2013.02.06 – Rongyszőnyeg megunt pólókból

Tanult iskolázatlanok

Frissítés: ide kattintva olvashatjátok újabb bejegyzésem, ahol már nem kereten, hanem egy profi szövőállványon készítettem a szőnyeget

Említettem egy régebbi bejegyzésben, hogy a használhatatlan pólókat csíkokra hasítom, és megszövöm rongyszőnyegnek. Most tehát ezt fogom bemutatni.

Előre bocsátom, hogy senki ne gondolja azt, hogy “ez talán megy a gyakorlott kézművesnek, de nekem biztos nem sikerülne…” Higgye el minden kétkedő, hogy a szövésnek ehhez a fajtájához nem kell különösebb tehetség, egyszerű, ősi technika ez;  egyáltalán nem bonyolult. Talán egy kis gyakorlás, amire szükség lesz – és rengeteg kinyúlt pólóra. És az is látható lesz, hogy az én munkám se lett tökéletes.

A szövés textilanyag készítése úgy, hogy a függőlegesen kifeszített szálak (a láncfonalak) között  vízszintesen vezetjük a keresztfonalat (ez a vetülék), mégpedig úgy, hogy a vetülék az egyes láncfonalakhoz képest hol alul, hol felül van. Minden egyes sor után váltani kell a váltóval, így az addig alul lévő láncfonalak felülre kerülnek, a felsők pedig alulra. A kézi szövés kellékei: szövőkeret (ráma), alapanyag (fonal), keresztfonalat továbbító szerszám (vetélő vagy csónak). (Az első szövésemet akkor készítettem, mikor az első gyermekemet vártam, és még kimondani sem szerettem a “vetélő “szót, ezért csak azt mondtam: a továbbító :)))) )

Én szövőkereten készítettem a szőnyegeket, amit még lánykoromban vettem egy fajátékokat árusító boltban, ha jól emlékszem 3500,- forint volt. Felvetve árulták, vagyis a fonal már rajta volt a kereten. Minden kész szőnyeg után újra fel kell vetni; először nagyon bonyolultnak találtam, és a férjemmel csináltattam meg, hallgathattam is a morgását, hogy nélküle nem tudnék szőni. Összeszedtem magam, és most már egyedül is megy. Annyira ügyes vagyok, hogy legutóbb még egy szállal többet is vetettem fel, mint kellett volna (nem tudom, hogy csináltam), Apa mosolygott is a bajsza alatt…

A felvetésről készítek egy videót, aki tehát esetleg kedvet kap a szövéshez (amit szívből remélek), és tanácstalan, annak a kedvéért felteszem.

A felvetetlen szövőkeret. Mögötte látszik a vetélő

Így néz ki a szövőkeret, ami nincs felvetve. Mögötte  a vetélő

Egy gombolyag felvetőfonal

Egy gombolyag felvetőfonal

A felvetőfonalat azt mindenképpen meg kell venni, nem jó akármilyen fonal erre a célra. Én ezt a motringot 750 forintért vettem, és háromszori alkalomra volt elég.

A következő lépés a fonal előállítása. Ez a darab az én melegítőnadrágom volt, ki van térdelve, hipó is csöppent rá, meg is kopott az anyaga; arra rendeltetett, hogy rongyszőnyeg legyen belőle. Levágtam róla a varrásszéleket, igyekeztem a lehető legnagyobb darabokat kialakítani. Elkezdtem a szélén csíkra vágni, amivel csigavonalban haladtam, míg el nem fogyott az anyag.

Kinyúlt pamutnadrág csíkokra vágása

Kinyúlt pamutnadrág csíkokra vágása

A nadrág feléből egy ekkora gombolyag lett

A fent látott anyagdarabból egy ekkora gombolyag lett

Egy régi póló átalakulás

Egy régi póló újrahasznosítása

A szövés falja a fonalat; itthon felforgattam minden fiókot, és felhasítottam minden kinyúlt, kifakult, használaton kívüli pólót, nadrágot. Annyira belejöttem a selejtezésbe, hogy a férjem esténként félve kérdezte meg: melyik régi, kedves ruhadarabját áldoztam ma fel? Az igazán becses darabjait pedig (katonakori emlékeit) elrejtette.  Így is egy fiók teljesen kiürült itthon, tehát mondhatom, hogy hasznos volt a selejtezés. Vannak olyan pólóim is, amikhez régi emlékek fűznek; ezeket is feldolgoztam, de tudom, hogy a szőnyeg melyik csíkjában szolgálnak tovább.

Itt látható a félig kész szőnyeg

Itt látható a félig kész szőnyeg

Ugyanaz a fázis a másik oldalról

Ugyanaz a fázis a másik oldalról

Én is látom, hogy ez a szövés bizony nem tökéletes, csálé, de sok éves kihagyás után kezdtem hozzá ismét, újra bele kell jönnöm. És maga a keret is megvetemedett, az egyik tengely időnként ki is ugrik a keretből, mikor továbbítom az addig elkészült szőnyeget.

A kész darab levágása és csomózása

A kész darab levágása és csomózása

A fenti képen a fiam vágta le és csomózta meg a szőnyeget. A kezdete laza, annyira, hogy még a láncfonalak is látszódnak. Ezért erősen meg kell húzni a szálakat, hogy szoros legyen.

