2013.09.05 – Végre: vaj készítése házilag

Tanult iskolázatlanok

Végre elkészítettem első tejtermékemet (illetve másodikat)!

Vajat lehet csinálni tejből vagy tejszínből. A zsíros, házi tej, ami nincs lefölözve, tartalmazza a tejszínt is, amit másképp tejzsírnak hívnak. Ha csak tejet vesz az ember, előbb ki kell nyerni belőle a tejszínt: egy befőttesüvegbe kell beleönteni (lényeg, hogy viszonylag széles legyen a szája), és megvárni, míg a zsír összeáll a tetején. Azt le kell szedni egy kanállal, és máris van az embernek egy kis tejszíne.

Talán egyszerűbb elsőre készen megvenni a tejszínt, de persze nem a boltit (bár lehet, hogy abból is sikerül). Én termelőtől vettem (400 Ft/fél liter). A vajkészítés lényege, hogy addig kell rázni a tejszínt, míg szét nem válik vajra és savóra.

Nagy érdeklődés közepette kezdtem el rázni egy lezárt befőttes üvegben. A gyerekek kíváncsian tátották a szájukat, és várták a végeredményt egy-egy karéj házi kenyérrel a kezükben. Előre ittak a medve bőrére, ugyanis nem vajunk lett 20 perc rázás után, hanem… tejszínhabunk! Mivel a forrásaimnak mind vaj sikerült ugyanennyi köpülés után, arra gondoltam, hogy különleges aurámnak köszönhetően állítottam elő valami teljesen mást. Aztán rájöttem, hogy nem.  A magyarázat a tejszín hőmérsékletében volt. Én ugyanis a rázás előtt egy perccel vettem ki a hűtőből a tejszínt, ezért lett belőle hab. A vajhoz szobahőmérsékletű alapanyag kell! (Biztos sokaknak ez egyértelmű; most már nekem is.) Hogy ne menjen kárba a drága jó tejszínhab, Apának kellett feláldoznia magát, bár már túl volt akkor egy nagy tányér paprikás krumplin, becsületesen bekebelezte este 10-kor a fél liter tejszínhabot egy üveg barackbefőttel!

Ez a tejszínhab

Tejszínhab

Második próbálkozásra nem hűtött tejszínt ráztam, kb. 20 percig.

Mikor már így nézett ki az üvegünk, gondoltuk, hogy jó lesz

Mikor már így nézett ki az üvegünk, gondoltuk, hogy jó lesz

Ilyen volt az üveg tartalma

Ilyen volt az üveg tartalma

A savót le kellett csöpögtetni róla

A savót le kellett csöpögtetni róla

Így talán jobban látszik az állaga

Így talán jobban látszik az állaga: krémes, és még mindig sok benne a savó

A kész vajat beletettük egy pohárba, aztán a hűtőbe. Megszilárdult, és teljesen úgy nézett ki, mint a bolti. Illetve mégsem, mert ennek fehér a színe, nem sárgás, az állaga pedig morzsalékos (fagyott állapotban). Természetesen ezt a vajat is jó előre ki kell venni a hűtőből, ha kenni akarjuk, de ez nem újdonság.

Akinek nem elég erős a keze a sok rázáshoz, az kipróbálhatja kézi mixerrel is, állítólag úgy is működik a dolog.

Frissítés: több olvasó is azt írta, hogy a tejszín hőmérséklete nem számít; a tejszínhab-állapot után tovább kell rázni, és akkor vaj lesz belőle. Nekem azóta nem volt időm kipróbálni, de akit érdekel, ennek fényében rázzon!

36 thoughts on “2013.09.05 – Végre: vaj készítése házilag

  1. Én is szoktam vajat készíteni, de kicsit másképpen: a házi (igazi legelőn legelő igazi tehéntől származó), frissen fejt tejet felfőzöm, majd kihűlve, lefödve hűtőbe teszem egy éjszakára. Reggelre vastag föl képződik. Ezt leszedem és ezt kezdem kavarni fakanállal. Először kissé híg, de majd elkezd besűrüsödni, de ez még nem a vaj. Tovább kavargatom, nyomkodom, és nemsokára kicsapódik a savó, ezt leöntöm. Addig kavargatom, nyomkodom a fakanállal, míg nem képződik több savó. Ekkor kész a vaj. Mivel egyszerre csak két liter tejet főzök fel, összegyűjtöm mélyhűtőben a leszedett tejföleket, és egy alkalommal akár 10 liter tej föléből fogok neki a kavargatásnak, nagyobb értelmét látom a munkámnak így.

