Nyelvtanulás gyerekekkel, saját erőből

Írtam már arról, hogy hogyan és miért kezdtünk el olaszul tanulni, és most mesélek egy kicsit az angol tanulásáról is.

Az olasz tanulása során megállapítottuk, hogy voltaképp az angol is (tiszteletbeli) latin nyelv, hiszen rengeteg angol szónak latin az alapja; már csak ezért is érdemes volt elkezdeni egy latin nyelvet tanulni, hogy könnyebben menjen az angol.

Miután angolból lett a gyerekeknek egy nagyon becsületes alap-szókincsük, sokat hallgattunk angol nyelvű szövegeket is, mert hiába értettük az írott szöveget, ha a beszélt nyelv megértése már nem ment olyan könnyen. Ennek egy orvossága van: orrvérzésig hallgatni a beszélt nyelvet. Megvolt ugyan itthon a Navigate nevű nyelvtanító csomag, de az ahhoz mellékelt beszélgetések olyan szépen voltak artikulálva és olyan lassan voltak felolvasva, hogy teljesen életszerűtlen volt, és inkább átnyergeltünk a valódi, hétköznapi beszélt nyelvre.

Nemcsak filmeket néztünk eredeti nyelven, angol felirattal, hanem különböző influenszereket is követünk a jutúbon: nézzük egy kanadai szerelmespár utazási vlogját, és egy divatblogger nő tevékenységét is – meglep egyébként, hogy milliók (!!) kíváncsiak arra, hogy ez a lány hogy sminkelte ki magát munkába menet, vagy hogy milyen ruhákat viselt egy héten át (igaz, mi is növeljük a nézettségét).

Nézzük ezenkívül az English Speeches nevű csatornát, ahol híres emberek beszédei vannak (angolul) feliratozva; a szerkesztők jórészt diplomaátadó ünnepi beszédeket válogattak be, ezért felüdülés volt egy indiai bölcs (Gopal Das guru) motivációs előadását vagy Keanu Reeves díjátadón mondott köszönetét meghallgatni. (Ez a csatorna csoportosítja is a különböző videókat akcentusok szerint.)

Meglepő volt egyébként, hogy kisfiam mekkora szókincset szedett össze a – se nem tiltott, se nem támogatott – számítógépes játékok játszása során. A Panzers nevű játéknak köszönhetően komoly katonai szakszókincsre tett szert, a Return to mysterious islandből megtanulta a malom, vitorla, puskapor, stb. szavakat (ezekben a szereplők angolul beszélnek és adnak utasítást a játékosnak), a Minecraftból (ezt a barátjával szokta játszani online) meg többek közt azt tanulta meg, hogy raw salmon. Neki egyébként szabad néznie jutúbon mesefilmeket is, pl. az Állati küldetést, de erősen ajánlott ezt angolul tennie.

A gyerekeknek sok olyan barátjuk lett, akikkel angolul kommunikálnak. Ennek én voltam az ötletgazdája; a Fb-on nemzetközi szülői csoportokban kiírtam, hogy barátokat keresünk, illetve nagyfiam magától is belépett sok ismerkedős csoportba.
Fiamnak lett sok felületes kapcsolata, főleg távol-keleti fiatalokkal, de jó pár olyan is, akikkel napi üzenetváltásban vannak. A sors úgy hozta, hogy ezek a szoros barátok egytől egyik szép fiatal lányok. Mivel sokszor hosszasan csetel velük a gyerek, valamelyik nap megfenyegettem, hogy este 9-kor elveszem a telefonját (amit ugye nem tehetnék és nem is tennék meg), mire megkaptam, hogy olyan anya vagyok, aki gátolja a gyereke nyelvtanulását.

Visszatérve az olaszra, elkezdtük használni a Duolingot, amihez stabil angoltudás is kell – ez immár mindenkinek megvan.

Szót kell még ejtenem arról, hogy mennyire fontos a nyelvtani fogalmak és azok mibenlétének ismerete – magyarul (ez nekem amúgy is szívügyem).
Tisztában kell tehát lenni azzal, hogy mi a befejezett melléknévi igenév, mi az igeképző, mi az egyenes és a függő beszéd, mi az  állítmány és a tárgy, milyen a létige múlt idejű alakja, stb. mert ezek a tudások mind előjönnek az idegen nyelvek tanulásakor is.
Mikor kisfiam összerak egy olasz mondatot, de kihagyja belőle az állítmányt (ami történetesen a létige), vagy múlt idejűnek fordít jelen idejű mondatot, akkor nagyon fontos, hogy értse a probléma lényegét. De az is előfordul, hogy lát egy ismeretlen szót, és ugyan nem tudja, hogy mit jelent, de azt meg tudja állapítani róla, hogy egy folyamatos melléknévi igenév.

Tulajdonképpen nem kellett a gyerekeket különösebben motiválni, mert mind felismerték, a nyelvtanulás fontosságát.

Nagylányomat a perfekcionizmus mozgatta: tudta, és tapasztalta, hogy vannak olyan szakmai anyagok, amiket csak angolul tud elérni. Nagyfiamnak az legyezgette a hiúságát, hogy naponta többször írtak rá a szép lányok hol Toscanából, hol Luxorból, hol Kanadából, és azt is nagyon szereti, amikor a postás levelet hoz neki a világ másik feléről (vannak olyan fiatalok, akik a postai levelet részesítik előnyben). Arra is rászokott, hogy fényképekkel dokumentálja a napjait, mert a penpalokat érdekli, hogy errefelé hogyan élnek az emberek.
Természetesen a levelezőtársak nélkül is tanulná a nyelveket, fiatal felnőttként feléri ésszel a nyelvtudás fontosságát – már csak azért is, mert bizonyos tanulmányait angolul végzi, online.
Kisfiam motivációja az, hogy látja maga körül, nálunk mindenki beszél úgy-ahogy legalább egy idegen nyelvet, és ő se akar lemaradni (nem is engednénk).

A mi nemzedékünknek sokkal nehezebb volt nyelvet tanulni.
Nekünk külön kazettán kellett megszerezni a nyelvkönyvek hanganyagát (többedik másolásra a szöveg már alig volt érthető), és ritkán akadt alkalmunk külföldiekkel beszélni (ha elő is fordultak külföldiek a mi városkánkban, azok jórészt az ott állomásozó szovjet katonák feleségei voltak).
A Magyar Televízió késő esti sávjában néha vetítettek angol nyelvű filmeket magyar felirattal, jóformán csak ezeket nézhettük nyelvtanulás céljából, és tanárhoz kellett járni annak, aki tanulni akart.
Más földrészről származó levelezőtársakat nagyon nehezen lehetett szerezni, velük beszélni meg pláne lehetetlen lett volna a horribilis telefonszámla miatt. Az idegen nyelvű szótárak egyenként több kilót nyomtak, és olyanról, hogy online fordító, még csak nem is álmodhattunk.

Szóval… a mai, modern világban rengeteg lehetőség van a nyelvtanulásra.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s