2015.05.18. – Tanulás nélküli tudás

Tanulás nélküli tanulás – biztos nem én találtam fel a spanyolviaszt, mikor azt mondom, hogy tanulni magolás és tankönyvek fölötti görnyedés nélkül is lehet. Példákat gyűjtöttem arra, hogy a gyerek hogyan is tanulhat iskolán kívül. A következő mondatok általában csak bevezetései egy-egy hosszabb beszélgetésnek.

Matematika:

kicsiknek:
– Légy szíves tegyél a kosárba mindenkinek egy túró rudit! (számfogalom kialakítása 10-es számkörben)
– Segíts, és szólj, ha látod jönni a 12-es buszt! (számjegyek felismertetése)
– Te olyan ügyes vagy, vágd már két egyforma darabra ezt a piros szalagot! (mérések gyakorlása)
– A süteménybe három kanál liszt kell. Segítesz? Én tartom a tálat. (koordináció és számolás gyakoroltatása)
– Tegyél ki az asztalra annyi poharat, ahányan vagyunk! (megint csak a számfogalom)

Mennyi is...?

Mennyi is…?

nagyoknak:
– Melyik pizza éri meg jobban? Két 32 centis, vagy egy 50 centis? (a kör területének kiszámítása)
– Vajon hogy járunk jobban? Ha veszünk egy családi jegyet, vagy ha két felnőttet és két diákot? (egyszerű műveletek)
– Szerinted belefér ez a maradék leves ebbe a kis lábasba? (térfogat becslés)
– Segíts légy szíves kiszabni egy kör alakú szoknyát! Vajon hogy rajzoljunk egy szabályos, 80 centi sugarú kört…? (Hát a klasszikus módszerrel, ceruzával és egy madzaggal) (geometriai szerkesztés)
– Nem is tudom… Még így, 20 %-kal leértékelve is sokallom az árát ennek a könyvnek. Többe kerül így leértékelve a könyv, mint X forint…? (százalékszámítás)
– Jaj, de nagy bajban vagyok! A recept 7 decis befőttesüvegre adja meg a hozzávalókat, de nekem másfél literes üvegem van. Segítesz kiszámolni az egységet…? (arányszámítás)
– A recept 2 deci tejfölt ír. Elég lesz vajon egy 150 grammos kis pohárnyi? (átváltás)

Környezetismeret:

Kicsiknek:
– Most te leszel a vezető, és figyeled a turistajelzést. A zöld kört kell keresned a fákra felfestve! (turistajelzések és mértani formák felismerése)
– Kizárt, hogy én ebből az olasz eperből (eper ez egyáltalán; se az állaga, se az illata nem olyan…?) vegyek! Várj még néhány hetet, és megérik a hazai, otthon, mama, kertjében!
– Vedd ki a vajat a hűtőből, hagy engedjen fel egy kicsit! (halmazállapotok gyakorlása)
– Ne kívánj dinnyét, az tavasszal még nincs nálunk! (klimatológia)
– Nem ugyanaz a zsír és az olaj, mert a zsírt állatból nyerik, az olajat meg növényből sajtolják. (biokémia)
– A kirándulásra olyan cipőt adok neked, ami tartja a bokádat! – egy ilyen bevezető mondat után biztos, hogy egész nap ezzel kapcsolatban fog kérdezgetni a kisfiam! (anatómia)
– Ez a szép virág a pásztortáska, és vérzéscsillapításra használják. (botanika, gyógynövényismeret)
– Én a helyedben nem támaszkodnék rá a forró üstházra…! (fizika)
– Látod milyen aranyos Morzsi és hogy szereti a gazdit, hozott egy pockot? (etológia)
– Biztos vagy te abban, hogy a nyúl meg fogja enni a csigát, ha beadod neki? (általános biológia)
– Most a nemzeti park területére léptünk. Te okos vagy, és tudod, hogy itt nem szabad egy fűszálat se letépni (persze máshol se). (természetvédelem)

A természet megismerése a természetben

A természet megismerése a természetben

Nagyoknak:
– Nincs túl magasan a Két-bükkfa nyereg? Mennyi a szintkülönbség? (a domborzati térkép ismerete)
– Hűha, oda kel figyelnünk, hogy az utolsó dobogókői busszal elérjük a csatlakozást! Mikor induljunk el legkésőbb, hogy még elérjük a buszt? (menetrend – ez is tananyag környezetből)
– Megdicsérlek benneteket, hogy az érzékszerveitekre támaszkodtatok, és nem ettétek meg a gyanús szagú virslit! –  Ezzel megnöveltétek a túlélési esélyeiteket! (betekintés az evolúcióbiológiába)
– Vajon miért van az, hogy a barokkban szívesebben énekeltették a szerepeket kasztrált énekesekkel, mint énekesnőkkel? (mert mint született férfiak, nagyobb volt a tüdőkapacitásuk, és technikásabbak voltak a nőknél) (kultúrtörténet, anatómia és persze zenehallgatás)

Nyelvtan:

Kicsiknek:
– A “szőni” az nem ikes ige, tehát ő nem szövik, hanem sző.

