2014.08.11. – Az otthonoktató szülők típusai

Sokszor beszélgettünk arról, hogy kik azok a szülők, akik az otthonoktatást választják? És főképpen: miért választják a tanulásnak ezt a formáját?

A lehetséges válaszokat szedtem egy csokorba.

1., világnézet miatt

Különböző gyülekezetek tagjai, akik nem szeretnék, hogy a gyerekeik találkozzanak az otthonitól eltérő értékrenddel.

Mivel ezek összetartó és zárt közösségek, a gyerekek remekül megvannak egyházon belül, és sok kortárs kapcsolatuk van.

gyülekezet

2., akik a rendszer velejéig látnak

Olyan családok, akik kellően kritikus szemmel nézik a világot, és nem kérnek abból a szolgáltatásból, amit jelenleg az állam tud nyújtani. Meglehet, hogy ha az állami iskolákon és néhány fizetős magániskolán kívül lenne más választásuk, ezek a családok nem lennének otthonoktatók, de mivel nincs más lehetőség (én legalábbis nem tudok), marad a magántanulóság és az otthonoktatás.

oktatáskritika

3., egészségügyi okok miatt

Van olyan kisgyerek, akinek születésétől fogva olyan gyenge az immunrendszere, hogy nem bírja a zárt közösséget elviselni komolyabb betegségek nélkül. Ennek a gyereknek életbevágóan fontos, hogy a téli hónapokban ne legyen kénytelen 35 társával egy kb. 40 négyzetméteres helységben tartózkodni, és az osztálytársak által hordozott kórokozókkal behatóbban megismerkedni.

Szintén nagyon sajnálatos, amikor a gyerek állapota nem teszi lehetővé, hogy hosszú ideig üljön egy helyben, vagy sokat kell orvosi kezelésekre járnia, ami sok mulasztást vonna maga után.

kisgyerek

4., külföldi tartózkodás

Ezekben az esetekben a szülők külföldi munkavállalása miatt a család nem tartózkodik itthon. Sokszor csak az apa vállal munkát, tehát az anya a gyerekekkel Magyarországon maradhatna, de együtt szeretnének lenni, és inkább követik a családfőt.

család külföldön

5., sajátos életmód miatt

Én úgy érzékelem, hogy egyre többen szakítanak a városi léttel és költöznek nyugalmas helyekre: patakpartra, szőlőhegyre, erdőbe, vagy a pusztaságba. Ezek az életterek sok esetben nagyon távol esnek még a kis falvaktól is, így bajos lenne a gyerekek mindennapi bejutása az iskolába-óvodába. Valljuk be, a legtöbben épp ezért költöznek olyan messzire. Aki levált a szolgáltatókról, és önellátó gazdaságában maga termeli az élelmét, nincs TB kártyája, és nem kér a kereskedelmi tévékből, az nagy valószínűséggel az állami oktatást is visszautasítja, és maga foglalkozik a gyermekével.

alföldi tanya

6., a biztonságot keresők

Vagy a gyerek személyisége, vagy a szülők értékítélete miatt jutnak el az otthonoktatásig. Ha a gyerek túl érzékeny, nem képes beilleszkedni egy társaságba, félő, hogy a többiek kirekesztenék vagy épp ellenkezőleg: a gúnyolódásuk céltáblájává válna, vagy csak a szülő látja úgy a világot, hogy biztonságosabb a gyerekét maga mellett tudnia, na, én őket sorolom ebbe a csoportba.

óvó szülő

+1.,

A kakukktojások.

A magyarországi magántanuló gyerekeknek körülbelül a fele tartozik a fent említett kategóriák valamelyikébe. A másik felüket pedig azok a családok alkotják, akiknek nem kell erőfeszítést kifejteniük az oktatási intézményeknél, hogy a gyerekek otthon maradhassanak (mint többünknek), hanem egyenesen az iskolák könyörögnek, nehogy bevigyék a gyerekeket az osztályba! Halmozottan hátrányos helyzetű családokról van szó, akiknek egy része bűnözésből tartja fenn magát, és az iskolák elemi érdeke, hogy ezek a gyerekek közösségromboló tevékenységüket ne náluk fejtsék ki.

Természetesen nem megoldás, hogy ezeket a gyerekeket „szabadon engedik”, így a probléma nem oldódik meg, csak eltolódik.

Talán mondanom se kell, hogy ezek a családok olyan messze vannak az otthonoktatástól, mint Makó Jeruzsálemtől, illetve – ha van is otthoni tanulás, az nem a helyesírásra és az írásbeli műveletekre terjed ki, hanem a munka nélküli, alternatív létfenntartási stratégiák kifinomultabb tanulmányozására.

9 thoughts on “2014.08.11. – Az otthonoktató szülők típusai

  1. Én még hozzátenném azokat a sportoló, vagy médiában “dolgozó” gyerekeket, akiknek szintúgy nincs más választásuk, mint a magántanulói státusz.

    • Mamicska, Te vagy ma a nap hozzászólója, hogy észrevetted ezt a tévedést, amit már ki is javítottam.
      Ezután mindig csempészek be apró hibákat, hogy lássam, figyelmesen olvastok-e. 🙂

  2. Sajátos nevelési igényű gyereknél is előfordul, hogy az iskola könyörög a szülőnek, hogy inkább ne vigye a gyereket iskolába, mert ők nem tudnak vele mit kezdeni. Sajnos tapasztalat.

    A fiam hiperaktív és figyelemzavaros és diszgráfiás egy születéskori oxigénhiányos állapot következtében. Az egyházi(!) általános iskolában először sikerült depresszióba hajszolni a gyereket, majd fegyelmit indítani ellene órai mocorgás miatt. (Nem vicc, ez volt kb. az összes vád, ami elhangzott.) Aztán amikor a teljesen maga alatt levő gyerek hülyeségeket kezdett beszélni, kijelentették, hogy pszichopata, és veszélyes. Amikor pszichiáter igazolta, hogy nem az, akkor az orvos volt elfogult… Hát így lett másfél évre magántanuló, nehezített körülmények között, két dolgozó szülővel. Megcsináltuk. A végére még azt is elhitte, hogy szerethető és értékes ember. Csak a hitét, azt vette el tőle az egyházi iskola. 😦

    • Az iskolában mi is ugyanilyen tapasztalatokat szereztünk.
      És az OO egyik pozitív hozadéka szintén az, hogy a gyerek lassacskán elhiszi: értékes és okos.

    • Mi is egyházi intézményből menekültünk ki,mert álságos tanítói voltak kislányomnak.

Hozzászólás