    • Én az egyszerűbb utat választottam, és nem kínlódtam a tejszín kinyerésével, a kész tejszínből dolgoztam. De anyukám meg azt mesélte, hogy lehet a tejből is rázni a vajat (mindenfajta forralás nélkül), gondolom nemcsak egy vajhoz vezető út van. Remélem, azért amit én csinálok, az is vaj!
      Köszönöm, hogy leírtad a receptedet!

    • Ha a tejszínt beletesszük egy turmixgépbe aminek két nagy lapátja van ez lehet gépi vagy kézi is, akkor is vaj lesz belőle.

      • 10 liter tejet megaltatok-…leszedem a fölét… én felforralom a szint így pasztörizálom… eztán a késes aprítóba raktam és addig járattam amig kicsapódott a vaj…. ezt egy szüröbe teszem hagyom alaposan lecsepegni… és kész a vajam… 10 liter tejből lett 51 dkg vaj… és 1,25 kg túró… minidg együtt csinálom és van saját mindenem

  2. Akkor most pucoltál ablakot mi? 😉

    Ki fogom próbálni! Sőt, ahogy anyut ismerem (ő is olvassa a blogod), már a monitor előtt rázza a sajátját! 🙂

  3. A tejet nem kell előtte felforralni. Forralt tejről nem tudod leszedni a tejszínt, csak a pillét, abból szerintem nem lesz vaj. Én rögtön a forraló fazekamba öntöm a tejet a palackból, és beteszem a hűtőbe állni éjszakára. Reggel forralás előtt szedem le a tejszínt, de vajat még nem készítettem. Anyósom szokott (már megint anyósom:DDD). Mikor megvan a vaj, átmossa hideg vízzel, hogy kijöjjön belőle a savó, úgy finomabb állítólag.
    Nagyon ügyes vagy!
    R.

  4. Húúú, de guszta! Ki kell próbálnom!

    Láttam már olyan vajtartót, amit nem kell a hűtőbe tenni mégsem avasodik meg benne a vaj. Fazekas áru volt.

    • El is felejtettem írni a bejegyzésben, hogy meg lehet sózni, illetve fűszerekkel is lehet ízesíteni.
      Most, hogy házi vajunk van, lehet, hogy beruházok egy vajtartóba.

  5. vajtartót csak Váryt! Nekünk is olyan van évek óta. Csuda találmány…már sokan lenyúlták az ötletét. Ha egyszer találkozunk, megmutatom, milyen.
    R.

      • Megnéztem itt-ott, végülis csak az a lényeg, hogy legyenek lyukak a belső edény oldalán vagy tetején, hogy amikor belerakod a vajat és beereszted a vízbe, akkor a lyukon ki tudja szorítani a víz a levegőt. Csak ebben az esetben lepi el teljesen a víz a vajat.

      • Igen, mondtad, hogy mennyire praktikus! Egyetlen hátránya a vajnak az, hogy nem kenhető. Az ellenzők is ezzel jönnek nekem, hogy ők nem kínlódnak a fagyos vajjal, ha megéheznek, megkent kenyeret akarnak enni, tehát margarint esznek. Fontosabb a praktikum.

  6. Jajj lányok! Nem ilyen bonyolult. Házi tej kell hozzá, lefölözitek, elő a robotgépet, aztán amikor hab lesz, nem szabad elcsábulni, hanem tovább kell verni és pár perc múlva elválik a vaj a víztől és kész….. Az egész művelet 5 perc…. Felejtsétek el ezt a sok hülyeséget, nem kell túlmisztifikálni…. 😀

    • Köszönöm a jó tanácsot, megfogadom.
      Mentségemre szóljon, hogy az volt az első próbálkozásom (mikor habunk lett vaj helyett), és a neten kértem valakitől tanácsot.

    • Ilyen nincs, hogy 5 perc alatt vajat készítünk!!!! Olyan sincs , hogy 10 l tejből 51dkg vajat és még” 1,25 g túrót készítünk!!!!

