Egy gyerek – sok gyerek

Mióta házasok vagyunk, egyfolytában gyereket akarunk. Jó ideje vagyunk már férj és feleség, ehhez képest “csak” három gyerekünk van. Úgy alakult, hogy ilyen-olyan problémák miatt sajnos nem lettek többen. Valószínűleg már nem is bővül tovább a családunk, ezért bele kell törődnünk abba, hogy épp csak nagycsaládosnak mondhatjuk magunkat.

IMG_0883

A férjem is egyke és én is. Mindketten megtapasztaltuk ennek minden előnyét és hátrányát. Előnye az, hogy az egyetlen gyerekre árad minden szeretet és figyelem, ami egyben hátrány is tud lenni, ha nem figyelnek oda a felnőttek. Kifejezett hátránya az, hogy nem minden egyke tanul meg osztozkodni, és a majdani gyerekeinek kevés lesz a rokona. “Ennek az egynek adjunk meg mindent, ami  tudunk” – volt gyerekkoromban a közvélekedés, és a családok nem egy esetben egy önző, elkényeztetett kiskirályt bocsátottak ki, akinek aztán az életben kemény leckék után kellett megtanulni, hogy nem ő a világ közepe – bár otthon azt hitették el vele.

Új kép (10)

Egyszer láttam a játszótéren egy családot: szülők és két nagyszülő, valamint egy totyogó kisgyerek. A kicsi szemmel láthatólag a régen várt trónörökös volt: a férfiak filmezték minden mozdulatát, az asszonyok pedig felváltva etették, itatták, törülgették, és egyéb módon tüsténkedtek körülötte. Nagyon erős (számomra is zavaró) volt a felnőttek állandó, intenzív jelenléte. Természetesen érthető, hogy mind a szülők, mind a nagyszülők rajonganak a gyerekért. De elképzelem, hogy milyen nehéz lesz majd ennek a kisfiúnak megbirkózni azzal a helyzettel, hogy a család majomszeretettel csüng rajta – hacsak nem változik a környezet viselkedése, vagy mondjuk nem születnek még testvérei.

Új kép (11)

Nekem voltak jó barátaim, nem mondhatnám, hogy állandóan egyedül búslakodtam otthon, de így is irigyeltem azokat, akik sok testvérrel lettek megáldva. Én minden földi jót megkaptam gyerekkoromban (ruhák, játékok, ételek), mégis… olykor cseréltem volna azzal a nagyon hátrányos helyzetű osztálytársammal, akinek ugyan kivolt a feneke a nadrágból, de volt vagy 5 testvére, és tőlük volt hangos az utca, mikor bunkert építettek vagy várostromosat játszottak.

Új kép (52) Új kép (65)

A barátaim megléte ellenére azért az is előfordult, hogy unatkoztam, ezeket az időket olvasással vészeltem át, a könyvek lettek a legjobb barátaim, férjem szerint nem volt ez hátrányos a műveltségemre nézve.

Ha a felnőttek elvittek egyszer-egyszer játszótérre, bánatosan tébláboltam a mászóka tövében, és sóvárogva néztem a mérleghintát, amit ugyebár nem lehet egyedül használni. Nagynéném ilyenkor erőszakosan leszólította az arra vetődő gyerekeket, hogy üljenek fel a libikóka másik végére, de ez nem volt az igazi, elnézve kényszerű alkalmi játszótársaim savanyú képét. Az én gyerekeim nem szembesülnek ilyen problémával: mindig van kivel libikókázniuk.

Új kép (2)

Ha a szüleim, nagynéném és nagymamám meghalnak (amit minél később adjon meg az Isten), nekem nem lesz rokonom a férjemen és a gyerekeimen kívül. Vannak ugyan másod és harmad unokatestvéreim, de annyira nem tartjuk a kapcsolatot, hogy simán elmennénk egymás mellett az utcán egymás felismerése nélkül. (Egyik másod-unokatestvérem dolgát felvitte az Isten, nagyhatalmú ember lett belőle, na, ő biztos nem ismerne fel engem, még ha rá is jönne, ki vagyok! 🙂 )

Van az egyke-politikának gazdasági megközelítése is, amit bizonyára mindenki ismer, ezt nem is akarom túlragozni.

Új kép (82)

A bejegyzés végén szeretném kijelenteni, hogy senkit nem ítélek el, akinek nincs sok gyereke, nyilván mindenki annyi gyereket vállalt,

  • amennyit ki tudott hordani és meg tudott szülni
  • ahány gyereket hajlandó volt nemzeni a férje
  • ahányat el tud tartani az anyagi forrásaiból
  • …amennyit akart.

 

 

 

 

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

