele, talán szentelek neki egy egész bejegyzést.

Vélemény, hozzászólás?