      • De igen, van. Én kipróbáltam. 1 l házi tejet felforraltam, miután kihűlt egy éjszakára hűtőbe tettem. Másnap leszedtem róla a tejszínt, lemértem 1,2 dl volt. Beöntöttem botmixer pohárba és kb. 1 perc után tejszínhab lett belőle, majd tovább verve pillanatokon belül kivált a savó és kész vajat kaptam. Lemértem, 5 dkg vaj lett. A bolti vajtól sokkal krémesebb, azonnal szétolvad a szánkban, fehér színű és könnyebben kenhető. Szóval szerintem sokkal finomabb!

    • egyetértek,most csináltam 1 l tejszínből ,és külön egy liter tejfölből.mind házi,jó piros tehéntől származik
      isteni mindkettö
      kézi mixerrel csináltam
      kicsit csap,de nem gond

  7. Ez mind szép és jó, de nekem nem sikerült.

    Így jártam el:
    1. vettem az egyik tehenészettől friss tejet
    2. betettem a hűtőbe másfél órára, szemmel láthatóan összegyűlt a tetején a tejzsír
    3. a tetejéről leszedtem az összegyűlt zsírt (ami igazából nem olyan volt mint a bolti tejszín, hanem tej ízű és állagú)
    4. robotgéppel max. fordulaton 15 percig habverővel kevertem
    5. ugyanolyan folyékony maradt, mint előtte, csak egy pici hab volt a tetején

    • Kedves Tibor!
      Sajnálom, hogy nem sikerült.
      Én magam a vajat kész tejszínből csináltam, de nem boltiból, hanem a piacon vettem a tejesnél. Hogy hogyan kell a házi tejből kinyerni a tejszínt, azt a legautentikusabb embertől kérdeztem meg: a tejesembertől, aki kocsiból árulja a jószágai tejét.
      A leírásodból úgy tűnik, hogy nagyon híg volt a tejszíned (mert tej ízű és állagú volt, nem pedig zsíros), talán nagyon lefölözték a tehenészetben a tejet (hogy azt aztán el tudják adni tejszínként), de ez csak egy halvány ötlet, nem tudom, miért történt.
      Én a helyedben azon a helyen is érdeklődnék, ahol vetted a tejet, talán tudnak szolgálni valami magyarázattal.

    • Az volt a baj, ahogy almameter írta. Már lefölözött tejet vettél, az a kicsike, ami összegyűlt a tetején, már nagyon kevés volt.
      Egyébként nagyüzemileg nem az állni hagyott tejet fölözik le, hanem egy ún. szeparátor nevű készülékkel választják el egymástól a különböző frakciókat.
      Gugliba beírva, hogy “tejszeparátor” vagy “tejszín szeparátor” vagy “centrifugális szeparátor”, “kézi tejszeparátor” sok eredményt – képeket is – fog kidobni. Ha valakinek csak egy tehene, vagy kecskéje van, vagy csak gyakran tud hozzájutni fölözetlen házitejhez, annak már megérheti egy kisebb, 7-10 liter tejhez való háztartási méretű készüléket beszerezni.

  8. Nem értem anyám mindíg tejfölböl készítette a vajat.Tisztán emlékszek rá.Pontosabban romlott tejszínből.:-)

  9. Az én anyukám , nagymamám is tejfölből készítették a vajat.Volt köpülőnk, még én is segítettem. Csak nézem, hogy mindenki tejszínt ír! Abból kevesebb van a tej felszínén, pár mm, míg tejfölből, ha megaludt a tej, pár cm. Én mostanában is tejfölből készítem. természetesen házi tejből készült aludttejről szedem le.

  10. Nos, én úgy jártam a lid* habtejszínével (akkor vettem ki a hűtőből pedig), hogy verte a robotgép, verte, verte és egyre sűrűbb lett. Nézegettem, hogy mi legyen vele, mert láttam, hogy hab már biztosan nem lesz. Így tovább vertem a géppel, közben figyeltem mi lesz és egyszer csak szétvált tejsavóra és vajra. Nem jártam még így, de örültem a majd 30 dkg vajnak nagyon. 😀 A tejsavót meg lehetett inni, zsír-csökkentett tej íze volt, a vaj meg elfogyott.
    Jó lenne a házi tejből vajat csinálni amúgy, nekünk 6 liter fogy el két nap alatt, kapjuk háztól a tejet, minden másnap 6 litert, de nagyon ritka hogy megéri egymást a két szállítmány. Ha ilyenre adnám a fejem akkor napi 10 liter tejre biztos szükségem lenne…

Hozzászólás