Nagyoknak:
– Te is úgy látod, hogy ebben az apróhirdetésben legalább 3 durva helyesírási hiba van?
– Szerinted miért húzza alá a helyesírás-ellenőrző, hogy Kedves mariann…?

Erkölcstan:

Kicsiknek:
– Bármennyire is tetszik neked ez a homokozójáték, nem visszük haza, mert ezt valaki itt felejtette, és holnap keresni fogja.
– Ha már olyan szépen kérték kölcsön a talicskádat, szerintem igazán megengedhetnéd, hogy megnézzék.
– Szerinted jól tette Király Kis Miklós, hogy megszegte a sárkánynak tett ígéretét?

Nagyoknak:
– Ez a néni (Móra: Berecz ángyó kenyerei) megvalósította a krisztusi felebaráti szeretetet!
– Valóban pogányul viselkedett az öreg Filcsik…?
– Szerintetek jól tette Szent László, hogy megkegyelmezett a legyőzött ellenségnek?

Történelem, irodalom:

Az ebéd utáni vagy az esti felolvasás nálunk szépirodalmi vagy ismeretterjesztő mű szokott lenni. Részenként felolvastam a Római regék és mondák-at, így mire oda jutottunk történelemből, a fiam számára már ismerős volt szinte az egész témakör. De így lett kedvencünk a trójai háború története is (az meg a Görög regék és mondák által). Felolvasok műveket a végvári vitézekről, nagy csatákról, Mátyás királyról stb., de az én tolmácsolásomban ismerték meg a gyerekek Gerald Durrell, Fekete István, Mikszáth Kálmán és mások több művét is. Az olvasásokat néha megszakítom; ha a gyerekeknek bármilyen kérdése van, arra válaszolok. Ha ismeretlen szó kerül elő, azt is megmagyarázzuk, és ha látom, hogy van bennük a mű után bármilyen kérdés, vagy nyugtalanság, akkor kibeszéljük. Így velünk nem fordulhatott volna elő az, ami egy Kincskereső-t ócsároló fb-kommentelővel igen, hogy gyermekfejjel évekig attól rettegett, hogy torokgyíkban fog meghalni. Ezt a gyermekhalandóság-témát mi hamar kitárgyaltuk, és megbeszéltük, hogy napjainkban már senkit nem fenyeget a torokgyík.
A szépirodalmi vagy történelmi művek olvasásával nemcsak a szókincsük bővül, hanem az erkölcstant is kipipáljuk, hiszen gyakran van lehetőség erkölcsi kérdések feszegetésére. A mostanában annyit szidott és ósdinak nevezett Kincskereső kisködmön számos megható és követendő magatartásformát vonultat fel, míg a helyette javasolt és több iskolában a kötelező olvasmány szintjére emelt (!) divatos tinilánykönyv-szerző regényében művészi értéknek a morzsáját sem fedeztem fel – pedig kerestem.

hunyadi

Technika:

Kicsiknek:
– Befejeztem a rongyszőnyeget, segíthetnél nekem és elvághatnád a láncfonalakat!
– Ezt a darab tésztát neked adom, gyúrhatsz belőle magadnak valamit.
– Nézd csak, adok neked csiszolópapírt, és lecsiszolhatod a bátyád léceit.

Nagyoknak:
– Ha levegőt juttatsz a fémkupak alá, könnyebben fel tudod bontani!
– Vedd már elő a szerszámkészletedet, és húzd meg ezt az átkozott csavart, mert kiszakította a harisnyámat! (barkácsolás)
– Ha befejeztem a rongyszőnyeget, megcsomózhatnátok a végeket! (kézművesség)
– A hajszárító már megint lecsapta a biztosítékot, kapcsold már vissza légy szíves! (elektromosság)

Természetesen ilyen beszélgetések nemcsak az otthonoktató családokban hangozhatnak el; de azt gondolom, hogy nem minden családban vannak ilyen beszélgetések. Vannak olyan szülők, akik hajlamosak az iskolára vagy az óvodára hárítani a gyereknevelés feladatát („mióta jár már oviba a fiam, de még egy dalt nem tanult meg”). Aki felelősnek érzi magát a saját gyereke tanítását illetően, az nyilván igyekezni fog alkalmat találni arra, hogy a fia vagy lánya mellette okosodjon. Az igyekezettel nincs is baj, de az idővel… Olyan szülőként mondom, aki volt már iskolás gyerekek mellett teljes munkaidőben dolgozó, hogy 8 óra munka és az azutáni házimunka mellett nagyon nehéz még a gyerekre is kellő időt szakítani.

Reklámok

One thought on “2015.05.18. – Tanulás nélküli tudás

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s