2015.03.30. – Gimnazista magántanuló (?)

Ennek a bejegyzésnek az előzménye itt olvasható; arról szólt, hogy a nagylányom hiába került be egy jó iskolába, nem látjuk biztosítottnak az előmenetelét, sőt, úgy vesszük észre, hogy egyenesen hátráltatják.

Többen javasoltátok azt a megoldást, amire mi is kilyukadtunk, hogy ő is legyen magántanuló, és tanuljon itthon, mint a testvérei.

Az első kérdés az, hogy tudjuk-e mi a gimnáziumi anyagot annyira, hogy ezt a gyereknek átadjuk?

Valamennyit azért tudunk (a férjem a reáltárgyakat szereti és tudja, én pedig a humánakat). Ha valamiből nem lenne elég a tudásunk, akkor utánaolvasnánk. (Most, az ötödikes fiammal is előkerülnek olyan dolgok, amikről én még nem hallottam – vagy csak elfelejtettem. Semmi baj, megtanulom a könyvből, elvégre 12 éveseknek írták, akkor nekem se okozhat gondot az anyag befogadása, aztán elmagyarázom neki is.) Ha még ez se lenne elég, akkor magántanár segítségét vennénk igénybe; mégpedig úgy, hogy a tanár minket, szülőket segítene át a problémás anyagrészen (főleg matematikára és fizikára gondolok), aztán folyhatna tovább az itthoni tanítás. Ha ez se működne, akkor nem bánom, mi kimaradnánk a dologból, és jöhetne csak a magántanár.

Most, hogy a lányunk iskolába jár, így is rengeteget kell vele tanulni itthon. Hiába figyel órán, nem mindent ért meg a tanárok magyarázataiból (pedig soha nem volt baj a szövegértésével), tehát így is fel kell készülnünk arra, hogy órákat kell vennie, nem is egy tárgyból. És ha már a magántanárokhoz jár, és ők végzik el azt a munkát, amit az iskolai tanároknak kéne elvégezni, akkor felmerül a kérdés bennünk, hogy minek járjon iskolába?

Említettem már, hogy jelenlegi tudásának nagy részét magától szedte össze, tehát nincs problémája az önálló tanulással, ezért néhány tárgyból magától készülne fel a vizsgákra.

Biológiából természetesen egyikünk sincs olyan szinten, hogy a gyereket mi tanítsuk; erre az eddig megismert tudósok közül kérnénk fel valakit (de erre akkor is szükség lenne, ha maradna az iskolában).

Új kép (82)

Felmerül a kérdés, hogy mit fog csinálni, ha itthon marad?

Először is sokat fog aludni. Még ilyen nagy gyerek esetében is fontosnak gondoljuk a pihenést, szegény, most állandóan fáradt.

A felszabaduló időben oda megy okosodni, ahová akar; nemcsak abba az intézménybe járhat majd be szabadon, ahová a szigorú iskolaigazgató nem engedte el, hanem bármelyikbe, ahová befogadják. Kevesen tudják, hogy az egyetemi előadások bárki számára szabadon látogathatóak, ezért (igaz, némi utazással) egyetemre is járhat.

Az itthon maradással rengeteg időt nyernénk: megspórolnánk például az utazást (napi 2-3 óra). Azokat a témákat helyeznénk előtérbe, amik fontosak lesznek az egyetemi felvételin. A “tölteléktárgyakat” (ének, rajz, technika, testnevelés, osztályfőnöki, erkölcstan) gyorsan letudnánk. Ez nem azt jelenti, hogy ezek szerintünk nem fontosak, mert igenis fontosak, de a gyerek ezeket amúgy is teljesíti (iskolán kívüli sport, színház, hangverseny).  

További előny lenne a lányunk számára, hogy a magántanulói státusszal megszabadulhatna az állandó stressztől és a közösség által rá gyakorolt nyomástól (fesse ki a körmét, borotválja le a hónalját, szedje ki a szemöldökét, igyon tequilát, olvasson szexkönyvet). Nem kéne nap mint nap olyan közegben lennie, ahol nem érzi jól magát.

