Tanulni örömből (az orosz nyelv és kultúra)

A gyerekeinknek évente többször vizsgázniuk kell, ehhez be kell vágni az állam által elvárt tananyagot. Emellett sokszor élvezetből, a tudásért magáért is tanulunk; olyan dolgokat, amit az állami iskolában soha nem tanítanak meg nekik, pedig a gyerekeket érdekelné (ezt elneveztem örömtanulásnak).

A nagyobb gyerekeink tudják, hogy annak idején oroszt tanultam (nemcsak én, az apjuk is), meséltem nekik, hogy mennyire kedveltem az orosz kultúrát és a nyelvet. Sokszor nyaggattak ezzel kapcsolatban, így először elkezdtük a cirill ABC-t nézegetni; tanulgatták, hogy melyik betű hogy olvasandó.

Aztán elmagyaráztam, hogy hogyan képződnek az orosz emberek nevei (az oroszoknak 3 nevük van: a keresztnevük, a családnevük és a kettő között az “ótcsesztva” amely az apjuk nevéből alakul ki). Tudni kell azt is, hogy más végződéseket kapnak a nők és a férfiak nevei; ezt begyakorolandó számtalan fiktív nevet képeztünk megadott szempontok szerint.

Új kép

Az iskolai szótár felsorolja az orosz személyneveket, ezeket is átolvastuk egy alkalommal, és megpróbáltuk kitalálni, hogy melyik névnek mi a magyar megfelelője (már ha van neki).

Most ugrik a majom a vízbe – gondoltam, és elindítottam a neten a Csendes Don című szép kiállítású régi orosz filmet. Ekkorra már csak a lányom lelkesedése maradt meg, de büszkén mondhatom, hogy ő becsületesen végigolvasta az az egész stáblistát. Az én tanulásom az volt, hogy én le is fordítottam a stáblistát (sminkmester, világosító, stb. – természetesen szótárt is kellett némelyik szóhoz használnom). A Csendes Don kapcsán meséltem arról a vélekedésről, hogy ezt a nagyszabású regényt talán nem is az iskolázatlan és fiatal Mihail Solohov írta, hanem egy kozák katonatiszt.

Új kép (1)

Elkezdtünk orosz szavakat is tanulni; először olyanokat, amiket innen-onnan ismerhet az ember (szovjet, pravda, balsój tyeatr, pólje, bjelorusz, málenkij robot). Most már az alapszavaknál tartunk: állatok nevei, a családi viszonyok, testrészek, számok.

Történelemből mesélek a Szovjetunióról is, ennek kapcsán átnéztük, hogy mely népek voltak a birodalom részei. Nagyfiam kedvéért szóltunk Napóleon csúfos oroszországi kudarcáról is (megtanultuk, hogy van oroszul a “tél” és a “hideg” – gyanítom, szegény franciák is megtanulták). Nem maradhatott ki a második világháború, és az 1900-as évek eleji forradalmak sem. Megnéztük a Patyomkin páncélos című filmet (erről valahol már olvastak a gyerekek, és nagyon kíváncsiak is voltak rá), próbáltuk összeszedni, hogy a film milyen eszközökkel dolgozik.

Új kép (8)

Beleástuk magunkat a kozákság történetébe. Nekem is újak voltak az információk; bevallom, eddig azt hittem, hogy a kozákság genetikailag elkülöníthető nép, de most kiderült, hogy nem; nagyban hasonlítanak a mi hajdúinkra (heterogén csoport, akiket szabad jogállásuk és katonai képességük különböztetett meg a többi embertől). Nagyon tetszenek a gyerekeknek a táncaik, a zenéjük, a temperamentumuk, és nagyot nevettek azon a pimasz levélen is, amit a zaporozsjei kozákok írtak a török szultánnak (vigyázat, nem szalonképes szöveg).

Új kép (3)

Szó esett valamelyik nap az utolsó orosz cárnak és családjának lemészárlásáról is – ez a téma amúgy is napirenden volt, mert a lányom most genetikát tanul, és Alekszej cárevics volt talán a legismertebb vérzékeny ember a világon (genetikai vonatkozás volt a hemofília öröklődési menete).

Hogy a biológiánál maradjunk, nem lehetett megkerülni a tipikus orosz tájat, a tajgát. Beszéltünk az élővilágáról, az emberek életmódjáról, és az Oroszországban nem ritka extrém hidegről is (egy ismerősöm mesélte, hogy mikor Szibériában járt, nem literben, hanem kilóban mérték a tejet).

Új kép (13)

Hogy a kultúra is terítékre kerüljön, orosz és szovjet szerzők műveit hallgattuk (zenerajongó kisfiam nagy örömére). Rimszkij-Korszakov (kedvencünk tőle a Seherezádé), Csajkovszkij, Sosztakovics és Muszorgszkij művei kerültek elő, ezenkívül egyházi kórusokat is meghallgattunk.

Új kép (851)

Az irodalommal kapcsolatban a gyerekek első kérése az volt, hogy meséljem el nekik, miről szól a Háború és béke. Mivel eddig csak terveztem az elolvasását, ennek nem tudtam eleget tenni, úgyhogy szavamat vették, hogy elolvasom és elmesélem nekik. De hogy ne maradjanak csemege nélkül, érdekességekkel traktáltam őket korábbi olvasmányélményeimből (pl. A. Tolsztoj Feltámadás-a leírja a korabeli orosz börtönviszonyokat).

Új kép (15)

Meg kell mondanom, rám nézve talán még a gyerekekénél is hasznosabb ez a tanulás, hisz le kell porolnom múltba veszett nyelvtudásomat; én nemcsak a stáblistát olvastam és fordítottam le a Csendes Don-ból, hanem el is kezdtem nézni a filmet. Nem vette el a kedvemet, hogy most az elején egy huncut szót se értek belőle, szabad ötperceimben buzgón hallgatom, és reménykedem.

Új kép (181)

Szóval… nekem is fel van adva a lecke: feleleveníteni az orosztudásomat és elolvasni a Háború és béké-t. Lehet, hogy a két feladatot ötvözni kéne és oroszul elolvasni a regényt…?

Szeretném hangsúlyozni, hogy a tanulásnak ez a módja nem csak az otthonoktatók kiváltsága. Bárki foglalkozhat a gyerekével ilyen módon, a különbség csak az, hogy ezt mi legtöbbször hétköznap délelőtt tesszük. 

4 thoughts on “Tanulni örömből (az orosz nyelv és kultúra)

  1. Gratulálok !!! Ön nem pedagógus véletlenül?…..
    Egyébként: “Vot szicsasz prügajet obizjanka v vodu!” Valahogy így tanultuk 1962, vagy 63-ban a Tatai Eötvös József Gimnáziumban.
    A dátum talán megerősíti azt a feltevést, hogy a mondás származása valóban az amerikai űrkutatáshoz kötődik.
    A “dozsgy” pedig “igyot, kak iz vedra” – de a többire sajnos nem emlékszem, csak a dalok és versek egy részére.

    • Köszönöm a hozzászólást; ha pedagógus lennék az levonna a gratulációjából, vagy hozzátenne? Van jelentősége annak, hogy tanár vagyok-e?

Vélemény, hozzászólás?

