Letölthető és nyomtatható feladatlapok

Felteszem ide azt az Excel fájlt letölthető formában, amiből a kisfiamnak szoktam a “j” és az “ly” gyakorlására szánt feladatlapokat nyomtatni (a szavakban ki van pontozva a mássalhangzó helye). (Ha valami probléma van vele, szóljatok!)

https://data.hu/get/10799941/elipszilonje.xlsm

A gyerek nemrég talált néhány ilyen ívet (még a bátyjától maradtak), és elkezdte töltögetni őket. Eleinte nem tudta, hogy melyik szó hogy írandó, és a töltögetés abból állt, hogy minket kérdezgetett, de ezt nem bántuk, hiszen a szavak felolvasásával gyakorolta magát az olvasást, és tanult azáltal is, hogy elmondtuk a helyes válaszokat.

Az olvasás és a helyesírás tanulása mellett a szókincset is bővíti ez a lista, hiszen amikor előkerül egy ismeretlen szó, annak utánanézünk, például annak, hogyan néz ki a pöröly, vagy a mordály. De nyáron anyukám szülőfalujába látogatva nagy örömmel fedeztünk fel egy vályogházat, aminek félig leomlott a fala; a tulajdonos el se tudta képzelni, mit tanulmányozunk olyan alaposan a romján – a vályog szerkezetét néztük.

Sokszor példamondatokat is mondunk az előkerülő szavakkal, főleg azokkal, amik kevésbé ismertek.

A feladatlapok töltögetése során elmondtuk a gyereknek az alapvetőbb szabályokat.

Szó elején csak a lyuk-ban áll “ly”, vagy azt, hogy a toldalékok nagy része “j” (felszólító mód jele, igei személyragok, stb.). Ehhez meg kellett tanulnia felismerni a szótöveket, és a toldalékokat. Eleinte belesétált abba a csapdába, hogy a “sajnáljuk” szóban a “lyuk”-at vélte felfedezni, de mióta meg tudja határozni a toldalékokat, ilyen hibát nem követ el.

Ha a feladatlapban szereplő szó tulajdonnév, és az első betűje hiányzik, akkor mindig megjegyezzük, hogy a tulajdonnevek nagybetűvel írandóak, és a gyerek is figyel, hogy a “j” nagy legyen.

Azt is megbeszéltük, hogy az idegen szavak is “j”-vel írandóak (majonéz, Sztravinszkij, papagáj), valamint azt, hogy a régies szavakban gyakrabban szerepel “ly” (meredély, bokály).

Bár a névmásokat (akármilyen, bármelyiktől, valamelyik, milyen, stb) még nem kell ismernie a kisfiunknak, azt azért elmondtuk, hogy ezek mindig “ly”-vel írandóak.

Megtanulta a leggyakoribb szavak helyesírását is, és most már jól felismeri ezeket az összetett vagy igekötős szavakban is: a helytartó, a műhely és a Hódmezővásárhely, valamint a befolyás, a folyondár és a lefolyó szavakban felfedezi a “hely” és a “foly” gyököket.

A gyerek szívesen töltögeti ezeket az íveket, főleg akkor, ha mi diktáljuk a megoldásokat. Mostanában már gyakran megesik, hogy egyedül, kérdezés nélkül oldja meg a feladatot (elég jó eredménnyel).

A makró programozását a férjem végezte a gyerekek segítségével. A “Munka1” lap “A” oszlopában találhatóak a szavak. Most 500 szó van benne, de ha valaki bővíteni szeretné a listát, akkor az utolsó szó utáni cellától kezdve kell beírnia az új szavakat.

Egy A4-es lapon 2 oszlop van, és minden oszlopban 20 szó.

A makró véletlenszerűen válogatja és nyomtatja ki a szavakat.

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s