És most jöjjön a kihagyhatatlan kérdés: na de mi lesz a szocializációval?

Erről is írtam már: a lányom nem közösségi ember, inkább visszahúzódó típus. A nagy tömeg néha kifejezetten zavarja. Vannak testvérei, tehát magányos soha nem lehet. Hetente 3-4 alkalommal sportolni megyünk, és egy ifjúsági egyesületbe is jár. Jóformán minden nap kortársak között lehet, de néha még ez is sok neki.

Tovább is gondolkodtunk: ha az egész gimnáziumot magántanulóként végezné el, megpróbálhatná az érettségit hamarabb letenni (néhány tárgyból). Ennek még utána kell néznünk, hisz a jogszabályok és azok értelmezése állandóan változik, de most azt gondoljuk, hogy biológiából biztos hamarabb tudná teljesíteni a követelményeket (most a 12.-es teszteket oldja meg, és elég jól megy neki). Idegen nyelvből is jól áll, ha 1-2 éven belül középfokú nyelvvizsgát szerezne, azzal le is tudhatná az érettségit.

Mindehhez persze kell találni egy olyan iskolát, amelyik hajlandó magántanulói státuszba venni a gyereket. Egy napom ment rá arra, hogy iskolákat hívogattam (nem fontos, hogy közel legyen az intézmény mert úgyse kell naponta bejárni), ennek eredményeként találtam egy érdeklődő igazgatót, aki kíváncsi volt ránk, és be is hívott minket beszélgetésre. Elmondtuk neki, hogy miért szeretnénk magántanulói státuszt, és megegyeztünk abban, hogy a nyári szünet alatt jelentkezünk, és megbeszéljük a részleteket. Úgy néz ki tehát, hogy akad befogadó iskolánk is.

Számításaink szerint ez a tanulási forma nem követelne több anyagi áldozatot, csak annyit, amennyit iskolába járás mellett is költenénk a gyerekre.

A fent leírtak pusztán elképzelések, sok-sok átbeszélgetett óra eredményeképpen születtek. Hogy működne-e…  Az talán majd kiderül az életből, mikor rászánjuk magunkat!

 

27 thoughts on “2015.03.30. – Gimnazista magántanuló (?)

  1. Sok sikert es kitartást kívánunk Nektek! Bizonyára biztos minden rendben lesz, jol csinaljatok! 🙂

    • Köszönjük, nem könnyű megtenni az utolsó lépést. Hiába, a társadalmi konvenciók még bennünk is élnek ennyire, de ahogy ismerem magunkat, meg fogjuk tenni!

  2. Most, hogy esti gimibe járok, látom mennyi felesleges dolgokkal tömik a gyerekeket. Nálunk nem, nem is lehet a kevés óraszám miatt. És így is leérettségizünk…
    Én jó ötletnek tartom, főleg ha a lányotok is vállalja így, sok sikert!:-)

    • Sok sikert a tanulmányaidhoz!
      Hogy vállalja-e a lányunk az otthonoktatást? Ő a legnagyobb harcosa az iskolából való kikerülésének!

      • El ne hidd, ez nem igaz. En tettem nyelvből es foldrajzbol is. Nyelvből 9. Osztályban emelt szinten, foldrajzbol 11. Osztályban közép szinten. Bármiből tehet érettségit, abban az esetben, ha 4even at tanulna a targyat ugy a hatramarado even tananyagabol osztalyozo kulonbozeti vizsgat kell tenni. 🙂

      • Neked is köszönöm. Mikor aktuális lesz, akkor fogunk utána nézni, mert a jogszabályok addig még változhatnak.

