Korunk példaképe: az influenszer

Az utóbbbi időkben sokat voltam egyedül, és rászoktam, hogy teregetés, takarítás, varrás, szövés közben hallgatok valamit a jutúbon. A kezemet lefoglalja a munka, de az elmémet is le kell, és erre jók voltak a videók.

Odakeveredtem egy influenszer oldalára, és elkezdtem hallgatni az adásait, aztán a jutúb felajánlott egy másik influenszert, ő meg hozta a harmadikat.

Nagyon érdekes a jelenség.

Az influenszer az olyan ember, akinek vélt vagy valós mondanivalója és kamerája van. Hogy miről beszél? Bármiről. Álmomban se hittem volna, hogy érdektelen emberek érdektelen véleménye és élete ennyi nézőt vonzhat – mert a legmeglepőbb számomra az, hogy a híresebbeknek több százezres netán milliós nézettségeik vannak, ami magyar viszonylatban soknak számít.

Van egy kislány, aki kifesti magát a kamera előtt – 470.000 nézet.

Ex-médiaszereplő (soha nem hallottam a nevét) bejelenti, hogy gyereket vár – 880.000 nézet.

Egy profin sminkelő férfi prostituált mesél a kalandjairól és a szakmai titkokról – 500.000 nézet.

Valaki megnéz egy netflixes sorozatot és ezt elmeséli a nézőinek – 900.000 (!) nézet.

Elszörnyedek, mikor látom ezt a – sokszor – érdemtelenül kapott nagy nyilvánosságot, miközben az általam is kedvelt tudós magvas gondolataira 1.750-en voltak kíváncsiak (és ebben benne van az én 15 kattintásom is).

Tényleg ennyivel érdekesebb, hogy egy kamaszlány élőben gilisztát eszik, vagy tetoválást csináltat magának, mint az, hogy egy ökológus a fenntartható fejlődésről beszél? A nézetszám azt mutatja, hogy igen.

Megéri influenszernek lenni. Nemcsak azért, mert hétköznapi emberek elhiszik magukról, hogy ők valakik (némelyiküknek akkora arca van, hogy alig fér rá a képernyőre), hanem anyagilag is megtérülő lehet: a nagy nézettség reklámbevételt hoz nekik. Akár úgy, hogy a jutúb szakítja meg a videóikat reklámokkal, akár úgy, hogy az influenszer ajándékot kap egy szponzortól, amit bemutat a videójában (pl. wellness-hétvégén vesz részt, vagy az arcára ken egy bizonyos fajta krémet).

Egyrészt szórakoztató, másrészt aggasztó nézni ezeket a videókat.

Mivel a legtöbbször nincs komoly mondanivalójuk, könnyű megemészteni őket, és még mosolyogni is lehet a faék egyszerűségű filozofálgatáson – ennyi a pozitívum.

Ami aggasztó: sok fiatal nézőnek ezek az emberek lesznek a példaképei, és ahelyett, hogy arra törekednének, hogy bejussanak egy főiskolára, inkább egy profi kamerára gyűjtenek, hogy ők is elkezdhessenek posztolni a közösségi média felületeire. Szerintem az nem lehet életcél, hogy valaki minden nap posztoljon egy sminkvideót, vagy hogy valaki 17 évesen “életvezetési” tanácsokat osztogasson bele a nagyvilágba.

Az influenszernek könnyen deformálódik a személyisége: elhiszi, hogy ő sztár, alaptalanul nő meg az önbizalma, és önmeghatározásának alapja lesz az influenszersége. Pedig erre nem lehet egy egzisztenciát alapozni.

Emlékeztek Greta Thunbergre?

Felkapta a média, világhíres lett, aztán elsöpörte őt is a koronavírus és már senki nem beszél róla – pedig Grétának legalább volt mondanivalója. Pünkösdi királyság ez.

Elgondolkodtam, hogy mi a magyarázata ennek a jelenségnek, és arra jöttem rá, hogy a hagyományos közösségek felbomlása lehet az egyik ok. Az emberek ugyanis szeretnek kukkolni, pletykálni, és amíg szerves, összetartó  közösségekben éltek, helyben megtalálták azokat, akiket irigyelhettek, szerethettek, gyűlölhettek, utánozhattak (ennek azért ellentmond az, hogy nagymamám egy időben Ingrid Bergman hajviseletét próbálta koppintani a Casablancából, pedig nem is egy faluban laktak).

Szóval… az emberek kíváncsiak, és valószínűleg beszűkült életet élnek; ha lenne valós közösségük hús-vér emberekkel, akkor nem vadidegeneket néznének, ahogy pírszinget rakatnak a mellbimbójukba.

One thought on “Korunk példaképe: az influenszer

  1. Sajnos a globalizáció révén kialakult egy bal-libsi, kozmopolita, fogyasztói réteg. Az egy csatornás internet fogyasztó. Könnyű kapcsolódni, névtelenül kommentelni, interaktívnak lenni. Rádióból, tévéből magazin, értelmező, gazdasági, életviteli ,irodalmi, nemzeti műsorokat hallgatni, nézni smafu.
    Sok szülő óvja gyermekét pl. a sok “szeméttől” ami közmédiából árad. Ilyenkor nem tudom mi nem tetszik nekik: az Esti mese, a Déli krónika, az Ütköző, a Rádió színház,a G7, a Vendég a háznál, a Katolikus krónika netán a Halljad Izrael, stb.?

    Nem csoda, hogy most élik világukat a pillanat celebek, az influenszerek, a vihogós, hadarós kereskedelmi adók!

    Intézményesen oktatni kellene a média fogyasztást !!!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s