2013.09.23. – Csipkebogyó gyűjtése és felhasználása

Tanult iskolázatlanok

Régóta gyűjtjük és használjuk a csipkebogyót, mint téli vitaminforrást. Bemutatom a felhasználását, hátha van olyan, aki még nem próbálta, és most kedvet kap.

A vadrózsa (Rosa canina) álbogyótermése a csipkebogyó, amit neveznek még bicskének, hecsedlinek, és csipkenyének is. A növénynek a gyepűrózsa elnevezése is ismert, mert az őseink szívesen használták a gyepűk (határok) védelmére, úgy, hogy többsorosan telepítették a védeni kívánt szakaszra, és ha az erőre kapott, elburjánzott, élő ember azon nem ment át! Ez volt a szögesdrót őse. De nemcsak a könnyűlovasoknak és gyalogosoknak állt ellen a vadrózsa természetes védvonalként, hanem a páncélosoknak is. A normandiai partraszállás során komoly fejtörést okozott a szövetségeseknek a tüskés sövény. Annak is ajánlott a vadrózsa telepítése, aki a kertjét (birtokát) akarja megvédelmezni a hívatlan látogatóktól.

A csipkebogyó értékét az adja, hogy legfontosabb C vitamin forrásunk. Még a vitaminbomba hírében álló citromnál is tízszer több C vitamint tartalmaz! (A déligyümölcsök fogyasztásának amúgy se vagyok híve.) Az ínséges téli időszakban különösen meg kell becsülnünk!

A gyűjtés ideje szeptemberben kezdődik, akkor, mikor a bogyók élénkpirosak lesznek. Csak az egészséges, kemény terméseket érdemes leszedni! (Azt talán mondanom se kell, hogy nem ajánlatos az autópálya mellől szedni!) A bogyókhoz hozzájutni embert próbáló feladat, mert a tüskés bozót a legóvatosabb szedőt is össze-vissza karistolja. Valamelyik évben egy gyermekintézményben kellett hivatalból megjelennem, épp a gyűjtés utáni hétfőn. A kezem teli volt karcolásokkal és csúnya, tépett sebekkel. Azt hitték, hogy ekcémás vagyok, alig tudtam kimagyarázni magam!

Csak a szép, piros, ép és kemény bogyókat érdemes leszedni

Csak a szép, piros, ép és kemény bogyókat érdemes leszedni

Az összegyűjtött bogyókat nem szabad rázni, töretni, és tilos sokáig zacskóban tartani, mert pár óra alatt befülled, és megpenészedik. Gyorsan el kell kezdeni a hasítást. Ez a bogyók felvágását jelenti. Nemcsak fel kell vágni a terméseket, hanem a bennük lévő apró magvakat és szőröcskéket is el kell távolítani. (Mivel a szőrök nagyon szúrják a kezet, ez kellemetlen munka.) A hasítás után marad a bogyó puszta héja, ez az értékes csipkehús. Kiterítve kell megszárítani, míg zörgős nem lesz. Ez nagyjából egy hónapig tart.

A

Az első bogyó érintetlen, a másodikról levágtam a csumáját (ez talán nem is kötelező), a harmadik fázis azt mutatja, hogy néz ki meghasítva, az utolsó pedig a magvak és szőrök eltávolítása utáni állapot

Ez a szárított csipkehús szolgáltatja egész télen a C vitamint, ami hőérzékeny, ezért a szárított bogyókat nem ajánlatos forrázni. Áztatni kell. Én úgy szoktam csinálni, hogy este egy kancsóba hideg vizet öntök, és teszek bele annyi marék bogyót, ahányan vagyunk. Reggelre kiázik az értékes tartalom, ami sárgáspirosra színezi a vizet, az íze pedig kellemesen savanyú. Egy ideig kidobtam a kiázott csipkehúst, de egy okos ismerősöm azt tanácsolta, hogy azt még érdemes leforrázni is, mert akkor más fontos anyagok szabadulnak fel belőle, úgyhogy azóta két bőrt húzok le róla.

Szellős, meleg, pormentes helyen ajánlott szárítani

Szellős, meleg, pormentes helyen ajánlott szárítani

A csipkebogyó fogyasztása jót tesz még máj és epebajok, magas vérnyomás, bélhurut, hörghurut esetén is.  Még egy megfigyelés: csipkelé ivásakor abbamarad a fogínyvérzés! Valószínű tehát, hogy a fogínyvérzés a skorbut enyhe tünete lehet, és nem a speciális fogkrém, hanem a vitaminbevitel mulasztja el.