Az elkészült rongyszőnyegek

Az elkészült rongyszőnyegek (a felső szőnyegben látható drapp sáv az egyik régi felsőm, amit akkor viseltem, mikor a férjem először hívott el moziba)

Ezen a képen jól látszik, hogy a két szőnyeg nem lett egyforma hosszúságú

Ezen a képen jól látszik, hogy a két szőnyeg nem lett egyforma hosszúságú

A szőnyegek egyenként kb. 130×35 centisek, ami elég keskeny. A gyerekek így is remekül játszanak vele repülő szőnyegeset, de ennél komolyabb szándékaim vannak velük: hosszában összevarrom őket (talán nem lesz nagyon zavaró, hogy az egyik rövidebb, mint a másik), így már elég nagy lesz arra, hogy túrázások, kirándulások alkalmával leheveredjünk rá. Mivel nagyon sűrű szövésű, szinte még az esőt is lepergeti. Egy-egy szőnyegdarab körülbelül 7 pólót tartalmaz, tehát elég nagy az anyagigénye. Ezért javaslom, hogy ne dobjatok ki semmilyen megunt ruhadarabot, valamilyen módon biztos újrahasznosítható!

A szövőkeret felvetése

22 thoughts on “2013.02.06 – Rongyszőnyeg megunt pólókból

  1. Erzsi, a hullaopp karikás ötletet ismered? Igaz, abból kerek szőnyeg lesz, de talán még egyszerűbb, mint ez. 🙂
    Én egyszer nekiálltam még anno a “tefélédnek”, de hát az eredményről nem véletlenül nem számoltam be. :))))

  2. Ezt a bejegyezést kíváncsian vártam. :))))) Nagyon tetszenek a színei, elég melós….de azt hiszem megéri a sok munkát. :)))))
    A hullahopp karikás ötletet már én is láttam a neten… az sem rossz.

    • Valahogy úgy adódott, hogy fehér, krémszínű és kék pólókat hasogattam fel egy időben (még talán egy barnát), tehát ez a színvilág uralkodik a szőnyegekben; az időközben anyukámtól kapott zöld és piros pólókat már nem szőttem bele, mert nagyon kirítt volna. Igen, sok munka van vele, de hidd el, hogy nagyon haladós, és engem meg is nyugtat ez a monoton munka, élvezem, hogy a kezem alatt csak szaporodnak a szövés sorai. A hullahopp karikás szövésnek utána néztem, jó ötlet is, de sapkánál nagyobb méretű darabot nemigen lehet rajta készíteni – amennyire ki tudtam venni a neten talált képekről.

  3. Tetszik ez a technika persze a szőnyegeid is:)
    Nálunk sok a megunt, kinőtt farmer abból lehetne hasonlót készíteni? Most, hogy jó utána gondoltam, szerintem azt az anyagot nehéz lehet csíkokra vágni. Szőni nem tudok keretem sincs hozzá, de lehet meghorgolom.

    • Amennyire én értek a szövéshez…De szerintem a farmert nem lehet megszőni, mert az túl kemény. Már egy vastagabb melegítőnadrággal is nehezebb dolgozni. Én úgy tapasztaltam, hogy a legjobb a vékony pólóanyag, abból sok is akad a háztartásban (én már az atlétatrikótól a szakadt pizsamáig mindent felhasogattam, amit csak lehetett). Meg lehet szőni persze a vásznat, és a fonalat is: egy régi lánykori pulóveremet is lebontottam, és van belőle egy ugyanilyen dupla szőnyegünk. Sok újrahasznosítási ötlet van a neten, én farmerból vagy táskát csinálnék, vagy szőnyeget (de nem szövöttet, hanem mondjuk a négyzetre, téglalapra vágott farmerdarabokat összevarrnám).

  4. Nnnaaa, én pont ilyesmire készülök, már gyűjtöm a pólókat, csak nálunk szinte mind fekete, úgyhogy szerintem a turkálóban szerválnom kell valami színeset. 🙂 Köszönöm a leírást, én is a felvetéstől félek 🙂 Arról tudnál írni egy bejegyzést? 🙂

    • Én már az ismerősöket is mozgósítom, hogy gondoljanak rám, mikor kinyúlt pólót dobnának ki. De bármilyen textília jó (bár farmer azért nem jó), régi ágynemű, lepedő, nem használt szoknya, stb. A felvetés tényleg nem bonyolult, ha úgy veszed a keretet, hogy fel van vetve, akkor figyeld meg jól, és fényképezd le, hogy hogy hurkolódnak a szálak a pálcánál. De hidd el, hogy adja magát, rá fogsz jönni. Készíthetek egy videót a felvetésről, vagy talán egy rajzot… Ha ez segítene neked.

    • Én több okból is szeretem csinálni: megnyugtat a monoton munka, szeretem látni, hogy rögtön látszatja van a tevékenységnek, aztán nagyon hasznos, hogy falja a sok anyagot; a régi ruhadarabjaimat sajnálnám kidobni a szemétbe, de így nem fáj értük a szívem, mert velem maradnak, csak más formában. Ha kész a horgolmány, majd tedd föl, hagy nézzük meg!

  5. Szia! Említetted, hogy a felvetésről készítesz videót. Nekem csak egy kis játék keretem van, amin gyárilag meg volt a felvetés, most nekem kéne megcsinálni, de hiába a leírás, nem sikerül. Gondolom, ha látnám videón, könnyebb lenne. Köszi, ha esetleg tudsz segíteni.

    • Még annak idején elkészült a felvetésről a videó, de valahogy elfelejtettem feltenni. Nem voltam benne biztos, hogy valóban érdekelne bárkit is. De örülök, hogy mégis van igény rá, megpróbálom minél hamarabb feltenni.

  6. Rongyszőnyeg szövés ügyben minden hozzászólás érdekelne. pl.: láncfonal felvetés, pamut anyag, stb.. Bács-Kiskun megye területéről.

    • Magdi, mire vagy pontosan kíváncsi? Amiben tudok, szívesen segítek.
      Azt láttad, hogy készítettem egy oktatóvideót a keret felvetéséről?

Hozzászólás