  3. De jó, hogy így döntöttetek! Nem baj, hogy sok még a kérdés, majd úgyis belejöttök!

    Amit az egyetemi órákra bejárásról mondtál, az nagyon érdekes, köszi az infót! Nálunk a hatodikosnál a töri a nagy kedvenc tárgy és már gondolkoztam, hogyan lehet majd, ha odakerülünk, továbbfejlődni ebben. Így most ez nekem egy jó iránymutató, szóval még egyszer köszi.:)

    • Örülök, ha valakinek tudtam segíteni.
      Sőt, mondok még valamit: nekem azt ajánlotta egy egyetemi tanár, hogy az előadáson barátkozzunk össze az előadóval, és ha ez jól sikerült, akkor lehet, hogy a szűkebb körű műhelymunkákra is bejuthat a gyerek.

  4. Sajnos a nyelvvizsga nem helyettesíti az érettségit.( A felsőfokú sem!) NEM LEHET ELŐREHOZOTT ÉRETTSÉGIT TENNI bármely tantárgyból( ez régen tényleg nem így volt, mikor Szandi tette le az érettségit, gondolom ő erre emlékszik, de azóta megváltozott),. Tehát tényleg ne higgyetek el senkinek semmit. ( Szandinak sem…) Tudom változik még sok minden idővel, csak sajnos nem jó felé. 2015.-ben az OKTV döntős helyezés se jelenti, hogy az adott tárgyból ne kelljen érettségizni. Sok sikert!

      • Létezik otthonoktatós középiskola, sógorom gyereke épp most fog érettségizni, nem tudom, melyik gimnázium tanulójaként. Ők minden kínt végigjártak már ez ügyben, csak azzal nehezítve, hogy ők ezt Erdélyben vívják, ha lehet, még nehezebb körülmények között. Mind a négy gyereküket otthon oktatják, a legnagyobb fog érettségizni most, ha jól tudom, Budapesten. Ha érdekel, írj egy privit a fernelax@gmail.com címre, és adok egy konkrét elérhetőséget sógihoz

  5. Semmi ketsegem nem lenne a helyedben. Mar gyakorlott otthontanulok vagytok es a felet mar iskola mellett csinaltad amugy is. Nagyon orulok nektek, szeritnem a lanyod nagyon fogja elvezni. Barcsak en is otthon tanulhattam volna.

    • Ha visszaemlékszem a saját gimnáziumi éveimre… Bár én nagyon könnyen teremtek kapcsolatot bárkivel, én se éreztem jól magam a középiskolában.

      • Köszönöm.
        Mondjuk, van még két-három évünk minimum, míg odajutunk, most még nem is tudom, hányadikba kerülnek a gyerekek, mert külföldről jöttünk haza (angolul oktattunk otthon) és ők nem olvasnak és írnak elég jól magyarul életkorukhoz képest. Pécselyre iratkozunk be és bár valamilyen szinten nagyon vártam már, hogy lesznek csendes, kerti és házimunkával eltöltött délelőttjeim, míg a gyerekek iskolában, oviban, mikor hazajövünk, két különböző dolog is keresztül húzta a számításomat. Így fáradtan és izgulva, de valamilyen szinten örömmel és izgalommal vágunk neki itthon is az itthon tanulásnak. A legnagyobbunk 12 éves és cukrász, pék vagy hasonló szeretne lenni, amihez szakiskola kell majd, de még meg is gondolhatja magát, mert a kisgyerekekkel is nagyszerűen szót ért. A második gyermekünk 10 éves és amióta meg tudta fogni a ceruzát, rengeteget rajzol, 7 éves kora óta pedig képregényeket, történeteket, verseket is ír, kétéves kora óta beatboxoszik (magától, először 5 évesen hallott, látott a youtube-on másokat). A harmadik szintén kétéves kora óta (most 8) farmer szeretne lenni és érzéke is van a növényekhez, állatokhoz, meg kitartása, a negyedik megintcsak kétéves korában (most 7) történt hajvágása óta mondogatja a fodrászatot. Az ötödik már három is elmúlt, és nagy zsivány, de nem volt még eget-rengető esemény az életében, amitől érdeklődne különösebben valami iránt. Tehát nem tudom, hogy lesz-e gimisünk, vagy hogy alakul majd az élet, de jó tudni, hogy vannak esélyek, lehetőségek másként is tanulni. Ha szakmát szeretnének , lehet, hogy megnézzük, lehetnek-e tanoncok, segédek, bár 16 (vagy 18?) éves korukig tankötelezettség van, ugye? Meg aztán ki tudja, hogy addigra milyen lesz az oktatási rendszer Magyarországon…