Csak le kell szűrni, és iható

Csak le kell szűrni, és iható

Az íze fanyar, de szerencsére a gyerekek is hamar megszerették, és szívesen fogyasztják.

Frissítés: a zörgősre száradt csipkehúst hűvös helyen, fénytől elzárva ajánlatos tartani, mert a fényben kifakul! Festetlen vászonból készült zsákban, egy hűvös kamrában van a legjobb helye!

(Rápóti Jenő és Romváry Vilmos Gyógyító növények c. könyve szerint a vas oxidja erősen bontó hatású a C vitaminra, ezért a bontókés a legjobb minőségű rozsdamentes acélból legyen, ezen kívül kerülni kell, hogy a bogyó vassal érintkezzen.)

És egy kis érdekesség a végére:

K

Gyűjtés közben ezt az állatot találtuk

Tudományos munkatársunk (a nagylány) kutyatejszender-lepke hernyójaként azonosította

Házi szakértőnk kutyatejszender-lepke hernyójaként határozta meg

Egy közeli képet akartam csinálni az állat fejéről, de később kiderült, hogy ez a hátsó fele volt

Egy közeli képet akartam csinálni az állat fejéről, de később kiderült, hogy ez a hátsó fele volt

10 thoughts on “2013.09.23. – Csipkebogyó gyűjtése és felhasználása

  1. Én úgy tudtam, hogy a C vitamin vízben oldódik, és másfél-2 órán belül eltűnik a folyadékból. Rosszul tudtam?
    Az ötlet jó, én is kipróbálom az áztatást.

    • Jól tudod, a C vitamin vízben oldódik, ez nem is baj, felvétel szempontjából jó, hiszen a víz kioldja a vitamint, és így magunkhoz tudjuk venni. Nem hinném, hogy eltűnik a folyadékból 1-2 órán belül. Minden gyógynövényes könyv ajánlja a csipkebogyót, mint C vitamin forrást, és nemcsak a hideg áztatást, hanem a lekvárt és a teát is!
      A csipkehús szárítással őrzi meg a legjobban a tartalmát, és nyilván a több hónapig (egy évig, a következő évi adag szárításáig) álló aszalvány nem olyan adagban tartalmazza az értékes vitamint, mint a friss bogyó, mégis jobbnak gondolom a semminél.
      Bocsánat, nem vagyok vegyész, és nem tudom levezetni a kémiai folyamatokat, amik végbemennek.

  2. Én megszoktam várni, míg megcsípi a dér és lekvárt főzök belőle. De ez a szárítás is nagyon jó ötlet, lehet, hogy megtámadjuk nemsokára mi is a bokrokat!:-)Köszi az ötletet!

    • Én is fontolgattam a lekvárfőzést, de úgy voltam vele, hogy talán az én módszeremmel jobban hasznosul a vitamin. Ha nagyon sok bogyóm lesz, biztos, hogy megpróbálom a lekvárt is!

  3. Én is azzal foglalkozom, hogy az unokáimnak télire meglegyen a C vitamin forrásuk. Nagyon babra munka és szúrós. A gyerekeim begyűjtötték én meg feldolgozom, szárítom és utána adom oda nekik. Ági mama

    • Igazán gondos nagymama vagy, örülhetnek a gyerekeid, és annak is, hogy így mellettük állsz, mert vannak ám olyanok, akik nem hisznek ezekben az “alternatív” dolgokban, hiába mondják neki a gyerekei jószándékúan.

    • Régebben nem rajongtam minden állatért, de mióta a gyerekem biológusnak készül, én is másként látom az élővilágot. (Persze biztos számít az is, hogy egyre öregebb, remélhetőleg bölcsebb vagyok, és tisztelem az életet.)
      Szóval szerintem is csodás teremtmény a kutyatejszender hernyója.

  4. Azt szeretném kérdezni, hogy hol sikerült idén Csipkebogyót gyűjteni?
    Én alig találtam egy kilónyit…

    • Bevezetett gyűjtőhelyem van egy vidéki kisváros határában. Kicsi a valószínűsége, hogy épp odavalósi vagy, de ha megírod, merre laksz, és az én titkos lelőhelyem felé van, szívesen elárulom, mert olyan gazdag a vadrózsa-állomány, hogy több gyűjtőt is el tud látni. 🙂

Hozzászólás