        Nem egészen ide tartozik, de pillanatnyilag Vas megyei oo-s családokkal szeretném felvenni a kapcsolatot, hogy valamilyen rendszerességgel összejöjjünk, hogy a gyerekeknek és nekem is legyenek hasonszőrű ismerőseink, barátaink, s közösen kikapcsolódhassunk, elmehessünk, szervezzünk eseményeket, látogatásokat vagy tanuljunk együtt, támogassuk egymást. Nem tudom, ebben tudsz-e, vagy olvasóid segíteni esetleg. Tudom, Bpesten és Pest megyében többen vannak oo-k, most reménykedem, hogy errefele is vannak (mi Kőszeg-Szombathely környékén vagyunk).

        Végezetül szeretném megköszönni, hogy írtál, s írod a blogodat. Bele-beleolvastam, s sokat tanulok belőle, sőt inspirál és bátorít is. Köszönöm!
        Betti

      • Kedves Betti,
        Isten hozott benneteket itthon!
        Remélem, a más nyelvi közegben is menni fog az otthonoktatás; én nem aggódom miattatok, ahogy írod, a gyerekek céltudatosak, igyekvőek, motiváltak…
        Én is gondolkodom, hogy ha a gyerekeim szakmát választanak majd (félig meddig már választottak is), akkor mestert kell keresnünk melléjük; most már jobban hiszünk abban, hogy inasként tanulnak, mint egy szakiskolában.
        Kis ideig én is voltam inas, egy idős szabómesternél, többet tanultam tőle a pár nap alatt, a keze alatt dolgozva, mint tanultam volna egy varrótanfolyamon a helyi művelődési házban. Úgyhogy én nagyon pártolom ezt a tanulási formát!
        Büszke lehetsz a gyerekeidre, hogy ilyen kicsi korban ilyen céltudatosak, jó nekik, hogy máris tudják, mi érdekli őket!
        Köszönöm, hogy olvasod a blogomat, jól esik a visszajelzés, ha szeretitek!
        Itt van egy térkép, ahol otthonoktató családok jelölték be lakhelyüket:
        http://otthontanulok.hu/terkep
        De fogok érdeklődni az ismerősök között, és írok majd Neked.
        Örülök, ha máskor is jelentkezel!

      • Most láttam csak a válaszod, ismét köszönöm! Az otthontanulok oldalon a környéken lakókkal már próbáltam felvenni a kapcsolatot, ebből egy volt sikeres, velük össze-összejárunk. De még mindig kicsit magányos vagyok, csakúgy, mint a szívbeli barátnéját Angliában hagyó legidősebb lányom (mostmár 13 éves).

        A gyerekek járnak karatézni, gimnasztikára, focizni, gyülekezetbe (már amikor nem betegeskedünk és van működőképes autónk), így van lehetőségük ismerkedni. A falubeli gyerekekkel is szoktak bandázni, focizni, kézizni, de a nagylány nem szeret menni velük, mert beszélgetni nem tudnak, más az érdeklődési körük és az értékrendjük is.
        Most imádkozom, hogy megoldódjon a helyzet.

        Többetek blogját olvasva én is megpróbálom a magamét írogatni “szabadidőmben”. Én szeretem másokét olvasni, sokat tanulok belőlük. Talán a sajátomból is fogok majd! 🙂

        Szép napot nektek!

  6. Nagy érdeklődéssel olvastam írásukat. Mi ugyanabban a cipőben járunk, csak nem találunk olyan iskolát aki hajlandó volna segíteni a magántanulói státusz megszerzésében. Ha volna lehetőség tudnának segíteni nekünk, melyik iskola hajlandó magántanulói státuszt adni. Segítségüket előre is köszönjük. Tel: 06 204985513 email:orzopeter@gmail.com Orzó Péter.

Hozzászólás